Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Söte jesus!

Tack gode gud för att ingen av oss någonsin suttit på något liknande (antar jag - med tanke på att Andreas säger att han aldrig haft en sådan häst ens) - vi hade ju brutit lårbenshalsen i första steget! :laugh:

Men herregud! :love:

Vad är det för häst? Stam? (de kanske säger det på filmen, men jag har inget ljud på datorn)

det lustiga är att sjef inte säger nej till några andra medaljkandidater.
Tex Kittel och Scandic går bra att träna?

Så tolkar jag det också, inte innan OS i alla fall.
Sen kan det vara Sjefs personliga ställningstagande och ja "lojalitet" mot sin nation, eller snarare streetsmarts - kommer Totilas igen så petas Holland ner igen mer eller mindre...

Det verkar ju däremot som att Sjef kan tänka sig att träna Toto efter OS såsom det anges i början på artikeln.

Att man sen inte får det intrycken när man läser Sjefs citat tror jag beror på att den direkt frågan då handlat om han kan tänka sig att göra det redan nu.

Så min gissning är att det nog kan finnas chans att han tar sig an Toto igen längre fram.

Det tycker jag är helt naturligt med tanke på Hollands intresse för medaljer i OS. Han tränar ju holländarna och visserligen vår bästa ryttare men det gör han sen länge och Sverige har nog totalt sett inte skrämt Holland nämnvärt när det gäller medaljer, att hjälpa Tyskland till medaljer är en helt annan sak:D

Det behöver inte nödvändigtvis bero på att dom tycker det går dåligt - det kan vara så att det "måste" gå bättre.
Om nu Totilas ska hålla. MAR är väl inte dum i huvudet, och inte PS heller för den delen - dom ser vilka som vinner, vad som går hem ridmässigt och ger högst poäng - holländska ridningen. Klart som tusan att dom ändrar sig till det, jag tror det är mycket vinst mer än bara tävlingar att hämta hem där...
Jag har svårt att bestämma mig för om det bra eller dåligt att Totilas inte tränas av Sjef, å ena sidan får vi nog aldrig mer se dom fantastiska sidorna av hästen - å andra sidan tycker jag inte vi ska "få" det eftersom det var ett drömekipage, Totilas och Gal och man kommer ändå alltid jämföra.
Men den tyska ridningen fungerar ju uppenbarligen inte, det tycker jag helt bestämt, för hästen piafferade bakåt hela förra säsongen.

KvK är väl ändå hos Edward och inte Sjef? Och han ingår inte heller i någon direkt aktiv OS-satsning väl..? Det är han själv som gör den satsningen.

Men egentligen skriver vi väl samma sak? Det fungerar inte som det är nu och därför vill de ha hjälp av den tränare som förut tränade hästen. Naturligtvis handlar det om att ekipaget måste göra bättre resultat eftersom det annars inte går att tjäna samma pengar på honom från stoägarna.

Just det det var EG KvK åkte till:o. Men jag tror att KvK har OS lite i bakhuvudet;).

Ginnies: Det holländska ridningen mer rollkuren orsakade ju storm i just tyskland för ett antal år sen. Tidningen St Georg var smått besatta av hur dåligt/skadligt/hemskt holländarna red sina hästar. Var en och annan presskonferens med kass stämning osv. Och det finns fortfarande ingen annan tysk storryttare som har vänt sig till en holländsk tränare. MAR går i täten och jag tror att det är han som tryckt på faktiskt. Killen verkar vara mycket öppen och ödmjuk och vill naturligtvis bli så bra att han gör Toto rättvisa.

...och JA klart att jag spekulerar när jag skriver om hur jag tror att det ligger till. Är ju halva nöjet liksom:D. Sen får man ju se i slutändan hur rätt man får:p.

Det är lite märkligt faktiskt. Jag tycker att Tinne rider väldigt trevligt i övrigt, men undrar om hon inte själv har fått lite av en spärr med piaffen? Hon får lasta hästarna och fara ner till Patrick Kittel och göra piaffmaskiner av djuren;).

Jag håller med dig. Tycker Tinne rider jätte trevligt, men inga av hennes hästar kan ju piaffera. Hoppas hennes påläggskalv (som jag inte kommer ihåg vad han heter, mörkbrun, tävlades i Falsterbo) behåller sin piaff för än så länge gör han ju det väldigt bra.

Jag tror som du, det är hos henne spärren sitter, inte hos hästarna. Eller om hon helt enkelt rider på ett vis där hon inte kan behålla energin i hästarna när de blir spända...

Nä riktigt samma sak skriver ni inte. Du skriver att det inte fungerar och att det är det som är anledningen. Dressyr påpekar att anledningen lika troligt är att ryttaren vill komma längre genom att träna för den "store" . Det är lite skillnad.

Nej, vi skriver inte samma sak.
Klart KvK har OS i bakhuvudet, men att tex holländska förbundet skulle bry sig om det har jag svårt att tro, han har inte tävlat internationellt och är väl med i utmanartruppen till landslaget, inte spetstruppen.
Sen tror jag att om det beror på förbundet (Hollands) så vet dom att Sverige inte har chans på lagguld (det är det jag kan tänka mig att dom skulle fundera över) medan Tyskland med en Sjef-tränad Totilas kan "riskera" deras guld till tyskarna. Individuellt tror jag inte dom kan spela med såna kort om du förstår hur jag menar.

Nä riktigt samma sak skriver ni inte. Du skriver att det inte fungerar och att det är det som är anledningen. Dressyr påpekar att anledningen lika troligt är att ryttaren vill komma längre genom att träna för den "store" . Det är lite skillnad.

Lite av en definitionsfråga, eftersom jag tror att PS och gänget tycker att uteblivna medaljer på mästerskap är synonymt med att det inte fungerar;). De köpte inte världens bästa dressyrhäst få 10 miljoner euro för att komma fyra.

Nu tror jag inte sanningen ligger långt därifrån men det är ju knappast en kris vad gäller MAR, okej om dom red på 60% men så är det ju faktiskt inte. Han har ridit på över 80% flera gånger.
Däremot så tror och hoppas jag att MAR förstår att det krävs något annat för att bibehålla dom holländska hästarnas power och glöd, det är lika mycket en framtidsinvestering som smart vad gäller Totilas karriär.
Vad jag inte förstår är hur folk kunnat blanda in Kittels träning i det här alls, som sagt är det han som är ett hot - inte Sveriges landslag, verkligen inte.

Lite av en definitionsfråga, eftersom jag tror att PS och gänget tycker att uteblivna medaljer på mästerskap är synonymt med att det inte fungerar;). De köpte inte världens bästa dressyrhäst få 10 miljoner euro för att komma fyra.

Och jag vågar garantera dig, att hade Mathias ridit Totilas på 90% så hade hästvärlden hittat en anledning att klaga på och skitsnacka om det också - för då hade han ju inte åstadkommit ngt själv utan bara köpt sig framgång eller hur? så hur han än hade vänt sig så har han arslet bak i fråga om folks sensations lystenhet och skvaller antaganden och synpunkter på ditten och datten.

Jag har som sagt väldigt svårt för att man gör en tolkning att "Mathias Rath har insett att han misslyckats kopiöst med Totilas och vänder sig till Sjef för hjälp - årets skandal nyhet" när det är en helt objektiv artikel som sakligt bara förkunnar faktum: att Mathias Rath vänt sig till världens främsta mest framgångsrika dressyrtränare och vill med i toppen bland de andra som alla har honom som tränare - även utan Totilas.

Senast ändrad:

Och jag vågar garantera dig, att hade Mathias ridit Totilas på 90% så hade hästvärlden hittat en anledning att klaga på och skitsnacka om det också - för då hade han ju inte åstadkommit ngt själv utan bara köpt sig framgång eller hur? så hur han än hade vänt sig så har han arslet bak i fråga om folks sensations lystenhet och skvaller antaganden och synpunkter på ditten och datten.
Eller hur!!

Jag har som sagt väldigt svårt för att man gör en tolkning att "Mathias Rath har insett att han misslyckats kopiöst med Totilas och vänder sig till Sjef för hjälp - årets skandal nyhet" när det är en helt objektiv artikel som sakligt bara förkunnar faktum: att Mathias Rath vänt sig till världens främsta mest framgångsrika dressyrtränare och vill med i toppen bland de andra som alla har honom som tränare - även utan Totilas.
Tycker du har en bra punkt där!

Fråga, ang. tyskarnas diss av holländska ridningen (rollkuren), rider MAR enligt tyskarnas klassiska lära eller rider han redan influerat av rollkuren sas?

P.S ännu en dum fråga, vem är KvK? : P

Fast nu handlar det väl inte alls om ett skitsnackardrev? Isf har du missuppfattat mig helt. Jag (och jag gissar stor del av dressyrvärlden) tycker att det är toppen att de kommer att träna för Sjef. De flesta vill nog se Toto så bra som han kan vara eftersom det är helt magiskt! Jag tror inte att någon VILL att de ska gå dåligt för ekipaget. Personligen tycker jag inte heller att det är en "skandalnyhet" jag blev bara chockad när jag såg det på Eurodressage eftersom jag ALDRIG trodde att någon tysk skulle sälla sig till den holländska ridningen efter "kriget" om denna för några år sedan.

Men i övertagandet så är jag rätt säker på att jag läst en intervju med PS att de absolut inte var aktuellt att träna efter holländskt koncept. Jag tror att det är Mathias som legat på och vill börja rida för Sjef.

Fråga, ang. tyskarnas diss av holländska ridningen (rollkuren), rider MAR enligt tyskarnas klassiska lära eller rider han redan influerat av rollkuren sas?

MAR har tränat för sin pappa Klaus Martin Rath och tidigare även för Klaus Balkenhol (dock ej med Totilas). Så mer klassiskt tyskt blir det nog inte.

(..och heter alla tyskar Klaus:p)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka