Dressyrhingsten Skyline to B.

Absolut om jag planerar att behålla avkomman som hingst. Men fungerar hingsten bra som valack och har ett gott temperament ser jag inget problem.

Fast det gagnar inte aveln i stort. För att önskvärda egenskaper ska bevaras (och för att ej önskvärda ska så gott det går avlas bort) så är det inte rimligt att avla på en hingst som inte fungerar som hingst. Speciellt inte när det inte är några unika blodslinjer eller i en liten ras. Är det fråga om bevarandeavel får en göra andra avvägningar men det är ju inte det i det här fallet.

Ett bra temperament är inget bara hingstar ska ha och de får ju även döttrar.

Jag tycker att det är värre att han har osteochondrosfärändringar i vänster hasled, som det uttrycks på blup.
Jag kan acceptera sånt på äldre hingstar som hållit i många år, nu kommer han att få många avkommor så det ska bli intressant att se eventuell arvbarhet.

Jag tycker att det är värre att han har osteochondrosfärändringar i vänster hasled, som det uttrycks på blup.
Jag kan acceptera sånt på äldre hingstar som hållit i många år, nu kommer han att få många avkommor så det ska bli intressant att se eventuell arvbarhet.

Nej, det är ju verkligen ett ytterligare skäl att ifrågasätta om han ska avlas på.

Han verkar ju ha blivit mycket lugnare med mindre hormoner men jag blev ärligt förvånad över att han varit så svår. Jar snarare fått det motsatta intrycket av honom genom det som förmedlats på some. Det är det som jag reagerar på. Hade jag använt honom till mitt sto hade jag känt mig lurad då bra temperament är avgörande när jag väljer hingst. Visst, hade jag tänkt använda honom hade jag forskat mer kring honom men frågan är hur öppna Carl och hingsstationerna hade varit kring just temperamentet?
Men han har väl varit hos proffs och på hingststationer tidigare? Jag tänker att det var kanske hanterbart då, men inte hos en amatör i ett stall med ston.

Men han har väl varit hos proffs och på hingststationer tidigare? Jag tänker att det var kanske hanterbart då, men inte hos en amatör i ett stall med ston.
Ja fast nya ägaren har ju blivit ”känd” för att köpa upp Europas bästa hingstar. Tror övriga fortfarande är hingstar så stor hingstvana bör finnas även hos nya ägaren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 658
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 318
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 659
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 425
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka