Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nä jag vet tyvärr inte värdena, vet var stressad och ringde bara och rapporterade lite snabbt ikväll och vi skulle höras bättre imorgon.

Han hade varit ute i hagen (liten sådan) innan provtagning.

Vad jobbigt för er, men skönt att han verkar vara på bättringsvägen! Har ju en god vän som råkade ut för samma sak med sin häst flera gånger, men den är återställd nu som väl är. Hon tog alla prov som fanns på honom men de kunde inte hitta någon orsak till varför det blev så här. Men han blev som sagt helt bra igen. Håller tummarna för dig och din häst!

Har inte fått reda på något mer.

Kollade honom igår, bakdelen är inte lika sänkt och indragen och han rör sig bättre. Fortfarande stelt och lite knackigt men mycket bättre än förra helgen. Så det går ju åt rätt håll iaf.

*KL* Ååh, är bara så förväntansfull, nu är det endast två veckor kvar tills min nya polle kommer hem. Det är en mörkbrun fyraåring valack e Don Primero som rör sig riktigt trevligt och har ett underbart psyke, så hoppas verkligen att han blir min nya dressyrstjärna :) :banana:

*delvis kl*

Sjuklingen var mycket fräshare idag, han är fortfarande stel i bakkärran men ingen hälta eller ojämnhet syns. Så ska utöka promenaderna samt börja jogga lite med honom för att få igång cirkulationen och för att se om stelheten börjar släppa med mer rörelse.

Jag kommer få bra kondition... kan inte sitta upp på honom ännu och longering/tömkörning är uteslutet då han kan få viss kortslutning vid sådana aktiviteter och springa tills han ramlar, så det är bara ta på joggingskorna. :p

Så nu håller jag tummarna att han fortsätter bli bättre och att han inte får något återfall, men är beredd på det värsta (typ tumörer, blodproppar o diverse dödligt).

Kul!! Hoppas på att få se flera bilder och lite film sen då ; )

Jag börjar bli taggad igen, min motivation har varit som bortblåst under 2011, men börjar smyga sig in igen(!). Igår var pållen på ett strålande humör så jag passade på att testa att göra byten nu när jag kommit på bättre underfund med hur han vill ha 'galoppfattningssignalen' (en liten kram på inner) och det gjorde susen! Innan har han kunnat gå på en 7 m förvänd och jag sitter om och sitter om, men stadig som fasen är han ändå. Dom enda gångerna jag ridit byten på honom förut är när syrran (som haft honom tidigare) sitter upp och 'lägger dit dom'... (vi rider inte efter samma system riktigt, tror hon rider mer 'holländskt - mer innertygel). Igår kunde jag själv! Wohooo vi är ett liiitet steg närmare msv b - målet!

*kl*

Igår var jag iväg med medryttarpållen för att träna på att rida innanför dressyrstaket. Det var lite blandade känslor, men jag tar med mig glimtarna där jag faktiskt fick kontakt med honom o han svarade framåt. :) Han var väldigt loj o seg, på framridningen var han ngt bättre men på banan var det verkligen soppatorsk. :p Stundtals sköt han mig ur sadeln när han kom ur sin lilla bubbla, så jag var glad för det lilla. :) Staketet tittade han inte på alls, höll tom på att hoppa ur banan för jag var slarvig med vägen :o

Nu är det nya tag, och fokusering på att fortsätta hitta knappar. Jag måste bli mer stabil i min sits, mer tydlig o mer konsekvent. Han är så känslig o jag tror att han just nu blir överöst med en massa signaler o att det kanske kan vara en orsak till att han "stänger av". Nästa vecka ska vi rida ut o galoppa :D

Varit iväg o tävlat idag och känner mig lite missmodig. Har ju ridit LA för några veckor sen på över 60%, men idag gick det ju något sämre om man säger så, skrev i tävlingstråden om det.

Hästen blev väldigt spänd och ville bara galoppera, laddade som bara den inför travökningarna så det blev inte så bra. Hmm vad gör man för att få pålle att tagga ner lite? hon kräver ganska mycket framridning för att bli lösgjord och det tycker jag hon kändes, hon kändes väldigt lydig o fin på framridningen, men när vi kom in på banan så försvann den här känslan man vill ha och det blev spänt.

Är det bara att åka ut på fler tävlingar som gäller så man får lite rutin?

Tycker nästan att ju mer jag tränar för tränare desto sämre går det.

En del hästar behöver ju tävla x antal tävlingar innan de blir mer tillfreds med själva tävlingsmomentet. Likaså kan ju ryttaren behöva några tävlingar på sig om denne inte har rutin.

Jo det har du rätt i. I det här fallet är vi ju båda ganska orutinerade. I alla fall på dressyrsidan, hoppat en del har ju jag gjort men det är inte samma sak.

Jag har haft exakt samma problem med min mycket tittiga häst. För oss gällde det bara att träna på att tävla, just för att få honom komfortabel inne på banan.

Tack vad gulliga ni är som svarar :) Anmäld till två tävlingar till.. får se hur det går.

*kl*

Kl 12:11 startar Patrick Kittel och Donna Unique sin första tävling. Här finns en livelänk:).

Tack! Du gav mig det ultimata för att ta en paus i tenta skrivandet!

Synd att dom var på staketet men jag tycker hästen är jättetrevlig och den kommer bli så mycket bättre med mer styrka:)

72, 061% och en tredjeplats hittills:). Såhär skrev eurodressage om ritten:
Patrik Kittel just made his show debut with Uno Donna Unique in the Prix St Georges at the CDI Hagen. Beautiful trot work, very expressive but with some tension (mare was investigating surroundings). Extanded walk was very nice, collected could be more relaxed. Half pirouettes were big but good collection and sit. Very nice ground covering tempi changes, but pity that rider moves a lot in the saddle in the changes. Still a very nice test.

Sitter och kikar på livesändningen och tjejen som rider just i detta nu har spö inne på banan. Har för mig att jag tidigare läst någonstans att det är ok i Tyskland, stämmer det och vad är anledningen tro? :)

Har precis kommit hem från dressyrträningen där vi gick igenom en del av de problem vi har, bl a att hästen blir lite väl laddad i galopparbetet och vill ge järnet.. Diskuterade lite med tränaren hur man löser detta på tävling.

Hur gör ni i en sådan situation? Har ni någon gång lagt en volt istället eller saktat av när ni känner att ni liksom måste "bryta" ?

Jag tycker att det beror lite på varför den blir laddad. Blir hästen spänd? Tycker den att det är roligt? Blir den olydig?

Min gamling är het och vill gärna bestämma tempo själv (alltså viss olydnad), honom har jag stannat någon gång bara för att visa att det fortfarande är jag som bestämmer.

Min andra pålle som bara är startad några gånger segar ihop när han kommer in på banan, dock har han bjudit till lite på senaste tävlingen och laddat lite för mycket i galoppen. Men jag blev överlycklig och lät honom hållas för han tyckte också att det var superkul, ville inte ta bort den känslan.

Hade en Bernsteinmärr en gång i tiden som blev hyperspänd på tävling och som vid vissa tillfällen laddade/spårade ur fullständigt i galoppen. Jag försökte rida vägarna som tänkt men med ännu mera aktiv ridning, ställa lite extra, aktivera osv. Funkade inte det var jag ibland tvungen att lägga en volt, men henne skulle jag aldrig stanna/sakta av eftersom det hetsade upp henne ännu mera.

Så jag tror att du måste känna efter själv vad som funkar och framförallt vad det är som gör din häst så laddad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka