Dressyren på avelschampionatet

Sv: Dressyren på avelschampionatet

KL

Jag har kollat på fyraåringarna men såg inte de som gick på förmiddagen.
Favoriten var Zonya MVG, fantastiskt fin häst med massor av elektricitet och lätthet och en helt makalös galopp. Duktigt av ryttaren att lyckas hålla henne på mattan ! Även Minnas Bilan var väldigt fin, men en helt annan typ av häst, lydig och mjuk, men saknade det där lilla extra.

KL

Jag har kollat på fyraåringarna men såg inte de som gick på förmiddagen.
Favoriten var Zonya MVG, fantastiskt fin häst med massor av elektricitet och lätthet och en helt makalös galopp. Duktigt av ryttaren att lyckas hålla henne på mattan ! Även Minnas Bilan var väldigt fin, men en helt annan typ av häst, lydig och mjuk, men saknade det där lilla extra.

En till på den!:love:

Åh, jag tyckte Bilan var väldigt fin och gissade att den skulle gå förbi Zonya, fast hon är makalöst bra. Bilan såg ut att gå högre ridbarhet idag.
Håller med Fiorano om SdS ang ridbarheten. Men jag tycker å andra sidan inte att det är en varken vacker eller spektakulär häst.

Vi har en SdS unge i stallet där jag har mina hästar. Snällare fölunge har jag inte träffat, så extremt snäll
och lika extremt fin, vackrare fölunge som nykläckt får man leta länge och väl efter. :love:

Hur tänker du nu?
Att SdS inte kan nedärva varesej skönhet eller snällt temperament för att han spökar på banan som 5 årig hormonstinn het hingst? :confused:

Men oj vilka låga poäng på 5-6åringarna idag. Eller? Den bäste på 74% och, vad jag kan hitta, inga utdelade 8or.

Fast å andra sidan ser man mer hingstens grundkvalitéer som ung. Ju längre den rids desto mer påverkas den av bra eller dålig utbildning. Det bästa vore väl att se hingsten när den är "färdig" samt se film på den som ung. Det blir väldigt långa generationsintervall om man bara ska betäcka med gammal och beprövat, jag tycker att det är bra att folk gör olika. Några måste ju testa hur bra förärvningen är på nykomlingarna.

Men oj vilka låga poäng på 5-6åringarna idag. Eller? Den bäste på 74% och, vad jag kan hitta, inga utdelade 8or.

Vad menar du? Varför skulle dom helt plötsligt bli jättemkt bättre idag :confused:

En del fick ju bättre än tidigare..

Hur tänker du nu?
Att SdS inte kan nedärva varesej skönhet eller snällt temperament för att han spökar på banan som 5 årig hormonstinn het hingst? :confused:

Jag menar att fölet har en mamma också, som nedärver ca 50%. Det blir lite konstigt när man försöker "motbevisa" påståenden genom att man sett något föl/äldre häst efter hingsten ifråga som minsann var så jättetrevlig. Det trevliga kan ju lika gärna ha nedärvts efter stoet, just i temperamentet kan stoet ha präglat medan kanske utseendet kommer mer från hingsten.

Tycker du det är ett konstigt tänkesätt? Att anse att stoet också nedärver egenskaper.

Det är ju de som inte gick vidare till finalen direkt från omgång I som får gå omgång II, alltså de som inte fick så höga procent i omgång I. De bästa behöver inte gå omgång II utan är redan vidare till finalen. Inte så konstigt att det inte är några topp-poäng alltså.

Men alltså, hur många hästar skulle inte stimma runt som SdS om de var hingstar och hade en duktig, men kanske inte supervan hingstryttare, på ryggen? Många av de andra hingstarna som är i avel är säkert lika hingstiga bara det att de blir mer "tillstukade" av ryttaren.

Jo det vet jag. Tyckte bara det kändes snålt med poängen. Jag jämförde inte mot vad de fick innan utan kände bara spontant att det verkade lågt. Men kanske inte då :)

Tycker att hingstar som sds ska kastreras och inte avlas på, det ska avlas på ridbarhet och det där är ingen ridbarhet för mig. Av med kulorna så kanske, kanske det blir en tävlingshäst som valack.

Sen ligger ju också Sando hit bakom så ja..

KL

Någon mer än jag som sett treåringarna idag ?
Jag såg inte alla, men ganska många.

Jag är mycket imponerad över Bocellis nedärvning. Han präglar sina avkommor8iallafall de som jag sett här på champoinatet) med mjuka gångarter och väldigt samarbetsvilliga. Personligen tycker jag att de dessutom generellt sett har bättre bakben än vad pappa har

Jag kollade på nätet, inte på allihop men en del iallafall. Fina hästar över lag tycker jag med bra kvalitéer. Är imponerad över hur balanserade vissa är trots sin unga ålder. Och temperamentet!
Ser fram emot finalen.

Det håller jag med om. Det är tufft för treåringarna att komma in på den stora arenan och ändå gör de flesta det mycket bra.

Idag tycker jag att det ska bli spännande med 4 års finalen. Zonya ska bli väldigt intressant att se under testryttarna. Den har varit mer vild än tam på framridningarna och jag undrar om det kanske är därför som ryttaren rider den så forcerat inne på banan just för att den då inte hinner hitta på så mycket annat. Den hästen som har imponerat mest på mig är Red Devil. Den har sett otroligt ridbar och välbalanserad ut när jag sett den. Tyvärr missade jag den i kvalet, men ska titta på webtv sen när jag hinner. :)

Jag såg bara de som gick tillsammans med Desendo B, men honom gillade jag skarpt! Mjuk ridning i en för mig utmärkt form för en 4-åring, och stor mjukhet och lätthet hos hästen.
Jag delade fö stall med honom och det var den enda anledningen att jag gick in och tittade på dressyren en stund :) Kan tilläggas att han är jättetrevlig i stallet.

*KL* Rent av är den jäkla Webbsändningen _under_ ALL kritik ...

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Discovery är sändande TV-bolag för OS i Paris och nu är det klart vilka expertkommentatorerna blir för hoppning, dressyr och fälttävlan.
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favoriten San Moteur floppade i SM. Nu kommer förklaringen. Han hade en infektion i kroppen. Nu svarar ägaren och uppfödaren på kritiken...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur