Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Igår kväll tränade jag o pållen lite på tu man hand det här med förvänd galopp. Jobbade igenom henne ordentligt först i vanlig galopp och red lite öppna, skänkelvikning även i galopp (lite svagt) .

I förvända försökte jag sen tänka att sitta som i galoppfattningen, att inte störa henne, ha henne lite ställd åt galopphållet men försöka hålla henne så rak i kroppen som möjligt. När det behövdes så styrade jag ut (eller in? ) framdelen så att inte bakdelen var ute och viftade. Känns som om det blev lite bättre, och jag är så glad i min häst, så arbetsvillig och inte ens rädd för hörnet :bump:

Vad kul! Jag får återkomma om tid när jag vet hur helgen ser ut. Annars vet säkert ställets ägarinna. :)

Nu vågar jag äntligen påstå att jag platsar bland er dressyrisar, köpte mig en D-ponny i årsskiftet som gått LA/påbörjad MSV med förgående ryttare, (är man inte duktig själv så får man köpa sig något som kan :angel:) Näm skämt åsido, hon är tänkt som lärare för mig, då det var ett tag sedan jag red seriösare dressyr. Igår på dressyrträningen var hon iallfall vääääldigt dyr, den förvända galloppen satt som en smäck och hon gav det där lilla extra hela träningen. Satt nog med ett leende från början till slut. Idag... var hon mindre dyr, mitt i den ökade galloppen fnyser ponnyn till och tvärnitar.. för att försöka få tag i några grässtrån vid vägen:cool: Sen påväg till hagen passar damen på att slita sig för att springa till den helt nyklippta, fina, gröna gräsmattan och ta några ärevarv och riva upp den innan hon stannade för att beta...:crazy:

kl
Jaha som det ser ut just nu så kommer min 16 åriga mammahäst få bli ridhäst på äldre dar.

Råkade ju ut för ett felläge i år samt fölungen fick ett massivt pungbråck så som det ser ut nu tar vi henne ur avel.
Hon kan inte heller bara gå o skrota i kanske tom 10 år framöver så vi får väl se om det går att göra dressyrhäst av henne:D
Nu har hon föl vid sidan så det blir inte förrän i häst men jag har tjuvstartat och tomkört henne två gånger iaf.

Den andra pållan som var köpt som ridhäst är på seminstationen så det blir ombytta roller!

*KL* Såå stolt över min lilla fyraåring idag :bow: Det tillhör helt klart våra bästa pass hittills, så reglerbar, rörlig och energisk, sådana dagar man kan rida hur länge som helst! :love: Det var verkligen en sådan dag där man får nypa sig själv och inse att han faktiskt bara är fyra, för jag hade med lätthet hade kunnat rida en timme till.

Det ska bli såå kul att rida på dressyrbanorna till hösten :D

Inte alls!:D
Hon reds in som treåring och har ridits mindre än tio gånger sen dess.

Wow, vad kul hihi !

Jag o Ninni var iväg på hopptävling igår, det var evigheter sen.

Hoppade 1.00 och 1.10 på gräs som jag egentligen inte gillar att rida på. Felfria både grund o omhopp i 1.00 men i 1.10 var hon väldigt trött och vi fick två nedslag.

Jag är sååå nöjd med henne, hon verkligen kämpade, kom in lite galet i kombinationen men hon redde ut det och klarade det! Mycket titthinder men inte en gång att hon tvekade att hoppa :love:

Nu ska hon få 3 vilodagar och bara slappa på betet, så får jag se hur hon känns på måndag, gissar att hon känner sig lite sliten idag.

Pommery förstår känslan när man bara njuter av att rida, härligt! Har sett film på din fina kille och han ser verkligen härlig ut.

Hah, upplevde att jag skrev lite väl positivt, men svävade typ på moln efter passet ;) Kanske ska vänta ett tag och sansa mig en aning, men glädjen tog över denna gång :) Han har varit inne i en rejäl växtperiod nu under ett par veckor och gått från 140 till 155 i HW täcken, så vi har tagit det väldigt lugnt för att han ska få koll på sin kropp. Detta var första passet på läänge som vi inte bara följde fyrkantsspåret i alla gångarter, så då provade jag att reglera gångarterna lite grann, testa att länga och korta något samt lite volter. Det gick helt klart över förväntan, så därav mitt lyckoutbrott ;)

Kul att höra! :D

Härligt att hon skötte sig så bra!
Tävlar ni dressyr också nu?

-Pommery du verkar hittat en riktig liten guldklimp:)

Ja jag tävlar mest i dressyr numera, med lite varierande resultat. Tycker det har gått lite bättre nu. Men jag hoppar lite också.

kl

Kikade på stallplats igår och den var verkligen mysig.. Nu får vi se om det blir så att tanten får flytta till dressyrstall efter avvänjning.
Bättre sent än aldrig eller vad är det man säger?:D

33028094.jpg

32753828.jpg

32512537.jpg

En sista hälsning från Ninni som fick somna in på Helsingborgs djursjukhus i natt efter en kväll med fruktansvärda plågor i kolik. Vid buköppningen såg man att buken var full med tumörer så det fanns inget att göra :cry:

Saknar henne :cry: Det är så tomt utan henne :cry:

Nej men usch vilken mardröm, vi skickar styrkekramar i massor, tänker på er. Hon var fin din svarta :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka