Jag blir bara mer o mer förvånad.
De här diskussionerna är ju inte nya på buke, men förut har det varit med ryttare som börjat nosa på LC med kanske mindre smickrande resultat och inte så kunniga teoretiskt, som även går ut i LB och inte förstår poängsättningen för de menar LB är ju lika lätt som LC , för vad är det som är så svårt?
Inte med en, som här, etablerad tävlingsryttare.
Du vet att det i LB är 10-meters volter. Och att volter inte ska ridas med rak inre sida? Att det är 10 m volter just för att programgöraren vill att inre skänkel ska forma inre sidan och att hästen av det ska fångas upp på ytter, ge mer plats för inre bak , både så hästen av det ska både arbeta mer , spåra.
Det finns ingen sådan ridning alls på filmen, det är mjukt o prydligt(stilla), men ingen inverkansridning och det är just det programgöraren är ute efter.
För att inte tala om längningarna, man kan som ryttare förbereda hästen till förbannelse men är hästen inte kommen så långt att det inte finns en tillstymmelse till att kunna förändra bakbenens vinkel i upptagningarna så lär inte heller övergångarna bli som programgöraren tänkt för 7 o högre betyg.
Och jag har inte motsatt mig formen som en icke OK LB form (även om det sannolikt är på gränsen ibland), jag har motsatt mig det att ritten ska belönas( det som visas) med ca 70 %.
Hejsan @ginnies !
Har valt att tidigare i tråden inte bemöta dina ofta dryga och nedlåtande kommentarer, för att jag tycker att du ändå har en poäng. Jag var väldigt tydlig med att filmen visar exempel på en öppen form relaterat till en annorlunda exteriör. Det efterfrågades av @MiniLi som sedan valt att inte kommentera alls.
Hästen är en sexårig nordsvensk brukshäst, hingst.
Lita fakta då från mig som faktiskt var där
*Han formar sig ärligt för inner skänkel för det mesta, ibland står han emot ngt dock och sladdar ut bakdelen. Ngt som även förekommer i 70%ritten med unghästen som visades tidigare i tråden. Intentionen är att först och främst behålla takt och framåtbjudning.
* Jag inverkar naturligtvis där det behövs dvs genom hela ritten, ibland får jag inte igenom det som önskas och ibland får jag det.
* Längningen som ju ska vara förlängd steglängd belönades med "ganska bra längning, öppen form" (6). Jag tycker han kommer tillbaka fint efter den linjen.
* Galoppdelen var inte särskilt bra
Jag anser inte att det är en 70% ritt (varken den visade delen eller resten) men tackar ödmjukast för alla de fina och framför allt konstruktiva kommentarerna som jag fått genom tråden. Det gör mig pepp på mer tävling.
Din attityd, Ginnies, har motsatt effekt.
Vad tror du ger ett ökat antal starter?
Min start ger lika mkt klirr i kassan för arrangören som 70% ritten !
Jag väljer nu att ta bort filmen från tråden då den fyllt sitt syfte och ser fram kommande starter i höst.