Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast sadlarna VAR annorlunda på 80-90 talen! Jag hade en Passier hoppsadel som också låg bra på en hel drös med hästar, inga sadelstadsknutor där inte och inga tryck o ömma ryggar. Men sen har ju hästarna förädlats en hel del och några PRE o Lussebullar fanns ju inte i mitt liv iaf! Dessa hästar har ju helt andra ryggar än halvbloden.

feel: jag ber om ursäkt men jag minns aldrig vilken ras din häst egentligen är?

fio: Att inte stoppa om sin sadel är bara en dålig ursäkt för att spara pengar!;):D För hittar du en bra sadelmakare så stoppar han/hon den lagom jäms över så du märker inte nån större skillnad men hästarna gör!

Men du, jag har ju kvar mina gamla hästar från den tiden :p

Visst visst, jag litar inte på att någon är bra, har hört massa som skulle vara bra som förstört sadlar och sen ligger dom skit .. Nä tror inte hästarna märker skillnad för jag använder knappt den där sadeln längre och mindre lär det bli :rofl:

Min har en Prestige Rembrandt, den ligger som en smäck! Fast jag undrar om det finns en ny och en gammal modell?? Är det så så är detta den nya modellen i a f.

CSC_2697-1.jpg

bild23april2012bild2.jpg

DSC_1258.jpg

Knapplån

Här kommer lite gnäll från mig över kvalreglerna i dressyr.. För att får rida msvb så krävs det ju två ritter i msvc på minst 62% vilket jag tycker är helt ok. Men om jag uppfyller dessa två kval så måste jag även ha kvalat innan ordinarie anmälningstiden har gått ut till tävlingen jag vill rida vilket jag tycker är urdumt, då ordinarie anmälan går ut 19 dagar före tävlingen! Men det har väl sina orsaker i att på vissa områden i landet så finns det fler ryttare än tävlingar...

På lördag så går första omgången i div1 i vårt distrikt. Vi har fyra stycken ryttare till start från vårt lag där en ryttare rider msvb (debuterar) och vi resten rider msvc. Det är bara jag och tjejen som debuterar msvb som får lov att rida msvb klassen av våra ryttare, min häst kvalade förra året men har stått med skador så det är inte aktuellt att starta henne i msvb nu. Vår trejde ryttare har egentligen kvalat men då hon gjorde sitt sista kval (10e maj) efter ordinarie anmälan gick ut (1a maj) får hon inte lov att starta msvb i första omgången av div 1 vilket jag tycker är urlöjligt. Kommer inte vår enda msvb ryttare så måste jag gå in och rida ett program som min häst inte är riktigt redo för, inte för att jag tror att hon tar någon skada men känns så där att starta när man inte är redo för. Alternativet är att jag inte startar men då får inte vårt lag komma till start.

Jag har varit i kontakt med ridsportsförbundet och frågat om man inte kan få dispans för att vår tredje ryttare ska få rida msvb i första omgången av div 1 då hon faktiskt är kvalad egentligen men de ger bara dispans till landslagsryttare säger hon. När jag frågar vad man grundat kvalreglerna på så svarar hon bara att man måste sätta gränserna någonstans och att det är för arrangörernas skull vilket jag inte höll med om. Då jag inte höll med om det så började hon prata om att man ska vara tillräckligt förberedd också. Vår tredje ryttares häst fick föl förra året och hon är ute mycket med sin dotter som tävlar hoppning så hon hinner inte själv tävla så mycket men har en välskolad häst som inte skulle göra bort sig i en msvb. Den är ju mer förberedd än min häst som är kvalad förra året men som stått med skador tex.

Jag anser faktiskt att det ska räcka att man kvalar dagen innan start så ska man få vara med och starta om man vill. För det är faktiskt inget som stör arrangören utan tvärt om det gynnar arrangörer mer än stör.

Om jag som icke kvalad och anmäler mig till att starta en klass jag inte är behörig i och inte lyckas kvala till den så har ju mina pengar dragits och jag får inte tillbaks dom plus att arrangören kan släppa in någon på reservlistan om det finns tryck på klassen. Arrangören får dubbelinkomst. Om jag kvalar sent och efteranmäler mig till en klass som inte är full får arrangören en efteranmälningsavgift och fler deltagare i klassen.

Visst jag förstår att i de områdena där det är stort tryck på msvb-klasserna att det kan vara tråkigt att folk som inte kvalat anmäler sig och upptar en plats som de sen måste tacka nej till men jag tror inte att så många personer anmäler sig om de inte känner sig väldigt säkra på att lyckas kvala då startavgifterna inte är jättebilliga i dressyr. Vad jag vet så finns inte de här kvalreglerna i hoppningen utan jag tror att man kan kvala upp till högre klass och gå upp ett snäpp redan på samma tävlingshelg, är dock lite osäker och kommer inte in i tr för att kolla detta.

Nu kanske någon tycker att vårt lag skulle gardera upp sig bättre med att ha fler msvbryttare, tyvärr har vi inte fler msvb-ryttare som vill rida div 1 och det såg inte ut så här när vi anmälde lag i vintras utan då skulle vi ha minst 2st som skulle rida msvb men nu vill inte den ena tjejen längre och man kan ju inte tvinga folk.

Jag kanske är ensam om att tycka så här, vad vet jag. Men jag kommer ivf skicka in en skrivelse till ridsportsförbundet om kvalreglerna då jag tycker att det är löjligt att man ska behöva vara kvalad 19 dagar före tävlingen, jag tycker att det räcker att man bara är kvalad innan start för att få deltaga!

D finns, det är en ponny/ungdomsmodell som har en annan typ av bom. Men jag vet inte om det är samma som den gammla D modellen.

Jag håller med dig Settis! Kanske inte att man ska kunna kvala dagen innan men helgen innan iaf! I min klubb finns det inte heller tillräckligt med folk, tror bara det är dom större klubbarna som kan välja bort kvalificerade MSV B ryttare o ändå ha ett fullt lag. Att man ska vara kvalad är ju självklart o det är lätt kollat. Men för att säkra upp så kan ju alla debutanter vara tvungna att visa upp sitt resultat i sekretariatet då för bövelen!:D

irriterande.. ja du får väl rida programmet ändå helt enkelt :(

Nä det är verkligen inte många klubbar som har en uppsjö av MsvB ekipage, vår klubb har och sopar som vanligt mattan med konkurrenterna i Div 1 :D

Ja er klubb har ju en å annan duktig dressyrryttare i msvb klasserna ;) Så nästa år så byter du klubb och rider msvb för oss för vi behöver dig bättre! ;)

Nu behöver jag inte rida msvb om inte något oväntat inträffar men det hade ju varit bättre att ha två msvb ryttare då vi måste räkna ett resultat från msvb med tanke på att tjejen debuterar. Men hon är ju duktig så det går säkert bra :)

Jag tycker ivf att man ska ha rätt att efteranmäla om det finns platser kvar i klassen om man sätter sitt andra kval dagen innan, då upptar man ingen plats och arrangören får in efteranmälningsavgift.

Vet ekipage som anmält sig och kvalat i förklassen, och sen ridit MSV B på em samma dag.....Men är man ett "namn" så verkar de vara ok.:angel:

Folk anmäler ju okvalade hästar o gör hästbyte, och även just tvärt om. Anmäler kvalad häst. Kvalar annan häst och byter....

Det är många öht som struntar i kval, tyvärr tycker jag men så är det.
Har varit på en tävling där man skulle ha med sig ett kvalpapper, visste inte vad det var men printade ut mina resultat och när jag skulle visa dom sa dom bara "jaha men det där bryr sig ingen om, det är bara Ridsportförbundet som vill att vi säger så"... Ja...
Hela kvalgrejen är ju värdelös, arrangörer får inte göra något som hindrar start men dom kan bli "anmälda" om någon lämnar in en protest och så går det på den vägen men säg en enda arrangör som kollar kval! Förutom vi :angel: men jag är rätt jobbig och mailar var och en som inte angett kval och annars ska dom kunna visa upp det. Har faktiskt funkat varje gång!
Men namn ger mycket, upp till dom som rider i våra landslag. Varför har vi kvalregler om ingen följer dom?

Men om man inte har kvalat eller har dispens och någon anmäler blir man väl utesluten i klassen? Så är det i hoppningen i varje fall.

Men kan man som arrangör bli anmäld för att någon startar en klass de inte är kvalade till? Tycker ju att det borde ligga på ryttarens ansvar att se till att de följer reglerna. Känns ju faktiskt inte rimligt att arrangören ska ha koll på alla ekipage,

Skillnaden mellan hoppningen och dressyren är att det står i dressyrproppen att kval ska anges på anmälan, det gör det aldrig på hoppropparna. Så därför gör väl arrangörerna sig skyldiga på något sätt att kolla att alla fyller i kvalen och sortera ut dom som inte har fyllt i. Enligt TR är det ryttarens ansvar

Alltså - en annan ryttare kan lämna in en protest till överdomare eller liknande och på så vis få personen utesluten/avstängd - något sådant, jag tycker det står beskrivet vääääldigt luddigt, vi som arrangerar har otroligt få rättigheter (bara skyldigheter) att se till att det går rätt till. Vi får inte neka någon start typ.
Jag är som sagt på dom som startar hos oss för jag tycker det ska vara rätt - vi har väl reglerna av någon anledning? Så precis som fio skriver - det ligger på ryttarna... Och i dressyren är det så att 50% av dom som kommer och tävlar "inte vet" ( :confused: ) hur man lämnar ett meddelade till arrangören via TDB och kan därför inte ange kval... Otroligt mystiskt...

*kl*

Idag har jag och pållen varit ute i skogen och ridit, härligt väder och det känns som att sommaren kommit till Norrbotten tillslut.

Har bokat kliniktid till min häst nu, mage/tarm ska undersökas (så mkt som går), grundlig hälsokoll och de ska kolla så det inte finns några tumörer eller större förträngningar i rygg/kors som kan ha orsakat "korsförlamningen".

Jag funderade på en sak...tog ni blodprov vid "korsförlamningen"? Det är ju där man ser sönderfallet. Hoppas iaf att dom hittar vad problemet är, inte kul när allt krånglar på en häst man älskar.

Vi tog blodprov, tyvärr 4 dagar efter anfallet pga påskhelgen. Det visade då på förhöjt CK värde, men ASAT värdet var normalt. Nu kommer jag inte ihåg vad värdena låg på.

Jo det är trist. Men nu går han som en klocka, men vill kolla upp honom iaf, särskilt som jag börjat fundera på att sälja (om det skulle vara stressrelaterat).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka