Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Sådärja då har man läst igenom ett par månaders inlägg i denna tråd. Tackar och bockar för att ni inte varit lika flitiga på debatterandet som ni kan vara ibland för då hade jag väl aldrig kommit ikapp. :p

Tänkte egentligen bara meddela att jag satt på Danne i går för första gången sedan oktober :eek: Något utav en chockartad upplevelse kan sägas.

Danne som lätt skulle kunna göra reklam för "Red Bull ger dig vingar" skötte sig kanske inte exemplariskt (vem hade trott det) men han lät mig sitta kvar i alla fall. Ett och annat känguruhopp men även ett eller två avspända steg hann vi med under den 15 min långa pärsen. Bara på't igen idag med :D Tror jag fortsätter med full skyddsmundering ett tag till trots att jag ser ut som Michelingubben..

Det är med skräckblandad förtjusning jag tänker på att jag äntligen får "trava" min plutt igen. Vi är äntligen på G! Men åh andra sidan är han som en tickande BOMB och veterinärens order lämnar inte direkt något utrymme för att rida på framåt för att undgå explosioner utan det är bara att sitta snällt och vänta på att de ska inträffa :crazy:

Längtar till nästa vecka då vi får trava 2 min :bump: och Danne förhoppningsvis börjat slappna av lite igen. :angel:

/Helena

bammy gjorde likadant förra året o hade dessutom en hel del gula flytningar. Ut kom Conny, o han föddes frisk, o han är fortfarande frisk :) 7 dagar efter beräknad fölning dessutom. Så hetsa inte upp dig för mkt även om det är väldigt bra att du har sån koll :)

Min satte oxå juver tidigt förra året. Var nog 8v före beräknad fölning och 9v innan faktisk fölning. Håller tummarna att allt är normalt med Stella!

Vi får hoppas att hon bara är knäpp. Har pratat med flera veterinärer och vissa förstagångare kan krångla med sitt juver,
fylla upp och sina i 2-3 månader innan de ska föla, men det kan ju självklart vara en kastning också. Vi får helt enkelt vänta och se.

....Blir den dubbelgul så tar jag den... ;)

även om det blir en hingst?;)

Ja förstgångare är speciellt, sen vet man inte från sto till annat vad som är/kommer vara normalt för dem.

Speciellt om det är en hingst. ;)

Alla här är verkligen så rara som peppar mig (och Stella), igår såg juvret ut att skrumpna och stallägaren har inte ringt
idag, så det är förhoppningsvis inte värre.

Precis det sa Bo T på en programridning jag var på nyss till ett ekipage:

"Du ska inte rida som att du TROR att du kan rida MSVA, du ska komma in här och VETA att du kan rida MSVA. I samma sekund som du kommer in ska du visa domaren vilken fantastisk ritt det är han snart kommer att få se".

Det tror jag är viktigt att ha med sig - man ska inte be om ursäkt, utan verkligen vara lite mallig när man väl ska visa upp sig ;)

Viktigt men ack så svårt. Fråga båda mina tränare som båda två försöker att få mig att inse att vi faktiskt är ett Msv ekipage. Det fungerar så länge de tjatar ( åtminstone ibland) men sen glömmer jag det omedelbart.

Hahaha jag läste någonstans i blurret (tror jag kanske behöver glasögon) att dina tränare försöker få dig att glömma att du är ett Msv ekipage.. jag tänkte nämen schysst omvänd psykologi :D

Annars håller jag helt med Bo T tankesätt angående det.

Just den här gick på 5500 euro, vilket borde vara runt 48 000? Inte illa för ett ponnyföl. :)

Oh var har du hittat resultatet från auktionen? Man kanske skulle åkt ner när man blivit vuxen och fått ett riktigt jobb och köpt sig en ponnytalang! 5500 euro är egentligen inte särskilt mycket pengar om man skulle jämfört med en motsvarande talang i större format.

Det var tyvärr bara två ponnyföl med på den här auktionen, men här har du resultatet.
http://westfalenpferde.de/02/Elite-43.html, finns filmer och bilder på en del.

Och det andra ponnyfölet gick för 2000 euro. :)

Den lilla för 2000 euro var inte så tokig hon heller egentligen:). Otroligt söt!

Men denna e Fiorano (:D) var helt underbar! http://www.gaenserig.de/video_inhalte/40/1360/1360.swf Gick för 18.500 euro.

Snacka om att den hade gummi i benen. :love:

Men jag håller med dig, jag kommer också att åka till tyskland och köpa (en gul) ridponny (hingst) när jag är vuxen. ;)

:love::love:

Jag är sååå nyfiken på lille bebis som vi får i år. Mamma är ju en barbiehäst, hoppas få en likadan:)

Själv har jag betäckningsångest.

Har tre olika alt inriktningar till Q. Ponny lägger jag på hyllan tillsvidare.
Vill göra en komb på henne då hingsten är en gångartshingst men med starkt möderne och 8-8 av testryttarna på hoppning, dessutom mkt fullblod och bra sådant så det kan blir en mkt spännande bebis. Tyvärr har han färgen emot sig då det kommer att läggas väldigt mkt fokus bara på den om jag väljer honom.

Alt två är en yngre gångartshingst med inte lika mkt fullblod och mer utpräglad gångare i flera generationer.

Alt tre är riktigt bra hopphingst, Clinton II eller Pessoa.

Usch så svårt.... har dock skummat mkt annonser på QE avkommor och många går faktiskt i dressyr.

I övrigt har jag varit på intro på gymmet. Istället för standard program gjorde vi ett mer utpräglat för bålträning så jag blir starkare ryttare. Kör core-pass imorgon och förhoppningsvis börjar jag rida lektion igen.
Beställde hem tio grimmor idag, minuset med att ha liten avel. Måste ju ha grimmor i alla storlekar.. Ibland önskar jag att jag hade en pålle att köpa till så man kunde köpa det där lilla extra:D

*knapplån*

Det var ingen bra idé att rida på morgonen före min häst fått gå ut i hagen.. det var -6 också... busig och sur häst blev det då

*kl*

Min vackra fina häst har fått någon slags korsförlamning/annan märklig förlamningssjuka i baken samt kramper i hela kroppen. Jag är så orolig för honom och såklart så ska detta hända en påskhelg när "min" veterinär inte jobbar och närmaste jour finns 12 mil härifrån :cry: Han mår "bra" nu men kan inte trava så frisk är han ju inte...

KL

Här laddas för dagens stallbesök. Är för tillfället "vikarie" för en vän som är nyopererad så jag rider hennes lilla 09:a. Red honom för första gången i onsdags och för andra gången igår och nu ska vi följa upp med ett litet pass idag. Tycker det är så roligt att rida de här små för det händer grejer hela tiden, och han var såå duktig igår ^^
Min egen tar det lite lugnt efter tvådagars träning tors+fre, igår blev det en slapp barbackatur på hackamore och idag kan det bli lite tömkörning tror jag.

feel -fy då, hoppas ni får koll på vad det är!

*kl*

Min vackra fina häst har fått någon slags korsförlamning/annan märklig förlamningssjuka i baken samt kramper i hela kroppen. Jag är så orolig för honom och såklart så ska detta hända en påskhelg när "min" veterinär inte jobbar och närmaste jour finns 12 mil härifrån :cry: Han mår "bra" nu men kan inte trava så frisk är han ju inte...

Otäckt!:(
Håller tummarna för att han ska bli bra.

*kl*

Ja det var riktigt otäckt när det hände. Red dressyr och helt plötsligt blev han tokhalt bak, hittade inget fel på hästen så tog honom en sväng på lina och då var hela bakdelen sänkt och indragen och han var rejält halt på ena bakbenet. Ställde in honom i boxen och efter någon timme fick han kramper/skakningar i hela kroppen, jag var helt säker på att han skulle dö.

Han rör sig ohindrat i skritt nu och kan gå ut i liten hage, injiceras med antiinflammatoriskt och ska kolla om han kan trava imorgon. Hoppas verkligen att han är bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka