Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Knapplån

Igår tillbringade jag och en klubbkompis med att bygga dressyrstaket inför vår regionala kvällsdressyr på klubben. Två banor tog ca 5h för oss att ställa ut. Underbart att klafsa runt i en blöt paddock i spöregn! Vi har ju ett gammalt trästaket som vi inte är så glada över då det tar tid att få till det och det är brötigt att hålla på med och så har vi ett sprillans nytt saftey system staket som var så smidigt!

Hur som helst, man undrar ju vad man håller på med när man är genomvåt trots regnkläder men det var bara att åka hem och byta om inför kvällen och skaffa ett par stövlar.

Vi hade ett antal strykningar vilket är ändå förståeligt när vädret är som det är. Men hur som helst, de ryttarna som startade var så positiva trots vädret och vi fick massor av beröm över vårt arrangemang. Jag vet jag kanske skryter men jag blev bara så himla glad! Trots att man tillbringat 5h i spöregn innan ens tävlingen börjat och blivit genomblöt och motivationen är sådär så känner man när vi fick så mycket beröm att man bara vill arrangera fler tävlingar då ryttarna är så otroligt positiva! Så det var med lätta steg vi plockade ner vårt staket igår och vi har redan nya planer på att lägga in fler kvällsdressyrtävlingar! Tänk vad beröm kan göra en lycklig! :bow::bow:

Ni har ju alltid bra och välarrangerade tävlingar! :bow: Men ni lyckas också alltid ha ruskig otur med vädret. :( Hoppas solen skiner på ert sommarmeeting! :laugh:

*kl*

Måste få ventilera lite, det här kanske hör hemma på hästvård egentligen men "känner" mest folk här på dressyr och skulle gärna vilja ha lite åsikter.

Gör en lång historia kort, har haft min häst i ca 2,5 år. Han har under den tiden alltid haft känslig mage, ofta diarrér och otroligt känslig för foderbyte. Har även haft kolik 5-6 gånger varav en allvarlig förstoppning så han var tvungen att åka in på klinik. Nu, ett år efter senaste kolikanfallet (trodde jag fått ordning på allt och han fick i princip fri tillgång hö) fick han en allvarlig korsförlamning (tror vi), han har återhämtat sig rätt bra och är under igångsättning nu.

Det jag har börjat fundera på är att det kanske är att han inte trivs här, uppstallad på en ridskola med väldigt trista hagar (men han är ute ca 10-12 timmar om dagen med kompis och motioneras varierande dagligen). Att han skulle må bättre hos någon annan. På sommaren står han hos min kompis och betar hela dagarna, sover inne och äter hö om nätterna och bara tar det lugnt. Då är han aldrig lös i magen och verkar må toppen.

MEN, kan man sälja en häst som har haft såhär mycket problem senaste åren? Han är dessutom import så jag har ju ingen aning om hur han har mått tidigare eller hur han har haft det. Jag kommer ta honom till klinik och utreda honom ordentligt. Och jag kommer absolut inte försöka "mörka" problemen för ev köpare.

Senast ändrad:

Tack :) Ja vi verkar ju alltid pricka in de dagar då det regnar som mest när vi har dressyrtävlingar! På hopptävlingarna brukar vi ha fint väder och får hyra in bevattning... Men i sommar hoppas jag på strålande sol :D

Va fina era hästar är, har sett bilderna på bildtråden :love:

Nu när ni kommer ner igen så kanske vi ses ute på tävlingsbanorna! Skulle dock tävlat imorgon men fröken känslig tappade sin framsko och då är det kört :cry:

Du vill inte prova att bara byta stall då? istället för att sälja? tycker det verkar som om du verkligen gillar din häst och då är det ju inget kul att sälja...

äter han hö där han står uppstallad nu också, eller är det ensilage?

Finns tyvärr ingen annan stans att stå här, om man inte vill stå långt utanför utan träningsmöjligheter öht.

Jag gillar verkligen min häst, vi passar bra ihop både storleksmässigt och mentalt så vill ju inte sälja honom. Men kan det få honom att må helt bra så, jaa...

Han äter hö och har gjort det senaste två åren, silage var det riktigt katastrof med. Har provat fri tillgång hö (slutade nu senast med korsförlamning), slowfeeding nät, lite hö, mkt hö osv.

Det är en himla fin häst du har så det vore ju urtrist om du måste sälja honom för att han inte trivs där han är uppstallad. Har du inget annat ställe att flytta till så prova att ändra på rutinerna där han står nu. Han kanske bara vill vara ute i 2 timmar och inte i 10-12 timmar. Det kanske finns en annan box som han kan få som ger mer lugn och ro t e x?
Ge bakjäst varje dag om du inte redan gör det. Billigare än mag o tarmmedel och brukar funka fint för de flesta. Väldigt viktigt att hästen är avmaskad mot bandmask om den har åkt på förstoppningar och att den dricker ordentligt.
Klart att du kan sälja honom om du vill, men innan du gör det så testa att ändra på rutinerna rätt rejält och se om det hjälper. Många iberiska importer trivs bäst i stallet.

Det finns privatdelar i vårat stall, där det bara står privathästar och inte lika många. Tyvärr har min häst, pga vissa omständigheter blivit tilldelad en box i ridskoledelen där det är mycket spring med både folk och hästar. Har försökt få byta box men det verkar vara stört omöjligt...

Har provat bakjäst, gav sådär resultat men fick nu tips om annat medel som jag ska prova. Men det känns som att det är något annat som är grunden till hans problem, om det är stress vet jag inte, eller om han har något kroniskt fel i mag/tarmsystemet som även utlöste denna märkliga korsförlamning.

Han älskar att vara ute, får alltid hämta honom när det är dags för ingång...

Jag hade nog bytt stall:/. Även om de andra stallen har sämre läge kan det nog vara värt att få köra till ridhus några dagar i veckan om magen på pålle hade blivit bättre.

Skönt att korsförlamningen har gett sig!!

Problemet är att jag inte har den extra timmen/dag det tar att köra till ridhus 3-4 dagar i veckan, annars hade jag helt klart gjort det... :cry: Jag har hund, barn och arbete, och det som gör att jag kan ha häst är just servicen som finns där vi står uppstallade samt att det finns ridhus (vintrarna här är INTE att leka med).

Detta är ju en av anledningarna till att jag funderar på att sälja, någon annan kanske kan erbjuda honom ett bättre hem, på hans villkor... Som kanske har eget stall, bättre hagar och framförallt bättre foderrutiner än vi har. Här kvällas hästarna kl 19 fre-sön och får sedan morgon vid 07.30. Alldeles för längre för en häst att stå utan mat enligt mig. Veckodagarna kvällas de däremot kl 21 och får morgon kl 6, MKT bättre. Och jag ser ett samband mellan diarréerna och helgerna...

Jäkligt tråkigt med din fina häst :( Bra att han gillar att vara ute i a f för det är ingen självklarhet. Jag har haft tre iberier på ridskola, en trivdes och två trivdes inte. Och då stod de ändå i ett av privatstallen.
Kan du inte ha din häst på halm då? Så har han ju något att äta även om det tar tid mellan fodringarna. När min har stått på halm så har han inte behövt äta bakjäst.
Finns det ingen annan som skall flytta snart så att du kan få en box i den privata delen? Man brukar ju kunna byta upp sig efterhand som folk flyttar eller någon häst måste tas bort eller säljas.
Annars får du väl sätta ut en annons och se vad du får för svar, man måste ju inte sälja även om folk vill köpa. Men det kanske kommer någon som verkar perfekt? Så kan du ju ta beslut utifrån vad du får för svar.

Problemet är att jag inte har den extra timmen/dag det tar att köra till ridhus 3-4 dagar i veckan, annars hade jag helt klart gjort det... :cry: Jag har hund, barn och arbete, och det som gör att jag kan ha häst är just servicen som finns där vi står uppstallade samt att det finns ridhus (vintrarna här är INTE att leka med).

Detta är ju en av anledningarna till att jag funderar på att sälja, någon annan kanske kan erbjuda honom ett bättre hem, på hans villkor... Som kanske har eget stall, bättre hagar och framförallt bättre foderrutiner än vi har. Här kvällas hästarna kl 19 fre-sön och får sedan morgon vid 07.30. Alldeles för längre för en häst att stå utan mat enligt mig. Veckodagarna kvällas de däremot kl 21 och får morgon kl 6, MKT bättre. Och jag ser ett samband mellan diarréerna och helgerna...

Av det du skriver tror jag att din häst skulle kunna må bättre i ett annat stall med dig eller någon annan som ägare. Kruxet med din nuvarande stallplats är att den har utmärkta förutsättningar för att skapa problem hos hästen. I synnerhet om det är en känslig häst. Jag gjorde misstaget att stalla upp min förra häst på liknande vis. En snäll, harmonisk och social häst förvandlades till ett grinig surgubbe i stallet. Tyvärr förstod jag för sent att det var uppstallningen som var problemet. När han fick flytta från ridskolan blev hans stallhumör och attityd till människor bättre, men han blev sig aldrig riktigt lik igen.

Har gjort en skrivelse till styrelsen om att jag vill byta box pga hälsoskäl men det gick inte igenom. En häst är till salu nu så förhoppningsvis blir den såld.

Ska iallafall sätta igång honom ordenligt nu och se så att han funkar okej, samt ta en tur till kliniken och kolla igenom honom så det inte finns några fysiska fel. Sedan kan man ju som du säger, annonsera och se vad som händer. Slänger nog även ut lite krokar till tränare här omkring.

Men finns det folk som köper hästar med sådan här historia? Alltså dålig mage och en märklig korsförlamning?

Jag red idag, han är så fin och han passar mig så perfekt. :cry: Jag önskar att vi hade bott någon annanstans så jag hade haft valmöjligheter gällande uppstallning.

Usch vilken tråkig sits:/. Är inte så himla enkelt att hitta en häst som man trivs så bra med själv:(.

Men jo, jag tror helt klart att det går att sälja med hans historik. Dock tycker jag att den ska läggas till i en bilaga i kontraktet så att en eventuell tvist kan undvikas om han skulle få problem. Och så handlar det förstås om priset, om du går ner i pris men däremot stället mycket höga krav på stallplats och vart han hamnar tror jag att du säkert kan hitta ett toppenhem. Det finns någon tro om att folk som inte har råd att köpa en dyr häst inte heller har råd att vara superba hästägare, någo som faktiskt aldrig här stämt i min verklighet. Jag sålde min ettåring väldigt billigt just för att det hemmet kändes helt rätt och då hamnade han hos en hyfsat meriterad ryttare:).

Han är såpass fin så han går säkert att sälja till ett rätt bra pris dessutom. I vilket fall, om du säljer och lägger till specialklausuler så glöm inte att lägga till ett kraftigt vite om inte kontraktet följs!! Det är enda sättet du kan vara säker på att det blir som du vill! Du kan skriva in det och det i kontraktet, men utan vite så kan köparen ändå göra som den vill. Riskerar köparen däremot att få böta 200 000 kr så blir det en annan sak. Är man en seriös köpare så skriver man på, det hade jag gjort om det bara hade gällt att man försäkrar att hästen inte skall stå uppstallad på ridskola t e x.

Kan du inte ge mer hö till natten? Jag har nästan lika länge mellan kväll och morgon och det har aldrig varit några problem. Men jag ger givetvis en stor högiva så de har att plocka med utöver natten.
Det är ju bara en liten del i ditt problem, men kanske kan hjälpa lite iaf.... :)

Jag tycker det låter som stress och du har troligtvis rätt i att han helt enkelt inte trivs. Många hästar tycker inte om att stå i stora stall med mkt spring, helt övertygad om att min skulle bli sönderstressad av att leva i en så masig miljö som det är på en ridskola.

Kan du testa att stalla upp honom på något litet ställe under sommaren? Typ ett litet privatstall med fina hagar och med en användbar ridbana. Så kan du träna som vanligt och på så sätt utvärdera situationen.

Finns det verkligen inget annat stall? Det går ju faktisk att hålla i gång på vintern utan ridhus, även om det inte alltid är så kul...

Jag skulle nog vara försiktig med att köpa en häst med återkommande kolikproblem, det skulle i så fall vara väldigt viktigt för mig att veta vad som orsakade koliken och att den inte hade kroniska fel tex sammanväxningar i tarmen. magsår etc. Det är en stor känslomässig påkänning när ens häst får kolik, alla vet ju hur snabbt det kan gå riktigt riktigt illa.
Och tänk om den inte alls trivs med nya ägaren och blir ännu sämre? Någon form av prövotid kanske vore vettigt.

Sjukt dåligt av ditt stall att inte låta honom byta box tycker jag!

Senast ändrad:

Svarar er alla här.

Har fått låna lite halm av en kompis så jag kan prova ha honom på det innan jag köper, så får se hur det går. Stressen blir ju mindre när de har att plocka med, och mer hö vågar jag inte ge i dagsläget. Har provat slowfeedingnät också, men var så tjorvigt med upphängningen eftersom det är olika som fodrar kväll men ska nog göra ett nytt försök nu när broddarna är borta.

Jag är som Centaur, jag hade inte köpt en häst med sådanhär historik, men känns skönt att det kanske finns folk som gör det. Och förmodligen kan ha må bättre någon annanstans, men det kan man ju aldrig garantera. Det är ju ingen lätt häst, han är väldigt snäll och vänlig men samtidigt mycket nerv och ett psyke av stål. Han är väldigt tveksam till nya ryttare men när han accepterat en så är han guld värd, red honom fram till åttonde månaden när jag var gravid, det säger en del tycker jag. MEN han har inte funkat hos tidigare ägare, varför vet jag inte riktigt eftersom hon inte hade något med försäljningen att göra när jag köpte honom... Så jag kommer vara väldigt rak med hans historia och försöka skriva papper på så mycket som möjligt, vill inte att varken han eller jag ska hamna i trubbel efter försäljningen.

Men har ju inte bestämt mig ännu, ska försöka att fixa så bra det går där han står nu. En stallkompis kan tänka sig att byta box efter sommarbetet så då får han stå i en betydligt lugnare del med mindre hästar. Han åker även på bete/semester i några veckor hos min kompis, där får han bara vila och vara häst.

Tack alla för synpunkter och inputs, det är en jobbig sits jag hamnat i och jag grubblar på det här många timmar om dagen. Jag vill ju att min fina vän ska må bra.

Fast har verkligen en veterinär sagt att han fick korsförlamning av fri tillgång på hö? Det låter extremt konstigt i mina öron. Korsförlamning brukar de ju få av stress men allra vanligast av träning som inte är anpassade efter kondition. Jag har ägt en häst som hade haft ett stort anfall 5 månader innan jag köpte henne, hon fick ett litet anfall när hon över en helg lånades ut som kurshäst (2 år efter det stora anfallet) och det var en kombo av för lite ridning o för mycket stallvistelse den helgen. Efter det ordinerades hon att få tokosel året runt och att inte äta havre utan något havre fritt foder, sa min veterinär. Det har nu gått 6 år sedan och hon är i avelsboxen nu, har inte haft ett enda korsförlamningsanfall sen dess.

En häst som är stressad borde ju må bättre av fri tillgång till hö så den har nåt att göra istället för att stå o lyssna på alla stressande ljud runt den. Jag tycker också det vore jättetrist om du skulle vara tvungen att sälja honom pga detta. Har du kollat om han har magsår? Var ytterligare en sak vi gjorde med stoet, gav henne magsårs medicin och hon blev bättre. Enligt vet så var det ett billigt sätt att kolla istället för att gå ned med kamera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka