Jag är mest nyfiken på om den så kallade dressyrkrisen verkligen finns och hur stor den i så fall är? Det finns säkert lokala skillnader, och Skåne verkar ha fått färre antal starter men i mitt område är starterna och tävlingarna inte färre och av vad jag kunnat läsa verkar t ex Stockholms-området inte heller ha dessa problem?
I längden tror jag det finns saker att göra, kortare och roligare dressyrprogram t ex för att vara kvar på OS borde medföra detsamma på alla nivåer. Det borde i sin tur kunna medföra fler klasser per tävling och fler starter per ekipage (och då fler chanser på rosetter) och då borde ekonomin bli bättre (fler starter = mer startavgifter in).
Men för att fortsätta på temat "kris", har man jämfört med andra områden?
Jag tror att ridskolekrisen är störst, antalet ridande på ridskola?
Hur ser det ut i FT? I hoppning?
Tas lika många ryttarmärken? Ridborgarmärket?
Är det bara DRESSYREN som har problem eller blir det färre starter i dressyr därför att xxxx gör att färre börjar rida, och yyyy gör att färre köper egen häst och zzzz gör att färre väljer att transportera sina hästar?
Exempel tagna helt ur luften
Har tills för ett par år sedan jobbat som ridlärare och har fortfarande en del kontakt med den världen och min bild är att det inte är färre som börjar rida, tvärtom. Både vuxna och barn börjar och många vuxna kommer tillbaka. Hoppningen har väl fortfarande enormt många starter. Hur det ser ut i fälttävlan vet jag inte. Som jag ser det är det just dressyren som lockar färre startande. Det betyder ju inte att ridning och dressyr minskar men tävlandet i dressyr gör det.