Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja då har jag nog missuppfattat dig lite som sagt, för jag läste ditt original inlägg som att det var just uppfattninngen att Mathias misslyckats med Totilas och insett att han måste vända sig till Sjef för att lyckas med just Totilas, som var sensationen i det hela. Och jag håller INTE med dig ang. att hela världen vill se Mathias lyckas med Totilas, snarare har det varit väldigt tydligt att det är helt tvärtom hela tiden från scratch - folk tycker det är skandal att PS köpt Totilas från stackars Edward (eller snarare Totilas ägare om vi ska vara petiga), och att Mathias som är en nobody i topskiktets mening så att säga, ska rida denna fantastiska häst. Faktiskt så hade jag blivit otroligt chockad om det INTE varit så - för det är som sagt hästvärlden i ett nötskal, folk ska ha synpunkter och förfasa sig över allt.

ang. att Holland och Tyskland skulle vara dödsfiender så är ju det också ganska fiction, det är ju en bild media målar upp att det typ skulle vara dagis krig mellan de två nationerna. Du har helt rätt i att Tyskland hade massor med media attention ang. AvgS och Sjefs träningsmetoder. Back in the day. Det har hänt rätt mycket sen dess, och numera är ju deras metoder rätt så standard. : )
Självklart är det inte så det funkar i verkligheten, att ngnsorts dagis krig eller regim skulle råda till den grad att det skulle stoppa en sån tränings samarbete utanför den egna nationen - en toppryttare som satsar på den verkliga toppen, väljer självklart tränare efter kompetens, inte nationalitet eller utifrån nationens eventuella prestige ståndtaganden. Om tränaren säger ja förstås : )

Senast ändrad:

Jag skrev att MAR insett att ridningen inte fungerar och därför har bett att få träna för SJ. Och just fungerat har den ju inte gjort efter önskade mål med hästen. Det är medaljer som är poängen;). Det har ju också varit tydligt för oss amatörer att samspelet dem emellan inte varit på topp.

Själv vill jag mest se den svarte dansa igen som han gjorde förr. Kanske kanske kan Sjef hjälpa Matthias att lyckas med det. Jag tror att lyckas han med det kommer kritikerna att tystna.folk glömmer så lätt när det går bra.

Kan hända att det enbart var ett medialt krig mellan länderna ang rollkuren. Men visst var det nån presskongerens med Isabell Werth som blev otroligt frostig? De tyska journalisterna gick ju riktigt hårt åt AvG och hon bojkottade väl nån tidning eller hur det var. Som du säger var ju detta ett tag sen:p.

Hur det än är så är MAR den första kända tysk som går över till Holland för tränarhjälp-i mina ögon sund utveckling men också en viss sensation i sporten.

Senast ändrad:

Detta måste vara årets nyhet! MAR har insett att ridningen på Toto inte fungerar och har bett att få börja träna för Sjef Jansen:eek:! Sjef vägrar dock träna Toto, men kommer att träna MAR på Bretton Woods och Fürstenball.

Källa Eurodressage http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/01/31/matthias-rath-train-sjef-janssen

så skrev du, och det finns som sagt inget i artikeln ö.h.t som säger eller ens antyder att det är för att Mathias insett att ridningen på Toto inte fungerar och därför bett SJ om hjälp. Det är där det blir snett och din egen tolkning kommer in, därav mina kommentarer.

vaddå att det är önskade mål som inte uppnåtts som är anledningen? vart har dessa mål konstaterats? snarare har väl PS och Mathias haft en jävligt låg linje i fråga om ambitioner med hästen? Medaljer har ju aldrig utlysts som anledningen till köpet ö.h.t. Snarare var ju för 6 månader sen, oppinionen här i tråden utifrån vad folk läste som Sanningen för att Media sa det, att Totilas aldrig mer skulle se en tävlingsbana hos PS. Men det verkar ha fallit total glömska nu : )

Jag tror inte alls det är så sensations artat som amatörerna har fått det till. Det är ren sund praktiskt och smart tänkande, varken mer eller mindre. Vill man vara i toppen så vänder man sig till topptränaren, - om denne tränar internationella ekipage, inte bara sina egna. Konstigare än så torde det inte behöva vara.

Senast ändrad:

Men alla får väl tolka en artikel som de vill? Du tolkar det som att det är en naturlig utveckling och att toppidrottare vill träna för den tränare som har bäst elever. Att det heller inte har med att göra att det är samma tränare som tränat hästen förut och att målen inte var toppresultat med Totilas som var meningen med köpet av honom.

Jag tolkar det som att nuvarande ridning inte fungerar och att de vill träna för just Sjef eftersom han tränat hästen tidigare och vet hur man ska lyfta fram hästen. Jag är också helt övertygad att PS och AKL la upp alla dessa pengar för att köpa hästen för att de ville ha toppresultat.

Och min amatöra karaktär kommer att fortsätta tycka att det ligger viss sensation i att ett tyskt ekipage vill börja träna för Sjef:p.

Självklart är det en sensation! Tyskarna har kastat mängder med skit på holländsk ridning, och att nu MAR har underlåtit sig att be om kan inte vara något annat än en sensation, en bra sådan!!

Ja, jag håller med. Var ju inte alls länge sedan som diskussionen kring r.k blossade upp igen i samband med vad stewards skulle kontrollera på framridningen o.s.v. (bl.a. efter PKs tungincident) och då var tyskarna nästan pinsamt anti-Holland med tanke på att även tyska ryttare praktiserat/praktiserar r.k på elitnivå.

Det ÄR något av en sensation - lite som om någon av våra svenska längdskidåkare helt plötsligt ringt upp Norrthug (eller hur det nu stavas) och bett om att få träna med honom nästa försäsong... :D

Självklart är det en sensation! Tyskarna har kastat mängder med skit på holländsk ridning, och att nu MAR har underlåtit sig att be om kan inte vara något annat än en sensation, en bra sådan!!

Underlåtit?

Nedlåtit sej till menar du kanske? Om han har underlåtit så har han INTE gjort det men det tycks han ju ha gjort :p

Jag vet inte jag tycker det är en sensation eftersom pengar och vinst till slut brukar gå före ideal när det kommer till kritan för affärsmän som PS och dessutom är han fd hoppryttare och de har väl länge överböjt hästar på ett nästan RK-liknande sätt så? De vill ha Totilas som vinnare, det är deras mål och vägen dit tror jag inte han bryr sej så väldigt mycket om faktiskt.

Senast ändrad:

Ja, jag håller med. Var ju inte alls länge sedan som diskussionen kring r.k blossade upp igen i samband med vad stewards skulle kontrollera på framridningen o.s.v. (bl.a. efter PKs tungincident) och då var tyskarna nästan pinsamt anti-Holland med tanke på att även tyska ryttare praktiserat/praktiserar r.k på elitnivå.

Det ÄR något av en sensation - lite som om någon av våra svenska längdskidåkare helt plötsligt ringt upp Norrthug (eller hur det nu stavas) och bett om att få träna med honom nästa försäsong... :D

Men det är väl ändå inte ovanligt med tränare från andra nationer för eliten inom ett nationslag?:confused: Debatten om holländsk dressyr har väl ändå inte PS lagt sej i och inte heller alla tyskar?

Ginnies: Det holländska ridningen mer rollkuren orsakade ju storm i just tyskland för ett antal år sen. Tidningen St Georg var smått besatta av hur dåligt/skadligt/hemskt holländarna red sina hästar. Var en och annan presskonferens med kass stämning osv. Och det finns fortfarande ingen annan tysk storryttare som har vänt sig till en holländsk tränare.

Det känner alla till MEN alla ryttare stod inte bakom som du vill påskina.

Lite av en definitionsfråga, eftersom jag tror att PS och gänget tycker att uteblivna medaljer på mästerskap är synonymt med att det inte fungerar;). De köpte inte världens bästa dressyrhäst få 10 miljoner euro för att komma fyra.

Har PS och co sagt så?, eller är det andras tolkning, som din?, PS och co kanske tycker "ge grabben en chans", "det kan ta tid"- så tycker jag, jag är rätt trött på alla förväntingar och skriverier om denna stackars unge man, håller med Mackan-hade han vunnit så hade det surrats ändå.

Har PS och co sagt så?, eller är det andras tolkning, som din?, PS och co kanske tycker "ge grabben en chans", "det kan ta tid"- så tycker jag, jag är rätt trött på alla förväntingar och skriverier om denna stackars unge man, håller med Mackan-hade han vunnit så hade det surrats ändå.

Klart det hade surrats om han hade vunnit. Kring denna affären kommer det alltid att surras. PS är väl så pass smart att han aldrig skulle gått ut och sagt att "nu j-lar ska vi vinna guld på alla mästerskap", men i min verklighet är det en självklarhet att han inte köpt Toto som välgörenhet till MAR för "att ge killen en chans". Totilas är en mångmiljoninvestering och om denna investering gör kassa resultat på tävling blir möjligheterna mindre att tjäna pengar på honom. PS är till syvende och sist en affärsman ut i fingerspetsarna och det är resultaten som räknas.

I denna artikel på Eurodressage idag är det också uppenbart vad tyska landslagstränaren tycker om idén:p. (Läs sista meningen:D)

så lustigt då att ni i höstas satt och förkunnade att Toto aldrig skulle komma ut på en tävlingsbana igen, för han skulle främst vara i avel. ;) Toto har nog gjort sig ett namn som räcker och blir över redan på tävlingsbanan för att inte sjunka i ngn större prisbemärkelse eftertraktansmässigt gällande avelsvärde.

så lustigt då att ni i höstas satt och förkunnade att Toto aldrig skulle komma ut på en tävlingsbana igen, för han skulle främst vara i avel. ;)

Det har jag garanterat ALDRIG skrivit! Däremot när affären precis blev känd och ingen ryttare hade pekats ut så var jag säkert med i spekulationerna om Toto enbart skulle användas i avel och inte tävlas.

Det känner alla till MEN alla ryttare stod inte bakom som du vill påskina.

Nej inte ALLA men VÄLDIGT många, några av de allra största namnen i tyskland har skrikit mest i debatten. Många har skrikit offentligt, men använder samma metod hemma :grin:

Tycker det är skit coolt rätt ut sagt att han har tagit steget att faktiskt öppna dressyrvärlden mer, att alla kan hjälpas åt att föra sporten framåt istället för att alla ska bråka med varandra.

Tycker det är skit coolt rätt ut sagt att han har tagit steget att faktiskt öppna dressyrvärlden mer, att alla kan hjälpas åt att föra sporten framåt istället för att alla ska bråka med varandra.

Precis, kunde inte sagt det bättre själv! :) Så borde alla försöka göra inom hästsporten.
Alla tjänar på att öppna dörrar, lära sig av varandra och knyta kontakter.
Ett leende kostar så lite, ett litet vänligt ord kan göra så stor skillnad, att våga gå emot normen och be om hjälp utifrån kan öppna en helt ny värld.

Lämna konkurrensen på tävlingsbanan, så kan vi allihop tjäna på det och växa tillsammans, och dessutom ha roligare på vägen! :)

Ja precis! Och det är så mycket roligare tycker jag! Alla borde få vara medi en så bra gemenskap! :)

Jag tror också att det kanske förstoras upp mer än det behövs. MAR har fått chansen att rida världens bästa häst, och vill såklart att det ska bli så bra som möjligt. Inget konstigt med att han börjar rida som han är lärd och brukar i vanliga fall, inte heller konstigt att han provar det sätt hästen är tränad sedan innan och sedan plockar det bästa, från båda "metoder" om så behövs.

Finns ett bra reportage i Hippson om Totilas och MAR, tips för den som är inresserad ;)

Nämns inget om Sjef i atikeln men däremot om EG:

"För att nå ända fram undrar vi om han inte kan få lite tips från förra Totilas-ryttaren Edward Gal.
- Nej, jag skulle inte vilja fråga honom om råd. Jag vet att det var svårt för Edward att förlora Totilas eftersom han är en "once in a lifetime"-häst. Kanske blir det löttare att prata om några år. Edward och jag har en helt vanlig relation, vi hälsar på varandra på tävling men pratar inte så mycket. Ingen i familjen har velat pusha honom att hjälpa till. Vill han titta när jag tävlar, eller prata, hade det varit trevligt. Men det är inte något jag vill tvinga honom till."

Allmänt om träning:

"Mycket inom ridsporten har blivit globaliserat, tycker Matthias. Skillnaderna är inte längre så stora mellan olika nationers ridstil. Att alla ryttare hämtar inspiration från varandra är kanske förklaringen.
- Man får en personlig stil genom att plocka kunskap från olika ryttare och tränare. Det finns ingen stil eller metod som egentligen är den rätta.
Att pappa är huvudtränare är inget Matthias vill ändra på.
- Han känner mig som ingen annan gör, vilket innebär att det är väldigt lätt átt jobba ihop." ... " Men han har alltid varit öppen och har låtit mig träna mycket för andra också, vilket har känts bra."

"Mathias ser tillbaka på det gågna året och berättar att det faktiskt blev bättre än han hade trott.
- Vårt mål har hela tiden varit att jag och Totilas ska lära känna och förstå varandra under det första året. Eftersom han är en speciell häst att rida har det viktigaste för mig varit att få erfarenhet av hur han fungerar, för att sedan gå vidare mot högre mål. Därför var jag bara besviken fem minuter efter ritten på EM i Rotterdam. När jag hade analyserat vad det var som blev fel släppte jag det och fokuserade vidare."

Det är väl inte så lustigt? Hela världen spekulerade ju omkring det, det gjorde säkert Fiorano samt många andra på buke också. Att man spekulerar fel är ju ingen stor grej.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka