Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Prova en D då? Det har jag, som ett mellanting. Vet dock inte om dom görs längre, fyndade min billigt och den är gammal - och det syns :p men älskar den!
Jag tål inte DI, förstår inte hur nån kan rida i den, sjukt jobbigt att sitta i haha.

Ja, att den var ryttaranpassad gick inte att missa. Det var helt underbart att sitta i den, mjuk och skön, sätet är PRECIS som jag vill ha det. Men nä, glider den så passar den ju inte. Men har hittills inte hittat en sadel som inte glider på den hästen, Passieren glider minst men den är ju då inte ryttaranpassad, eller inte anpassad för mig kanske... stora knästöd och flat sits är min melodi.

Breccia, DI var ju underbar. Har kollat efter en sådan D också, men hittar ingen med normal bomvidd, bara vida...

Jag har som bekant fullständigt tröttnat på att leta sadel. Childericen jag ha glider fram en aning på ponny-men inte katastrofalt mycket. Så länge hon är nöjd, utvecklas och trivs med sadeln känner jag att det inte gör något att den inte ligger helt perfekt. Ponny hade fått ett tryck vid manken redan i höstas när jag hade Prestigen och den blev för smal, trycket förblev när jag hade Amerigon men har nu i princip helt försvunnit:).

Det jag vill ha sagt är att om hästen trivs i sadeln trots att den glider fram lite och du rider bra i den ser jag ingen anledning att inte köpa.

Det är ju för sjutton det dom säljer childericen på , att dom är så ryttaranpassade att folk bortser från att dom ligger som ett skruvstäd runt bogarna.. ser annonser hela tiden om att childericer är till salu för att dom inte passar hästen och då skall dom vara utprovade.. ligger ju en annons ute nu tex från en bukefalist :angel:

Men vars hittar man en ryttaranpassad sadel som även är hästanpassad undrar jag? Faan alltså. :p

Jag är också sjukt less, vet inte hur det kommer bli med pållen heller i framtiden men måste ha en sadel att rida igång honom med för att se vad som händer. Så att börja måtta och utprova sadlar är ju tyvärr inte aktuellt.

Önskar att han var lite mer svängd i ryggen så en Jaguar CC hade funkat...

Nä det är skitsvårt , det man kan göra är att jobba på sin egen sits så blir man inte lika beroende av att sadeln är ryttaranpassad.

Ha ha näe o tur är väl det för annars skulle ju det bara finnas 1 pad o 1 sadel o 1 schabrak!:D

fio: Exakt, det var så jag menade. Dom är ju jättesköna att sitta i, det är jag den första att medge, men därifrån till att dom passar alla hästar är ju långt från sanningen då man kan se x-antal som sadeln åker fram på o det är ju hästar som är normalbyggda, inte som feels lilla problem pålle.

Det finns en fårskinnspad från hööks som är till hoppsadlar. Den är tunn! jag hatar oxå att sitta långt ovanför och provade flera stycken och den har varit bäst att rida i för att slippa den känslan. Sedan kan ju sådant kännas olika från häst till häst men jag upplevde den bäst iaf. Jag har den till dressyrsadel.

alla childeric är inte som en dröm att sitta i. Min ena childeric fick jag lära mig tycka om. Jag gillade inte att sitta i den första tiden.

Men jag är less på att sitta oskönt, har suttit i obekväma sadlar senaste 10 åren typ. Först en Crown som var så bred så mitt bäcken har nog fortfarande inte återhämtat sig (iofs kanske en fördel när jag födde barn...). Sedan denna Passierplanka utan knästöd som är 1000 år gammal och snorhal för att lädret är så blankslitet, samt stenhård och utan svikt för att den nog bör få ålderspension. Vill slippa ha blödande ridsår efter varje dressyrpass. Är detta för mycket begärt? ;)

hahaha nä jag förstår vad du menar men du får väl skaffa en svanskappa då, eller ett par vadderade ridtrosor ;)

Jag vet inte om jag har haft ovanligt tur eller vad det är men jag har kunnat ha min dressyrsadel på alla mina hästar under åren plus några jag haft som inte vart mina och sadeln har passat alla fastän hästarna har sett väldigt olika ut och inte glidit någonvart eller tryckt någonstans. Det är ändå ett 10-tal hästar det handlar om. Jag är sjukt glad för det för vad man läser här så verkar det vara en djungel utan dess like :eek:

Eller så är alla andra helt sjukt petiga, men så länge sadeln inte trycker någonstans eller glider eller att dom ömmar eller börjar gå sämre så passar sadeln enligt mig!

Inte en childeric ;)

Tror inte det egentligen handlar om sadelmärket i sig faktiskt utan hur sadeln är utformad, jag har en väldigt tidig amerigo cc flatback som faktiskt inte ser ut som de andra cc jag sett ? Den har en förmåga att anpassa sig ;) Jag vågar inte ens stoppa om den :eek:

Fast sadlarna VAR annorlunda på 80-90 talen! Jag hade en Passier hoppsadel som också låg bra på en hel drös med hästar, inga sadelstadsknutor där inte och inga tryck o ömma ryggar. Men sen har ju hästarna förädlats en hel del och några PRE o Lussebullar fanns ju inte i mitt liv iaf! Dessa hästar har ju helt andra ryggar än halvbloden.

feel: jag ber om ursäkt men jag minns aldrig vilken ras din häst egentligen är?

fio: Att inte stoppa om sin sadel är bara en dålig ursäkt för att spara pengar!;):D För hittar du en bra sadelmakare så stoppar han/hon den lagom jäms över så du märker inte nån större skillnad men hästarna gör!

Han är en lusitano :)

Min Passier är från 2000 om jag inte minns fel, och den har en märklig förmåga att ligga bra på alla hästar. När vi hade sadelutprovning här var den hett byte eftersom den låg stilla och perfekt på även de mest svårsadlade djuren. Men som sagt, den är väldigt väl använd och hade nog behövt en renovering om den ska fortsätta användas dagligen, men så skön är den inte så jag unnar den det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka