Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

När mina ben är spagetti så får jag tunnelseende för jag är nervös!!! :rofl: Jag tror att tävlingen om två veckor i så fall kommer gå som smör :idea:

Det tror jag absolut på! Brukar gå som bäst för mig på tävling när benen är likt seg och klibbig spagetti ;)

*halvt kl*

Håller med Lancet - inte spänna och spjärna! Mjukhet vill vi ha!:idea:

kl

här är det bara hingsttankar för tillfället.

Ampere är bokad till Gabbie men jag har lite beslutsångest när det gäller Quanta..

Ska jag chansa o lägga på gångartshingst eller köra hopphingst:confused:

Skulle vara kul o se vad hon kan lämna med gångare. Hon har väldigt trevliga och kvicka bakben, men kunde varit mer långbent och lite luftigare fram.

Har faktiskt lekt lite med tanken på Carlton Hill till henne.

Hur är det nu ni som kanske har lite koll på holländare? Hur mkt hoppning är det kvar i gångartshästarna?

Har varit på hingstvisning på Tullstorp och Flyinge, kommer inte använda Sandro Hit blod då jag tyckte att gemensamt var att just bakbenen inte var så spännande.

Sen blev jag småförtjust i Jazz-sonen Don de Jeu. En sån myspropp, kunde hända mer där bak hos honom med men hoppas det ska komma sen med mer styrka.

Senast ändrad:

*knapplån*

Om man börjar ridpasset med att låtsas att man rider på någon bra fin känd dressyrhäst så kan det blir så att hästen man sitter på faktiskt går riktigt bra.. Intressant det dära att bara jag rider ordentligt så går den dära under mig ganska trevligt.. :angel: synd att jag glömmer bort det så ofta och missar att rida

Jag säger spara tusenlapparna och använd ponnyhingst;).Film på en unge e FS Mr Right som Stella är dräktigt med:love:! Han är dessutom gul och lägger du den på Quanta kan det bara bli heeeelt fantastiskt!!

*knapplån*

Om man börjar ridpasset med att låtsas att man rider på någon bra fin känd dressyrhäst så kan det blir så att hästen man sitter på faktiskt går riktigt bra.. Intressant det dära att bara jag rider ordentligt så går den dära under mig ganska trevligt.. :angel: synd att jag glömmer bort det så ofta och missar att rida

Man ska inte underskatta tankens makt! Det är det som är så dumt med buke faktiskt-man måste hela tiden påminnas om att man rider rätt dåligt och gör fel på det ena och det andra. Det är så nedbrytande för ens utveckling egentligen. Om man istället sätter sig på hästen och låtsas att man är Adelinde på Parzival och rider med henne självförtroende-då händer faktiskt något med ridningen. Ridningen sitter lika mycket i huvudet som den gör i kroppen:).

Precis det sa Bo T på en programridning jag var på nyss till ett ekipage:

"Du ska inte rida som att du TROR att du kan rida MSVA, du ska komma in här och VETA att du kan rida MSVA. I samma sekund som du kommer in ska du visa domaren vilken fantastisk ritt det är han snart kommer att få se".

Det tror jag är viktigt att ha med sig - man ska inte be om ursäkt, utan verkligen vara lite mallig när man väl ska visa upp sig ;)

Första klubbtävlingen jag vann hade jag den inställningen. Lyckades pricka in toppformen för dagen minuterna innan jag skulle in, hade jättehärlig känsla, varven inne på banan innan start satt jag och flinade med inställningen "Titta på henne :love: " och jag tror jag flinade genom hela programmet också :D Det borde man ju absolut ta med sig och försöka tänka hela tiden. Saker sitter ju ofta mkt mer i huvudet än man tror.

Jag åker inte och tävlar om jag inte vet att jag kan rida programmet på 75% hemma. Då kanske vi får 65 borta. :p

Det är så fin den ungen!

Tyvärr så håller Stella på och krånglar. Hon började fylla sitt juver i lördags. 10 veckor kvar till fölning. Nu hade
det krympt igår på kvällen och i morse var det lika som igår kväll, kanske lite mjukare. Men vi får se, vi kan inte göra något annat
än att bevaka stenhårt och hoppas på att hon tänker behålla sin fölis och inte kasta... (Veterinärer är självklart kontaktade.)

Det är så fin den ungen!

Tyvärr så håller Stella på och krånglar. Hon började fylla sitt juver i lördags. 10 veckor kvar till fölning. Nu hade
det krympt igår på kvällen och i morse var det lika som igår kväll, kanske lite mjukare. Men vi får se, vi kan inte göra något annat
än att bevaka stenhårt och hoppas på att hon tänker behålla sin fölis och inte kasta... (Veterinärer är självklart kontaktade.)

:( Håller tummarna stenhårt här för att det inte ska vara ngt på G!

-Fiorano, jo jag e sugen på ponny men klurar på om jag inte ska försöka mig på o göra en stor åt mig själv först.

Sen tänk om man får en dubbelgul... går en sån att sälja?

Vi får hoppas att hon bara är knäpp. Har pratat med flera veterinärer och vissa förstagångare kan krångla med sitt juver,
fylla upp och sina i 2-3 månader innan de ska föla, men det kan ju självklart vara en kastning också. Vi får helt enkelt vänta och se.

....Blir den dubbelgul så tar jag den... ;)

Man ska inte underskatta tankens makt! Det är det som är så dumt med buke faktiskt-man måste hela tiden påminnas om att man rider rätt dåligt och gör fel på det ena och det andra. Det är så nedbrytande för ens utveckling egentligen. Om man istället sätter sig på hästen och låtsas att man är Adelinde på Parzival och rider med henne självförtroende-då händer faktiskt något med ridningen. Ridningen sitter lika mycket i huvudet som den gör i kroppen:).

Det hjälpte att jag var ensam i ridhuset också.. rider alltid sämre när det är folk där.. för då passar jag mig hela tiden för dom så att jag inte ska störa deras ridning.. men jag har ju lika mycket rätt att rida som dom.. :D

Får hoppas på att hästen går lika bra idag =)

Det är så fin den ungen!

Det fölet är en sån drömunge!! Undrar verkligen vad ponnyfölen går på på auktionerna.

Det kanske bara är värmen som spökar till det för Stella? Islandsstoet som fölade i samma stall som Tetris när hon fick Denni fyllde också juver tidigt, men det blev inga komplikationer:). Finns det ingen juvertråd på avel i år? Där brukar man kunna jämföra bra och finns en del ston som fyller tidigt utan att det blir problem!

Jag undrar också vad dom går på! Funderar på att ringa/maila runt lite och höra faktiskt.

Det finns ingen juvertråd på avel än, men Stellas juver är absolut inte sprängfyllt än. Stallägaren (uppfödare och har fått 20 föl)
säger att Stella är typen av sto som kommer att få juver som en mjölkko... och tänker man på det så är hon ganska skrumpen
nu. Så vi hoppas och väntar. :) Hon kanske är typen som bakat färdigt tidigt också, stallägaren hade t.ex. ett sto som alltid fölade
tre veckor för tidigt.

Charlottee var lika nervös förra året när det hände henne.
Då visade jag de två andra stona i stallet som också satt juver,
ingen var dräktig och den ena (MIN!) har aldrig ens haft föl :p

Ston är lite luriga ibland ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka