Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Verkar finnas många orsaker till korsförlamning, har läst mycket om det, samt pratat med några veterinärer. Nuförtiden är det väldigt ovanligt på ridhästar. Min häst har inte ätit kraftfoder på två år, samt att han motioneras väldigt jämnt (blir aldrig stående i några dagar för att sedan ridas stenhårt). Dessutom är vi ju inte helt hundra på att det var korsförlamning, symptomen stämmer men inte blodproven.

Vill gärna ha honom på fri tillgång, men har haft honom på det tidigare med långsam invänjning. Två av gångerna slutade med förstoppning, varav en på klinik med sondning i två dygn och nu senast fick han denna "korsförlamning". Så jag blir lite rädd för fri tillgång faktiskt.

Ska åka till en klinik med honom, de går ned med kamera men kollar även med ultraljud.

Hoppas ni kommer fram till något på kliniken.

Jag har också lite funderingar kring min häst.

Jag gillar verkligen den här hästen, hon har så mycket och är så härlig att rida när allt funkar. Men tyvärr är det rätt mycket som inte funkar... suck. Dels är det de här sadelstadsknutorna som inte ger sig. Nu har jag tömkört henne en period och de ser bättre ut så jag har kunnat ha sadel på henne igen.

Men det är också vissa ridrelaterade problem. Hon är livrädd för hemmaridbanan, eller delar av den. Ett jättejobbigt problem som jag inte vet hur vi ska komma runt. Försöker jag tvinga ut henne i de farliga hörnen så slutar det inte sällan med att hon reser sig rätt upp. Jag blir inte rädd men däremot väldigt ledsen. Hur har jag lyckats förstöra den här fina hästen :cry:

Det är bara vissa dagar hon är såhär, i helgen tex gick hon väldigt bra, var lugn och fin och jobbade på jättefint, sen fick hon vila måndag och så ett dåligt ridpass igårkväll, med mycket frenetiskt tuggande på bettet, galopp på stället och resa sig några gånger.

Borta har hon än så länge inte gjort så här utan kan tom vara lite småseg att rida, men det är ju liksom hemma man rider för det mesta.

Funderar på att låna ut men vet inte om det är rätt heller. Sälja gör jag inte.

Låt henne stå på banan i stället för i hagen och lägg höet i den läskiga hörnan. Så kan hon utforska det läskiga i sin egen takt. Det är det enda som funkar i längden, tvingar man fram dem så dels protesterar de (som du märkt) eller så går de fram pga att de ej vågar sätta sig emot ryttaren, men rädslan blir eg bara djupare och en dag kommer ett gigantutbrott.

Ja det var det verkligen! Det ska jag prova, släpper in dem i paddocken alla tre ikväll. De går ju på bete nu om dagarna o jäser så jag brukar ta in dem på natten så de inte ska äta alltför mycket. Men lite hö i "monsterhörhörnan" ska testas :)

Är inte uppdaterad på dina sadelstadsknutor, men har du provat renskinn? Min ena kille har också problem med detta, men det har fungerat bra med renskinn under sadeln.

Tack för tipset, har ett renskinn som jag använt ganska mycket, tycker tyvärr inte att det gör någon nytta. Just för tillfället använder jag en fårskinnspad där jag klippt hål just över den värsta knutan för att det inte ska bli något tryck över den.

Red ett litet dressyrpass på banan idag och konstigt nog var hon väldigt lugn o fin så det blev massor av beröm, hon var så duktig så. Hörnan var farlig men inte lika farlig som igår :p Har inte hunnit att ha henne på banan och utfodra men det ska ske :)

Imorgon blir det vila och så tävling på fredag...

Såg ett sadelunderlägg på Scandinavium av ngn sorts medicinsk plast. Det rekommenderades bl.a. för just sadelstadsknutor. Tyvärr så var det svindyrt, närmare 3000 kr. Men jag funderar ändå på att investera i ett sådant. Då sadeln glider en hel del pga renskinnet.

Hörrni Childericfantaster, jag förstår er... min häst också. Har ridit i en DI idag och jag satt som en prinsessa och hästen travade som en gud, MEN den gled ju fram såklart. :cry:

finns en supertunn antliglid pad från acavallo...en ny variant som är väldigt tunn. Ha den under så glider säkert inte sadeln. Verkar som många sadlar har glidit på din häst? (därav padden)

Tack för tips, ska kika! Är dock lite rädd för antiglid sedan min gamla häst fick stora ödem på ryggen av en sådan.

Allt glider på honom, han är väldigt tunn över bogarna och jobbar med ganska hög rygg. Inte optimalt sadelläge alltså. Rider i en Prestige Leonardo nu som funkar bra på honom, men min rygg pallar inte det djupa sätet.

Provat med en tunnare fårskinnspad (dvs de som har tjockt fårskinn men inte massa vaddering i tyget)?

Jag har ju också en där många sadlar vill glida fram, dock har de oftast slutat glida med en fårskinnspad under. Vet inte varför, men det är en observation jag gjort ett antal ggr nu. :)

Hahaha ja den var faktiskt skön, har bara ridit i DAC tidigare men tyckte det blev så mycket sadel. Men denna DI var ju bara helt fantastisk. Dock korta kåpor och jag behöver nog normala för att få stöden på rätt plats.

Nä har inte provat någon sådan, har bara en "vanlig" variant från Hööks, dvs ganska mycket tyg. Var hittar man en tunn?

Senast ändrad:

Ttipsar om mattes padd, finns att köpa på mantorps travshop på nätet, funkar super på min med samma problem...

Är dom tunna? Hatar fårskinn som gör att man hamnar en meter ovanför hästen, huaaa :p

Haha nä det gör man inte (förstår hur du menar, hatar det jag med! :)), men ganska tjock framför sadeln, lite ovant i början, nuddar den ju liksom med händerna, men en vanesak!

Jag köpte ett grått tunt fårskinn på Ikea och klippte till. Räcker till två underlägg. Har funkat fint för mig och min häst :)

Vanliga mattes paddar är definitivt inte tunna o dom känns visst som om man sitter en meter ovanför hästen!:o Vet inte om det finns tunnare varianter men dom normala har jag 1 st som jag ska sälja för jag hatar också att sitta så högt!

feel: om sadeln glider fram så passar den ju inte! Då är det inte rätt typ för din häst med små bogblad. Att Childeric är en ryttaranpassad sadel det har nog framgått rätt tydligt men att dom skulle passa alla sorters hästar är nog en rätt stor överdrift.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar