Dressyren på avelschampionatet

Sv: Dressyren på avelschampionatet

kl
Fortsätter lite OT, jag känner mig så kluven till SH för Sir Donnerhall II tilltalar mig enormt mkt. Skulle gärna vilja ha hans möjlighet till rörelser ( skriver så för utan ryttare ser han lite mer normal ut) men oroar mig lite för hårdheten iom SH-blodet. Kommer flytta hit en Tuschinski-dotter och jag vill gärna ha Donnerhallblod i henne så jag sonderar terrängen :)

Såg att Dunhill daskade i med helt sjuka poäng!! Har inte sett ritterna men känner att jag på ngt sätt måste göra det. Vad tycker ni om honom ni som sett?

Varför fick Minna och uno samantha så dåliga poäng ??

Varför är det en extrem konstig inställning att vilja maximera chanserna att få tillbaka pengarna på fölen? Och hur kan du dra slutsatsen att jag tror att stoet inte spelar någon roll bara för att jag inte vill använda hingstar med dåligt rykte? Mina ston har meriterade stammar och just därför vill jag inte ta hingstar vars avkommor reas ut. Mina stons avkommor har hittills inte behövt reas ut för under tillverkningskostnaden. Det kan även vara svårt att hitta hingstar som inte har sämre möderne än stona, rätt skrämmande att det är så faktiskt ;)

För att svara på ditt andra inlägg så tyckte UNO Samantha att det "spökade" här och där på ridbanan. Hon tyckte att det var ungefär lika otäckt som SdS tyckte. Med ert resonemang så borde hon ju aldrig sättas i avel ;)

Som du kanske såg om du läste i länkarna som jag gav er så var tydligen Scandic ingen duvunge heller, så om du nu inser att han kan lämna bra ridbarhet så borde SdS också kunna göra det.

Senast ändrad:

Ja det är en konstig inställning då dom flesta hingstar har avkommor som någon gång kommer reas ut och om man då går efter det så finns det nog inga hingstar kvar att betäcka med, även är det konstigt att bara för att du har sett ett par scandic-avkommor importerade hit och reas ut för 20 tusen så är det en indikation på att hingstens avkommor inte går att sälja.. med det uttalandet så står det väl rätt klart att du inte tänker på att den kan vara stona som är dåliga.

Jag vet tex flera Scandic - avkommor som gått för flera hundratusen

Jag har inte sagt så mkt om ridbarheten på Sds utan tror mer det beror på ryttaren där som jag sa från början i denna diskussionen om du läste det inlägget!

Mina ston har meriterade stammar och just därför vill jag inte ta hingstar vars avkommor reas ut. Mina stons avkommor har hittills inte behövt reas ut för under tillverkningskostnaden. Det kan även vara svårt att hitta hingstar som inte har sämre möderne än stona, rätt skrämmande att det är så faktiskt

Nä just det för dina avkommor har ju en meriterande bra stostam. Hur vet du att alla avkommor som reas ut har det?

Mina stons avkommor har inte behövt reas ut för att de har bra möderne OCH att de har bra fäderne (med ok rykte) kanske?
Jag har sett fler rea-hästar efter Scandic än vad jag sett normaldyra/dyra. De hade olika möderne. Men nu handlade det om ridbarhet. Scandics ridbarhet finns det visst ett och annat att anmärka på enligt ryttaren och ägaren själva, så jag undrar hur Lancet tänker när hon tycker att det är ok när det inte är ok för SdS? Man ska inte kasta sten i glashus, det är ett bra ordspråk...

Jag antar att Topasch-släktingar också går bort för Lancet eftersom han visades ännu mindre riden än vad SdS gör. Jag menar; SdS deltar ju iaf, det var ju mer än vad T gjorde och då var han ändå i vanare händer än vad SdS är... Med den inställningen blir det snart inte många hästar kvar för Lancet att rida. Man sitter på höga hästar om man tror att man kan vara så kräsen och rata och "döma ut" hela hingstlinjer.

Senast ändrad:

Dunhill har en jättefin galopp. Testryttarna tyckte tydligen att alla gångarter är lika fina. Jag kan väl tycka att traven och skritten såg ut som hans vanliga, dvs bra men inte kanonbra, men testryttarna bedömer ju känslan när de sitter på. Minna är duktig på att utbilda, så det ger väl en bra känsla förstås.

Senast ändrad:

Visst är det härligt när de vågar använda även den högre delen av skalan! :) Något som jag annars tycker används väldigt (för..?) försiktigt.

Nä men han hann ju dö.. så det där kan man ju inte veta riktigt hur det hade utvecklat sig.

Men du, han hann missa flera championat innan han dog. De ledde ju runt honom i sitt eget ridhus och han stod på bakbenen ett antal gånger på vägen in i ridhuset, ett par år i rad, på deras hingstvisningar. SdS har iaf kunnat vara ute på tävlingar ocj kvalat till championaten och varit där, det är mer än vad T gjorde.

Samma sak med Ampere, varför är inte han med på Flyinge? Hur länge ska han vara immun från att behöva prestera nåt?

Senast ändrad:

Men du, han hann missa flera championat innan han dog. De ledde ju runt honom i sitt eget ridhus och han stod på bakbenen ett antal gånger på vägen in i ridhuset, ett par år i rad, på deras hingstvisningar. SdS har iaf kunnat vara ute på tävlingar ocj kvalat till championaten och varit där, det är mer än vad T gjorde.

Samma sak med Ampere, varför är inte han med på Flyinge? Hur länge ska han vara immun från att behöva prestera nåt?

Ja jag är väl inte rätt person att fråga.. det där med att leda runt och ha sig är ju typiskt dressyrigt.. ryttarna brukar ju vara livrädda för sina hästar. Man ser ju sällan hoppryttarna ha dessa problemen och då sitter dom ju på en del jävliga saker.

Ut och galoppera säger jag.. mindre mat och ut i hagen med djuren!

Fast samma ryttare sitter ju på en massa andra hingstar som går i topp på championaten. Både T och A hade/har ju "tillgång" till ryttare som är betydligt mer vana att rida hingstar än vad SdS ryttare är.

Vad har jag gjort dig?? Du är ju verkligen på krigsstigen..

Scandic var väldigt framgångsrik i holland som unghäst, bla KWPN champion 2005, inte så illa ;)

Att han sen behövde en ryttare som verkligen passade honom till 100% för att ta sig dit han är nu är ju inte speciellt ovanligt, det behövs en dream match för att bli riktigt bra..

Varför skulle topaasch släktingar gå bort? Om du vill veta det så är Jazz avkommer mina absolut favorit hästar att rida på...

Det här är för mig inget att avla på.. http://www.videofy.me/dressyrmupparna/428468

Har jag skrivit något som du känner dig träffad av? Du verkar ju verkligen provocerad.

Topaasch-släktingar borde gå bort för dig eftersom han inte klarade att gå unghästchampionaten, han klarade faktiskt inte ens av att visa upp sig i sitt eget ridhus utan att stå på bakbenen upprepade gånger, samt att hans hingstlinje är känd för att vara "svår". Samma argument som du använder för att anse att SdS inte borde vara i avel. Logik kallas det.

Scandic hade framgångar som unghäst, precis som SdS också har. SdS vann 3årschampionatet och har kvalat till och deltagit i övriga championat hittills, vilket är mer än vad många andra avelshingstar har gjort. Tex Ampere och Topaasch. Scandics ägare var "på väg att ge upp" efter att ha provat flera ryttare som inte klarade av hästen. Så kanske det blir med SdS också, jag tvivlar iaf inte på att det finns ryttare som klarar av honom om de får chansen att prova.

Har inte tittat på filmen du länkat till än, men oavsett hur hästen beter sig där så tvivlar jag på att Scandic alltid uppförde sig exemplariskt som unghäst, varför skulle isf ägaren varit på väg att ge upp? Jag har inget emot Scandic, men däremot gillar jag inte när folk totaldissar en hingst samtidigt som de hyllar en annan hingst med samma problem bara för att det råkar vara chefen som sitter på den...

Senast ändrad:

Den där filmen borde passa in i tråden "viktigt med bra gångarter" det är ett skolexempel på att en häst kan gå som skit när den är flashig och ändå få runt 65-70%

:rofl::rofl:

fy fan stackars tjej

Jag säger som jag började tråden med att hon får nog roligare med den där som tävlingshäst än avelshingst, för jag tror väl inte hon köpte den för att någon annan ska tävla den?

Senast ändrad:

Jag tycker att man kan konstatera att om man har en avelshingst så är ju val av ryttare kanske lite viktigare än om man har en valack eller ett sto, championatet är verkligen en fantastisk möjlighet till att visa upp sin hingst, då skulle iallafall jag varit väldigt noga med att ge hästen den absolut bästa förutsättningen. Sen kan jag också förstå om man har en fantastisk häst som man älskar att rida så kan det vara svårt att "släppa taget" och låta någon annan rida just championaten. En ryttare kan ju faktiskt både sänka och lyfta en häst ! Och det har iallafall jag sett exempel på under championaten.

En annan grej som jag tänkt på är att ju äldre hästarna blir desto mera roll spelar ju utbildare/ryttare - en bra treåring visar ju vad som finns där naturligt, en bra sexåring ska inte bara ha bra förutsättningar naturligt, de måste också ha en ryttare/utbildare som verkligen kan förvalta detta.

Sandro hit är känd för sin dåliga ridbarhet på avkommorna, finns miljoner sandro hiter och det är inte sååå många som går gp av dem. De flesta ryttarna hatar dem, jag skulle aldrig köpa något som har det blodet i sig.

Är du het säker på det ? Jag har antagligen fel när jag trodde att du köpt en med SD II som pappa (av en annan på detta forum) men jag kan ha blandat ihopa det. I så fall ber jag om ursäkt

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Discovery är sändande TV-bolag för OS i Paris och nu är det klart vilka expertkommentatorerna blir för hoppning, dressyr och fälttävlan.
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favoriten San Moteur floppade i SM. Nu kommer förklaringen. Han hade en infektion i kroppen. Nu svarar ägaren och uppfödaren på kritiken...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama