Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Haha:D Ja vi får väl se hur hal den är. Min Classic jag hade var inte alls hal-men den var nog lite "misshandlad" med läderfett:p.

*kl*

Gaaah, nästa gång jag köper häst ska den ha svängd rygg. Varför finns inga sadlar som passar raka SMALA hästar? Bara raka breda? Eller smala svängda? :devil:

Jaha ! Tack för att du upplyste mig :)

Kanske någon annan av hööks modeller passar, får åka in och prova. Finns det någon stövel som man kan ha till både dressyr och hopp? eller ska jag satsa på ett par "bättre" dressyrstövlar och fortsätta med mina snygga gummiridstövlar i hoppningen kanske?

Jag är ju hoppryttare i grunden så lite tips från dressyrryttare är inte fel.

Usch vad jobbigt för ryttaren. :( Jag måste säga att jag beundrar honom som ger sig på detta projekt!

Sedan tycker jag det är synd om det skall knyta sig - jag som ser fram emot att se OS live i London till sommaren hade velat se en Totilas i högform. :(

Tycker det finns rätt många stövlar som du kan ha till "både och" - så länge du inte är hysterisk med att dressyrstöveln måste ha superhög dressyrbåge och vara stenhård.

Själv avskyr jag hårda stövlar och skulle aldrig kunna klara av att rida i exempelvis Königs dressyrvarianter (jag tycker mina Cavallo är för hårda liksom och föredrar att rida i mina gamla sladdriga MH-stövlar av bekvämlighetsskäl).

Jag hade tidigare ett par Petrie som jag både hoppade och red dressyr i. Dragkedja, ganska mjuka men ändå inga hoppdetaljer som snörning eller liknande och gick därför precis lika bra att tävla dressyr i. Nu rider jag visserligen inte på någon hög nivå, men behövde inte skämmas upp till LA5-6 iaf (som det hette på den tiden). :D

Fast det är ett tillfälle och deras resultat på tävling är knappast pinsamt dåliga.
Återigen, okej om han red T på 60% i GP - då kan man faktiskt kalla det misslyckat. Men å andra sidan har T varit borta från rampljuset och jag tror det är i sådana här lägen Rath kommer lyckas att hantera när träningen sitter.
Jag väntar på ett fiasko innan jag kallar ekipaget misslyckat även om den uppvisningen misslyckades. Många hingstar, tidsbrist och allt sådant - om något ger det väl oss vanliga dödliga hopp eftersom det inte heller för proffsen alltid funkar klanderfritt?

Jag har ett par "under2000kronors" stövlar från Hööks som är vrålsnygga!:) Lagom hårda, med dragkedja bak o visserligen valde jag den modellen med snörning men det går hyfsat bra för oss på dressyrtävlingar så jag tror inte nån domare lagt märke till den "icke dressyiga" detaljen....:p:rofl:
De funkar utmärkt att hoppa med också vilket är ett krav från mig för jag gillar inte att byta stövlar mellan dressyr/hopp på fälttävlan. Räcker med att byta allt på hästen, jag behöver vara intakt som jag är!:D

Fast det är ett tillfälle och deras resultat på tävling är knappast pinsamt dåliga.
Återigen, okej om han red T på 60% i GP - då kan man faktiskt kalla det misslyckat.

I dagsläget är det nog precis det han hade gjort tyvärr.

Jag tror absolut att man kan ha Mountain Horse Firenze till både dressyr och hopp. Den har kedjan baktill men har även en smal stretchig remsa baktill så stöveln är verkligen slimmad hela vägen. Den har en lagom hög båge och är mjuk nog att hoppa i, men tack vare det där stretchiga baktill så trillar den inte ner/kollapsar inte runt vaden, så därför funkar den som lagom-dressyrstövel också. Den är slimmad runt fot och vad och har inga snören.

Jag skulle inte köpt den om jag skulle och tävla en massa och red MSVA men som hemmastövel har den fungerat fantastiskt för mig. Jag rider enbart dressyr förutom när jag är ute och galopperar i lätt sits på fälten och hoppar över vattenpölar. En ung och gullig kompis har lånat dem flera gånger till sina hopplektioner och har börjat spara sin veckopeng :D till att köpa ett eget par.

Fast det var ingen tävling och då ser situationen annorlunda ut.
Om vi utgår från att det var så som det beskrevs och det finns inget annat att läsa än vad jag hittat.

Jag hänger gärna med i klagasången! mega hög och lång manke, spikrak och takformad känns den svåraste ryggen en häst kan ha just nu:D
har du testat amerigo cervia? blev tipsad om den på ridin idag

Jag har ridit i Cervia, och kan med nästan 100% säkerhet säga att den inte skulle passa Feels häst (sorry Feel ;) ). Cervia passar hästar som är höga fram, med mkt manke och lite längre rygg. Stora halvblod som kan vara breda men ändå ha en väldigt markerad manke. Det är nog den sista modellen jag skulle lägga på en häst helt utan manke, ser för mig att den åker fram på öronen. :D

Fast det var ingen tävling och då ser situationen annorlunda ut.
Om vi utgår från att det var så som det beskrevs och det finns inget annat att läsa än vad jag hittat.

Eurodressage står det lite mer om vad som hände i ridningen. De kom in i passage på banan men när de skulle fatta galopp gick det inte. Totilas hade lagt tungan över bettet och efter att MAR gjort nån skrittpiruett valde han att lämna banan. De kom senare tillbaka på banan med istället för att rida küren blev det en träningssession för pappsen.

De "skyller på" att de bara hade tjugo minuters uppvärmning innan de skulle in på banan. Jag minns en hingstvisning på Tullstorp då JB fick in Briar (framskrittad) i ridhuset. Han satt upp, checkade av lite och red sedan sin kür. Naturligtvis var de otroligt sampelta efter många års kompanjonsskap, men nu har MAR ändå ridit hästen i ett år och då ska man väl kunna begära att de kan fatta galopp.

Jag fattar verkligen inte varför man ska leta fel på detta viset??

Ja visst har de haft ett år på sig men MAR är fortfarande väldigt ung och orutinerad i dressyrsammanhang. Dessutom har han förmodligen mest press på sig av alla dressyrryttare i världen just nu. Inte konstigt om han ballar ur ibland.

Jag tycker nog att det är orättvist att jämföra MAR med Gal eller Brink. Ge killen 20 år till så ok...

Jag fattar verkligen inte varför man ska leta fel på detta viset??

Men vaddå "letar fel"? Jag referar till en hingstvisning med artikel skriven därefter om vad som hände på visningen. För mig är det inte att "leta fel" när man kan konstatera att det inte gick att fatta galopp på visningen.

Klart att han behöver tid för att det ska bli bra! Men förra året red han visningen och kunde rida ett kürprogram. Att han inte kan göra samma sak ett år senare är iaf inte utveckling i rätt riktning-oavsett man letar fel eller inte.

Leta fel?

Det är ingen som behöver leta några fel där inte. Visst killen är ung och ett år tillsammans är inte mycket men han visste vad han gav sig in på, han visste att ALLA skulle ha ögonen på honom, så valet är hans eget.

Har du kollat på videon från hingstshowen?

Håller med Rumpnissen. Sensationaliteten runt att förfasa sig och önska olycka åt detta ekipage är verkligen helt fascinerande. Då kan vi väl ta med PKs episod med Scandic som fick tungan klämd också? Eftersom nu Totilas lagt tungan över bettet menar jag. Varför skulle folk vara så snara att just för att det är Matthias och Totilas, ekvivalera det med att det bara leder käpprätt ned till helvetet så fort ngt uppstår? Svar: precis det du säger: allas ögon är på detta ekipaget, och påståendet att man önskar dem allt gott är den största lögn som ngnsin publicerats, haha!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka