Dressyrhingst som kan hoppa

Missdragon

Trådstartare
Har ett trevligt Halvblodssto jag hade velat betäcka i framtiden.
Denna häst älskar att hoppa men är dressyrstammad.
Därför vill jag ha en hingst till henne som är dressyrstammad men kan hoppa och är duktig på det också så jag kanske bevarar lite av drivet i hoppningen även.
Tips på sådana hingstar??
 
Det är mycket vanligare att hopphingstar kan röra sig bra än att gångartshingstar kan hoppa. Hopphingsten Hip Hop har 122 i dressyrindex och 150 i hoppindex.

Jag har sett avkommor till Dalwhinnie hoppa trevligt på treårstest.
Sibelius har en hoppstammad morfar och skulle kanske kunna ha lite hoppning i sig.
Briars avkommor kan ofta hoppa.
 
Come Back II om det fortfarande går att få sperma på honom - dressyrhingst med hoppstam som lämnat både och. Dock lite knepigt temperament.

Crelido är en annan hopphingst som lämnat avkommor som går Grand Prix dressyr, hans avkommor brukar dessutom vara riktigt trevliga i psyket.

Om du vill ha ren dressyrstam, så av de jag sett så brukar Sandro Hit-avkommorna iaf hoppa "skapligt". Så kanske en son till honom?

Vet inte vad du menar med "duktig på att hoppa", men om du tänker att avkomman ska tävla hoppning högre än 120/125, så skulle jag nog hellre använda en hopphingst. :)
 
Sir Donnerhall I gjorde ganska bra ifrån sig under sitt 70-dagarstest, både i terrängen och i hoppningen.

Quaterback.... Goldberg hoppade väldigt bra under sitt test och har lite dubbeltalang i stammen.
 
Har ett trevligt Halvblodssto jag hade velat betäcka i framtiden.
Denna häst älskar att hoppa men är dressyrstammad.
Därför vill jag ha en hingst till henne som är dressyrstammad men kan hoppa och är duktig på det också så jag kanske bevarar lite av drivet i hoppningen även.
Tips på sådana hingstar??

Touchdown e.Quarterback. Har gått 70 dagars prov med bra poäng i både hopp och terräng. Ska tydligen va mkt ridbar och väldigt trevlig. Rör sig riktigt trevligt oxå. Jag har oxå ett dressyrsto som hoppar väl så han är en stark kandidat till henne. Dock lutar det även åt Mr Vain som är hoppstammad men rör sig bättre än många dressyrhingstar och dessutom är vacker som en dag.

Annars är det väl
Briar
Canterbury

Hopphingstar som lämnat multibegåvningar är ju även
Sir Oldenburg
LillCotte Hästak
och Cornet Obolensky sönerna.....
 
Tack för alla utförliga svar.
Är endel hingstar jag får gräva lite djupare i här blir intressant.
Crelido tilltalar mig Canterbury fastnade jag för. Sir oldenburg och sir donnerhall har jag tittat på lite på tidigare.
Har snöat mig in på att jag måste ta dressyrhingst för att jag har dressyrstammad sto men det är ju inte ristat i sten.
 
Touchdown e.Quarterback. Har gått 70 dagars prov med bra poäng i både hopp och terräng. Ska tydligen va mkt ridbar och väldigt trevlig. Rör sig riktigt trevligt oxå. Jag har oxå ett dressyrsto som hoppar väl så han är en stark kandidat till henne. Dock lutar det även åt Mr Vain som är hoppstammad men rör sig bättre än många dressyrhingstar och dessutom är vacker som en dag.

Annars är det väl
Briar
Canterbury

Hopphingstar som lämnat multibegåvningar är ju även
Sir Oldenburg
LillCotte Hästak
och Cornet Obolensky sönerna.....
Mr Vain blev jag nyfiken på eftersom jag aldrig hört talas om hingsten ska jag ärligt säga. Men han är väldigt ung född 2013? Hittade inte såmycket info om honom. Du kanske har länk till bra sida?
 
Mr Vain blev jag nyfiken på eftersom jag aldrig hört talas om hingsten ska jag ärligt säga. Men han är väldigt ung född 2013? Hittade inte såmycket info om honom. Du kanske har länk till bra sida?

Han godkändes för tre veckor sedan så det är inte jättekonstigt att du inte hört talas om honom.

Sen påminner jag som moderator att det inte är tillåtet att länka till privata hemsidor. Man får länka till avelsföreningar, språngrulla e t c.
 
Han godkändes för tre veckor sedan så det är inte jättekonstigt att du inte hört talas om honom.

Sen påminner jag som moderator att det inte är tillåtet att länka till privata hemsidor. Man får länka till avelsföreningar, språngrulla e t c.
Oj sorry att jag uppmuntrade till det.
Såg det nu. Kul med en svensk uppfödning. Ser trevlig ut. Men oprövad..
 
Jag såg honom på bruksprovet och han såg mycket trevlig ut!
Oprövad men från en bra stofamilj som gett väldigt många bra tävlingshästar.

Låter väldigt intressant faktiskt. Kul med en duktig hopp och dressyrhingst som tagits fram här. Det ska man ta vara på om man har sto till det. Hur tycker du han såg ut exteriör mässigt?
 
Låter väldigt intressant faktiskt. Kul med en duktig hopp och dressyrhingst som tagits fram här. Det ska man ta vara på om man har sto till det. Hur tycker du han såg ut exteriör mässigt?

Den är lite biffigare med stark hingstkaraktär men korrekt och har en vacker sida. Nämnden tyckte han var lite gracil, lite tåvid bak samt att han har långa kotor.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
914
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 077
Senast: mamman
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 920
Senast: Myrten
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp