Dressyrhäst på Gym.

axel

Trådstartare
Håller nu på att varva dressyrjobb med klättring 2 ggr/v.

Ger ganska snabbt resultat. I början försökte hon att galoppera upp, som unghästar gör.
Det är en 15 M. lång ganska brant backe io halvlöst sandtag.
Vågar ej ännu gå ner på det brantaste.
Jag lovar att det känns däruppe på ryggen.
Hon har oxå svårt nerför när tyngdpunkten är högt upp- för de låånga benen.

Ska hålla på tills marken fryser till.

Känner att jag har slarvat med detta under många år o i princip alla hennes:o

Tänker på alla här som skriver att de ryggar sina i uppförsbackar- fy :devil: - vi skulle gå omkull.
Tror med bestämdhet att vi snart ska komma till att lättare kunna utföra alla rörelser med lätthet.
Har även själv börjat att träna.:)

Man bör väl samtidigt träna upp smidigheten på oss båda två i komb. med styrkan?
Tips?

Sv: Dressyrhäst på Gym.

Har inga tips, men vad kul att det ger resultat!

Jag går med min häst när vi ska klättra, av den anledningen till att det ger även mig motion :angel:

Avvaktar med spänning på tips från andra!!

Alltså klättring måste väl ge ryttare snygg rumpa också? Gick en promenad häromdan uppför och nedför och jäklar vad det kändes dan efter i rumpan:D
Man borde ta en dag i veckan(gärna häst vid hand) då man själv också klättrar:)

Alltså klättring måste väl ge ryttare snygg rumpa också? Gick en promenad häromdan uppför och nedför och jäklar vad det kändes dan efter i rumpan:D

Japp, hoppas ju på det!! :rofl:

Jag går med någon av hästarna 1gg/v och klättrar. Risken är väl att man ser ut som Kajsa Anka efter ett tag :p

HMM!
Skulle det vara ngt:D
Gick upp o ner i 2 h. o plockade sten. Vilken stålstjärt;)

Att rygga i backar är bra, men jag själv ryggar bara i de backarna som finns på bilvägen, aldrig ens tänkt tanken att rygga i en brant klätterbacke.

Jag blir glad av att läsa att ni är på gång!!!

:bump:

Det ända som jag har tid och möjlighet till att träna både mig och hästen samtidigt är att jag själv går när jag skrittar fram eller av efter ett pass.

De dagar då min häst har skrittdagar så går jag själv brevid över hygget och har även hunden med.

Så det är mitt tips, att hitta träningar för både häst och ryttare i vardagen. Var klurig.

Du är snäll o omtänksam du.
Du är min kompis:)
Har du tävlat ngt mer? Superavis:crazy:

Hej!
Det låter utmärkt!
Jag springer med min häst för hand uppför en slakmota på ung 150 meter, och då växlar vi mellan trav o galopp, hon byter på röstkommando. Nästa steg är att försöka få till tölten också, har bara lyckats en gång, då jag med höga fotlyft fick henne att "härma" mig. Gissa om man kan flåsa, pinsamt...
Tror att det är viktigt att värma ner, varva ner ordentligt efter muskelbyggarpass, stretcha en stund efter att man kört (både häst o mänska).
Förresten; då vi går nedför har jag ibland vaierat tempot amnemiskt mycket för att hon ska fokusera på mig, det är väldigt kul att se henne förundrad smuga fram sakta sakta...
Mjukheten tränar man väl kanske ändå i dressyrarbetet?

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig hinna med henne uppför.
Vill även att min vikt ska hjälpa till att bygga muskler, plus att jag vill att hon arbetar i en bra form, därav uppsuttet.

Tänkte kanske mest på min egen osmidighet:o

Senast ändrad:

*kl* Hur pass ansträngande är det att galoppera uppför en lagom brant och lång backe? Vi brukar skritta för det mesta men det känns som att både hon och jag skulle vilja ta en galopp ibland:) Hästen rids ca 4 dar i veckan och kondisen är väl sådär.Är väl mest fundersam om det sliter på henne:confused:

Är livrädd för senskador o överansträngnng av det.

Det trodde jag också. Min häst har tidigare haft egenskapen att vilja springa ifrån - att inte hålla det tempo jag vill. Därför blev jag mycket glad o förvånad då hon anpassade tempot efter mig. En femtioåring som inte tränar nåt alls, förutom ridningen då. Man behöver ju inte springa så fort.
Så därför tyckte jag att det blev väldigt många flugor i en stor fet smäll.

Ger ganska snabbt resultat. I början försökte hon att galoppera upp, som unghästar gör.

Tänker på alla här som skriver att de ryggar sina i uppförsbackar- fy :devil: - vi skulle gå omkull.
Tror med bestämdhet att vi snart ska komma till att lättare kunna utföra alla rörelser med lätthet.

Man bör väl samtidigt träna upp smidigheten på oss båda två i komb. med styrkan?
Tips?

Ja, springa i backarna borde jag väl göra men det blir lite väl tungt - för mej. Får nog masa mej ner till gymmet. Det räcker nog inte med hundpromenaderna :crazy:

Tips har jag inga, som du inte vet själv, skulle jag tro. :D

Jag galopperar ju uppför en jättebacke (har jag skrivit förrut tror jag) och mycket brant. Man känner sig som hoberna i Sagan om ringen när man står nedanför:crazy: Den går inte att skritta uppför, det orkar de inte. När jag skrittklättrar är det mindre, mer normala backar.

Fast det är ju på en mkt vältränad häst som får det istället för snabbjobb (galopp) på banan då. Så det räknas väl inte.
Men annars har jag galopperat min egna också i backar men inte i den allra, allra brantaste och längsta i alla fall inte mer än någon gång.
Fast de måste vara vältränade innan så det kommer ju aldrig i början. Det stärker bakdelen och även ryggen om man ser till att de jobbar genom ryggen - annars är det ju inte någon idé. Jag låter dem gå ganska samlat in i backen (inte så brant då) och verkligen trycka på bakifrån och gå i en rund galopp uppför, inte bara springa. Det stärker rygg o bakdel. Men inte för ofta eller för mycket. Samma i skritt förstås (skrittklättrar oftare än galopp) arbeta genom hela överlinjen.
Ingen har visat några skador av klätterövningarna, men man måste förstås veta hur hästen är i form och vad den klarar. Annars kan det gå illa.

När man går nerför en backe kollar jag om hästen vill gå rakt och inte tvära och avlasta något bakben. (Fast i den största är man glad att komma ner alls där kostar det på att alls gå ner) I ej så branta backar (och inte i sandtag utan mer fast underlag) kan man trava nerför och verkligen se till att hästen bromsar upp med bakdelen.

Trava över bommar och små hinder är bra, gärna ute, små stockar o sånt. Och självklart att skritta långa pass i skogen över stock och sten, det är nyttigt. Kliva omkring.

Länga och korta galoppsprång, och övergångar förstås:p

Rygga uppför kan man inte i sandbacke :eek: Jag har inte gjort det alls fast många skriver om det här. Jag tror ryggningarna måste sitta mycket bra på plan mark först och där är vi inte.

Jag rider mycket ute och travar och galopperar långa sträckor när det går, öka om minskar tempot. Men jag är extremt noga med underlag. Inte för hårt och/eller knöligt, inte för mjukt.

Kul att ni är igång och kämpar!

Senast ändrad av en moderator:

*kl* Hur pass ansträngande är det att galoppera uppför en lagom brant och lång backe? Vi brukar skritta för det mesta men det känns som att både hon och jag skulle vilja ta en galopp ibland:) Hästen rids ca 4 dar i veckan och kondisen är väl sådär.Är väl mest fundersam om det sliter på henne:confused:

Ja det tror jag det gör om inte hästen är mycket vältränad. Det lägger mycket tryck på det bakben som bär bla. Du får rida mer och träna upp hästen först.

Det ska ju bygga upp den inte slita på den.

Varför är dte bra att rygga i backar? Har aldrig hört det förut, men om det är bra så kanske man ska prova :D

Eftersom jag bor i backiga Norrland så skrittar/travar/galopperar jag minst 1 gång i veckan uppför branta backar ;)

Visst är det underbart att ha möjlighet till varierad träning?

Jag och min häst bodde "nere på slätten" i fem år innan vi flyttade upp hit till Hallandsåsen i december förra året. Nu har vi skogen och alla dess möjligheter alldeles utanför knutarna, och det märks verkligen på hästen: hon är mycket starkare, piggare och öht roligare att rida numera.

Immer

Tips?

Allt är ju relativt när det gäller att backa uppför, vilken typ av underlag och hur brant. Har själv ej gjort det. Förstår inte syftet.

Själv klättrar jag alltid hästen på tämligen fast underlag. Det är ansträngande nog för senor att tänjas ut när hästen går brant uppför och nedför. Att ha det i ett mjukt, sandigt underlag, är mycket ansträngande. Ta det försiktigt.

Hälsning Maja

Att klättra uppför är supernyttigt men att klättra nedför ger mer skada än vad det ger nytta (enligt mkt duktig klinikvet. som gjort studier på det) Hans råd var att undvika neråt helt om möjligt alt. att sitta av och gå med hästen nedför...

Att börja på friskis & svettis är jättenyttigt för ryttarkroppar! Det ger en sådan allsidig träning att hela ryttaren blir mkt smidigare och starkare. Rekommenderas varmt!

Viktigt att värma upp hästen ordentligt innan för att undvika skador (vet du säkert redan)

Rygga både uppför och nedför, nedför sträcker hästen på benen och uppför vinklar den benen. Jätte bra för människor med spatt eler upphakningshästar för att träna bakbenen. :)

Variera formen i klättringen, lång och väldigt låg till så samlat det går (båda är väääldigt jobbiga:p ) Gör i skritt och frav, i galopp tar man hellst den låga annar är risken att man hänger lite i tyglarna.

Iställer för att går upp för kanten kan du göra en bakdelsvändning upp och åt sider och sedan ner. tränar mycket balans och lydnad för att hästen inta ska dra neråt när vändningen är klar.

är väldigt avundsjuk på dig, vi har inga bra backar tillräckligt nära :( :p

Kul att det ger resultat och fortsätt kämpa:banana:

Senast ändrad:

Jag begriper inte det här med att rygga hästarna i backar:confused:
Vi kanske har olika begrepp om vad som är backar.
Att rygga i ett sandtag är livsfarligt.

Att sen samla hästen där- varför?
Jag vill få långa fina muskler inte korta o tjocka.

Saigon.- Jag har röjt en väg som går mjukt nerför, så nu klättrar t o m travfolket sina hästar med vagn där. Jobbigt uppför, vila nerför.

Stoet vilade igår o de fick även beta i sin backhage, där det fanns gott om gräs.
Jag stängde för därinnan vi gick hem o idag blev de så frustrerade över att inte få komma dit- varav race på den våta marken= 3 tappskor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 390
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka