Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Idag har jag varit i stallet för första gången på evigheter. Gick in genom dörren och sade lite försiktigt hello horsies... och möttes av en serie glada gnäggningar. Den stora bruna (som för övrigt har varbölder i båda ögonen och åker tillbaka till kliniken i eftermiddag :crazy:) brummade och hummade och bankade på boxdörren tills jag öppnade den och han kunde pussa mig med sin havreslemmiga mule. Hej! Det är du! Hej! :love:

Sedan plockade jag ut den pyttelilla vita gangstern på 30+ (i bild nedan) för att få bort lite av pudelpälsen. Hon piafferade i grimman hela vägen från röda stallet till bruna stallet som värsta Scandic. Märks att det är vår. :love:

ed_bw_IMG_4360.jpg

Hästar är bäst. :love:

*kl*

Min häst är fortfarande inte kry. Han ser konstig ut över bakdelen samt rör sig stappligt och knackigt, särskilt i trav. Blodproven visar på höjda CK värden men allt annat är helt normalt, tydligen skulle ASATvärden också vara förhöjda vid korsförlamning och det var de inte...

Jag vill bara ha svar som är fel på min häst, jag bara grubblar över vad som kan ha hänt honom. Kan det vara någon brist på något som gav honom dessa kramper? Har han förträngningar någonstans? Och varför blir han inte bättre? Jag blir tokig :cry:

Usch vad hemskt med din häst:(. Jag vill inte vara negativ men jag tänker lite på Greetings fall. Han hade en tumör som gjorde att han fick ungefär samma symtom. Hemsk koppling men tänkte på att din också är en skimmel... Går det att köra honom till klinik för att röntga?

Blodproven är tagna 4 dagar efter insjuknande (pga påskhelg och sjuk vet.).

Men skulle en tumör ge höjda CK-värden?

Ingen aning. Vet inte ens vad CK-värden är:o. Min enda erfarenhet av korsförlamningssymptom är när Tetris mamma fick en tand bortopererad och låg för länge i narkosen. När jag fick hem henne från Hbg verkade hon okej, men efter två dagar började hon vingla bak. När jag då ringde Hbg sa de "Oj hoppsan, hon fick beh. för korsförlamning här". Tydligen gav den långa narkosen förhöjda enzymvärden i blodet (CK?) vilket gav korsförlamning. Hon fick då endast mer Finadyne, B-vitamin och extra täcken för värmen och repade sig fort.

CK värdena tyder tydligen på att muskelsönderfall pågår/pågått.

Veterinärerna har teorier om att han ska ha någon slags blodpropp som stryper tillförseln av syre till musklerna i bakkärran, men varför skulle han då ligga ned och krampa i hela kroppen?

Vi har 37 mil till närmaste klinik med så avancerad röntgen och ultraljud och de avråder mig från att köra honom i det här läget. Han är jättepigg och glad så han lider ju inte, men transport och stress kan tydligen trigga ännu mer ifall det skulle vara någon variant av korsförlamning.

CK värdena tyder tydligen på att muskelsönderfall pågår/pågått.

Veterinärerna har teorier om att han ska ha någon slags blodpropp som stryper tillförseln av syre till musklerna i bakkärran, men varför skulle han då ligga ned och krampa i hela kroppen?

Vi har 37 mil till närmaste klinik med så avancerad röntgen och ultraljud och de avråder mig från att köra honom i det här läget. Han är jättepigg och glad så han lider ju inte.

Alltså jag lider verkligen med dig:cry:. Det är nog så jobbigt när man VET vad som är fel på hästen, men att inte veta. Blä.

Men om de tror blodpropp kan det väl egentligen lika gärna vara en tumör som orskar strypningen av blodtillförsel om det ligger och trycker olämpligt.

Hittade ett examensarbete om korsförlamning (du kanske redan har läst det). Jag vet inte hur väl det stämmer dock.

Citat
"Vid korsförlamning eller musklesönderfall av annat slag, förändras värdena enligt följande mönster: CK stiger och visar sitt högsta värde inom fyra till
sex timmar efter uppkommen skada och planar ut till normalläge igen efter fyra till sju dygn.
ASAT visar sitt högsta värde inom 24 timmar och visar åter på normalvärden efter två till fyra veckor.

Larson (pers. medd. 2004) anser att CK-värdet är det viktigaste för läkningsprocessens förlopp; Så länge CK-värdet är högt ute i blodet har hästen ofta ännu ont i muskulaturen och bör ges fortsatt vila. Risken med att träna igång hästen innan CK-värdet sjunkit är att skadan på nytt ökar och fördröjer läkningen."
Länk till arbetet

Utifrån texten ovan så borde ju även ASAT-värdena ligga högt vid tidpunkten för blodprovet. Men högt CK tyder ju på muskelskada...

CK (kreatininkinas) är ett enzym ja, det finns i musklerna. Vid muskelskada läcker detta ut i blodet och kan mätas, högre halt - större muskelskada.
På människa mäter man ofta detta vid misstanke om hjärtinfarkt.

...och en infarkt är ju strypt syretillförsel -> muskelcellskada, så ja, det kan ju vara något åt det hållet.

Det här är verkligen svinjobbigt, som tur var så är han ju nöjd så det är ju ingen panik på så sätt men det tär så mycket på en att inte veta vad som felar.

Ja det kan ju lika gärna vara en tumör, eller någon förträngning någonstans, eller någon variant av korsförlamning, eller, eller... Ska få fler svar och även råd från någon expert imorgon, men antar att man bara kan avvakta. Nästa vecka kan jag inte åka iväg med honom (pga av sjukt barn som måste iväg till sjukhus... allt på en gång) så han får ta det lugnt i hagen i någon vecka och så hoppas jag på att ett under ska ske.

Ja jag läste också det där, för det är ju väldigt märkligt då att CK är högt medans ASAT är normala? Iofs läste jag någon annanstans att ASAT inte alltid är helt pålitliga eftersom individuella avvikelser förekommer.

Så änge han är pigg och glad och kan gå i hage är det ju hopp om att!! Är väl bara att täcka som en tok och ge massor av b-vitamenier:). Massa pepp!!

Ja ingen individ är ju den andra lik, så omöjligt är det nog inte.
Hoppas du får lite klarhet i det hela i morgon, jobbigt att inte veta!

(Jag har ingen koll på hästars värden, lite mer hur det fungerar på människa. Och det är nog inte helt olika)

Han är inrullad som en rulltårta i täcken samt att jag preppar med Bvitamin men även Evitamin och selen som kunde hjälpa till. Han rör sig relativt ohindrat i skritt, bara något sänkt bakdel men traven är ju knackig och stel. Men han bjöd på några tjut och glädjeskutt när jag skulle visa honom för vet. idag så han är vid gott mod :)

Tack för pepp, försöker tänka positivt!

Nä just sådant borde ju vara hyfsat likt på både människa och djur. Men jag kan inte släppa att ASAT är normalt, för att CK är högt stämmer ju eftersom han fortfarande visar obehag i trav. Men ASAT borde ju ha hängt med även om det är typ en tumör eller annat som stryper tillförseln och skapar muskelskador.

Vet du vilka värden han har och hur referensvärdena ser ut?
Hade han stått inne på box innan provtagningen? (varit lugn/vilat?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka