Dressyrhingsten Skyline to B.

Absolut om jag planerar att behålla avkomman som hingst. Men fungerar hingsten bra som valack och har ett gott temperament ser jag inget problem.

Fast det gagnar inte aveln i stort. För att önskvärda egenskaper ska bevaras (och för att ej önskvärda ska så gott det går avlas bort) så är det inte rimligt att avla på en hingst som inte fungerar som hingst. Speciellt inte när det inte är några unika blodslinjer eller i en liten ras. Är det fråga om bevarandeavel får en göra andra avvägningar men det är ju inte det i det här fallet.

Ett bra temperament är inget bara hingstar ska ha och de får ju även döttrar.

Han verkar ju ha blivit mycket lugnare med mindre hormoner men jag blev ärligt förvånad över att han varit så svår. Jar snarare fått det motsatta intrycket av honom genom det som förmedlats på some. Det är det som jag reagerar på. Hade jag använt honom till mitt sto hade jag känt mig lurad då bra temperament är avgörande när jag väljer hingst. Visst, hade jag tänkt använda honom hade jag forskat mer kring honom men frågan är hur öppna Carl och hingsstationerna hade varit kring just temperamentet?
Men han har väl varit hos proffs och på hingststationer tidigare? Jag tänker att det var kanske hanterbart då, men inte hos en amatör i ett stall med ston.

Jag tycker att det är värre att han har osteochondrosfärändringar i vänster hasled, som det uttrycks på blup.
Jag kan acceptera sånt på äldre hingstar som hållit i många år, nu kommer han att få många avkommor så det ska bli intressant att se eventuell arvbarhet.
Jag har varit tveksam till honom från början. För stor, dokumentation på ocd och så läste jag en artikel om nya ägaren och hennes relation till hästen.

Det var väl spiken i listan för min del. Där beskrev hon att Carl behövde komma och visa henne hur hon skall hantera honom, för han var svår att förstå.

Detta är en hästägare som har och har haft hingst innan, så det är ingen nybörjare.

Lägg till storleken på honom också. Vad är han? 180 cm i mankhöjd?

Han verkar ju ha blivit mycket lugnare med mindre hormoner men jag blev ärligt förvånad över att han varit så svår. Jar snarare fått det motsatta intrycket av honom genom det som förmedlats på some. Det är det som jag reagerar på. Hade jag använt honom till mitt sto hade jag känt mig lurad då bra temperament är avgörande när jag väljer hingst. Visst, hade jag tänkt använda honom hade jag forskat mer kring honom men frågan är hur öppna Carl och hingsstationerna hade varit kring just temperamentet?
Jag hade också känt mig lurad!

För egen del så ringde jag upp ryttaren till min hingst och ställde alla möjliga och omöjliga frågor om honom.

Jag ville absolut ha en hingst som var fin att hantera.

Men han har väl varit hos proffs och på hingststationer tidigare? Jag tänker att det var kanske hanterbart då, men inte hos en amatör i ett stall med ston.
Kanske han bara gillar män? Nu spekulerar jag vilt, men det kan ju vara så.
Dessutom har han nog haft att göra på en hingststation.
Att "bara" vara ridhäst är kanske inte tillräckligt?

Nåväl. Många hingstar (framförallt dressyr, verkar det som), kastreras snart.

Min egen teori om detta är att det är nya hingstar varje säsong och man konkurrerar med hingstar som inte uträttat något.

Det är bara något år eller så, som det är en hype.

Jag tänker exempelvis på Suarez. Han blev också kastrerad då ryttaren ville tävla och det var svårt som hingst.

Jag har varit tveksam till honom från början. För stor, dokumentation på ocd och så läste jag en artikel om nya ägaren och hennes relation till hästen.

Det var väl spiken i listan för min del. Där beskrev hon att Carl behövde komma och visa henne hur hon skall hantera honom, för han var svår att förstå.

Detta är en hästägare som har och har haft hingst innan, så det är ingen nybörjare.

Nästan 190 enligt ägaren

Tillägg. 180 vid avelsvärdering 2023 som femåring

bo

Mig har han aldrig intresserat, jag tycker att det finns så många hingstar att välja på att en gigantisk med ocd som ännu inte visat sin hållbarhet går bort.

Jag har verkligen gillat det jag sett av Skyline, dock skulle jag aldrig varit intresserad av att betäcka med honom oavsett pga storleken. Men en stor del av det jag gillat har varit att han verkat ha så trevligt temperament och vara så okomplicerad 🙈
Håller med!
Tänkte att hon nog inte gjorde honom någon tjänst med det utlägget om hur han var. 🙈

Nuuuuu kanske ”folk” inser att allting c.h visar upp är långtifrån sant men man kan tjäna mkt på att vara likeable. Grattis till Skyline som fick en ägare som faktiskt bryr sig om honom på riktigt och inte bara köper billigt och kramar varje peng ur honom. Han är en fin häst men han hör inte hemma i aveln anser jag och hoppas att han kommer må bra som valack.

Nuuuuu kanske ”folk” inser att allting c.h visar upp är långtifrån sant men man kan tjäna mkt på att vara likeable. Grattis till Skyline som fick en ägare som faktiskt bryr sig om honom på riktigt och inte bara köper billigt och kramar varje peng ur honom. Han är en fin häst men han hör inte hemma i aveln anser jag och hoppas att han kommer må bra som valack.
Menar du att det finns mer angående Skyline som CH ska ha dolt eller varit oärlig om?
Rent om vi talar om hingstig så insta t ex är ju ett skyltfönster. Så inget konstigt så att det läggs upp bara det bra och fina där. Och jag tror få hingstägare skulle gå ut med att "Jo förresten, han är ganska hingstig bara så ni vet"

Så, jag skulle vara besviken som stoägare men kan samtidigt inte känna att det är CHs fel eller att någon egentligen lurats - även om jag skulle känt mig lurad.

Menar du att det finns mer angående Skyline som CH ska ha dolt eller varit oärlig om?
Rent om vi talar om hingstig så insta t ex är ju ett skyltfönster. Så inget konstigt så att det läggs upp bara det bra och fina där. Och jag tror få hingstägare skulle gå ut med att "Jo förresten, han är ganska hingstig bara så ni vet"

Så, jag skulle vara besviken som stoägare men kan samtidigt inte känna att det är CHs fel eller att någon egentligen lurats - även om jag skulle känt mig lurad.
Håller med.
Jag har nog mest uppfattat att CH uttalat sig positivt om hästens temperament när det gäller ridbarheten. Att han inte skyltat med att hingsten blir svår kring ston ser jag inte som ett dugg konstigt. Yara har dessutom uttalat att en försvårande faktor är hans storlek i relation till de mindre kvinnor som nu hanterar honom. CH hade kanske inte samma problem? Iaf inte i samma utsträckning?

För mig är det dessutom uppenbart att CH (som många influencers och även vi andra) selekterar vad man visar upp. CH brukar tex inte lägga ut så mycket om hästarnas skador, han väntade länge med att gå ut med att Skyline var såld mm. Jag tror inte det är i syfte att luras, snarare att det är normalt att inte berätta precis allt.

Håller med.
Jag har nog mest uppfattat att CH uttalat sig positivt om hästens temperament när det gäller ridbarheten. Att han inte skyltat med att hingsten blir svår kring ston ser jag inte som ett dugg konstigt. Yara har dessutom uttalat att en försvårande faktor är hans storlek i relation till de mindre kvinnor som nu hanterar honom. CH hade kanske inte samma problem? Iaf inte i samma utsträckning?

För mig är det dessutom uppenbart att CH (som många influencers och även vi andra) selekterar vad man visar upp. CH brukar tex inte lägga ut så mycket om hästarnas skador, han väntade länge med att gå ut med att Skyline var såld mm. Jag tror inte det är i syfte att luras, snarare att det är normalt att inte berätta precis allt.
Yara beskrev på sin insta att Skyline varit väldigt stressad i vardagen. Vandrat i hagen, ätit dåligt och tappat vikt. Det kan såklart bero på i vilket stall hästen bor, om det mest är hingstar/valackar eller mkt ston också?

Hon visade film på honom när han betar i hagen och beskrev att det hade inte gått att få en sådan film innan han kastrerades.

Så vet inte om det är ridningen som varit svår eller snarare hela livet som hingst?

Yara beskrev på sin insta att Skyline varit väldigt stressad i vardagen. Vandrat i hagen, ätit dåligt och tappat vikt. Det kan såklart bero på i vilket stall hästen bor, om det mest är hingstar/valackar eller mkt ston också?

Hon visade film på honom när han betar i hagen och beskrev att det hade inte gått att få en sådan film innan han kastrerades.

Så vet inte om det är ridningen som varit svår eller snarare hela livet som hingst?
Ja precis, men det är ju jättesvårt att veta om det var på samma sätt hos CH? Där har man ju sett gott om filmer på honom i olika situationer. Vet iofs inte hur mkt ston de har på Särö?

Fast han har väl aldrig påstått något annat egentligen, han lägger upp väldigt välgjorda och fina inlägg på insta och hade ju en fin tid med den hästen. Han skriver att han är "fin att jobba med" och säkert är han trevlig i en viss miljö. Som många hingstar fungerar när andra hästar inte är närvarande.

Jag tycker dock att det borde stå sådant och gå att få reda på om man frågar om hingsten och vad det är för typ. Att säga att den är snäll och trevlig att jobba med ensam säger ju inte så mycket.

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 262
Senast: Murray
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 696
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka