Dressyren på avelschampionatet

Sv: Dressyren på avelschampionatet

Tycker att hingstar som sds ska kastreras och inte avlas på, det ska avlas på ridbarhet och det där är ingen ridbarhet för mig. Av med kulorna så kanske, kanske det blir en tävlingshäst som valack.

Sen ligger ju också Sando hit bakom så ja..
Sandro hit ligger bakom en hel del svårklasshästar, så de kan väl inte ha helt kass ridbarhet. Jag tror att det finns en hel del hingstar i avel som behöver ridas av "karlar" och som också rids av just sådana personer och därmed håller sig på mattan, hingstar som brukar prisas för sin ridbarhet här på buke...

Sandro hit är känd för sin dåliga ridbarhet på avkommorna, finns miljoner sandro hiter och det är inte sååå många som går gp av dem. De flesta ryttarna hatar dem, jag skulle aldrig köpa något som har det blodet i sig.

Och, hingstar är inga monster finns massor med hingstar som är snälla både att hantera och rida även av tjejer ;)

Senast ändrad:

Nä, jag tror inte att hingstar är monster, har jag sagt det? Men många här (inklusive du själv) verkar tro att SdS är ett... Hata på du, du behöver ju varken köpa de hästarna eller betäcka med de hingstarna :) Kan dock bli lite jobbigt för dig om du har tänkt leva på att ta emot hästar för att utbilda/tävla om du ratar en så stor grupp hästar. Jag skulle inte vilja betala någon för att rida mina hästar som är så fördomsfull till vissa härstamningar, oavsett om hästarna hade SH-blod eller inte. Vem vet, det kanske är fler blodslinjer som du hatar, dumt att chansa på att lämna till en sådan person.

Finns ju andra hingstar vars avkommor verkar svåra att sälja. Var lite inne på att betäcka med Scandic t ex, men när den ena Scandicavkomman efter den andra som var importerad hit låg till salu för 20-30 000 kr i Sverige så kändes det som om efterfrågan på dessa hästar tydligen är rätt låg.

Kanske ska tillägga att jag inte har betäckt med SdS ifall någon tror det ;)

Senast ändrad:

20-30tusen? Är du säker? Var då? *springer dit för att shoppa*

De Scandic avkommor jag sett är sjukt ridbara men lite spooky bara, men inget som jag ser som något problem då dom verkar extremt lättlärda.

För ca 6 mån sedan på Hästnet. Snacka om förlustaffär för uppfödarna liksom...

Men dom var ju importerade hit sa du ju? Vem vet vad uppfödaren fick betalt?

Tja, antagligen mindre eftersom de som släpade hit dem troligtvis ville tjäna lite också...

fast... att de är så billiga är ju inte standard. Gissar att de du sett varit de som kommer från de där väl-/ökända nedåt landet som importerar unghästar från holland, oftast oinridna -men som ofta visar sig vara trasiga när de väl kommer hit och någon köper dem för de där 30 000 :angel:

Vad tror du inte på? Jag vet ju givetvis inte vad uppfödarna fick men hästarna var 2åringar och 3åringar som fraktats hit och låg till salu för så låga summor, så då får man väl förmoda att säljaren inte hade gett många kronor för dem? Eller hen kanske hade betalat massor för dem och sedan blivit missnöjd och bara ville bli av med dem, vad vet jag? Det spelar ingen roll, jag ville inte betäcka med en hingst som det finns så billiga avkommor efter. Det tyder på att ryttarna inte vill ha dem.

Öh, nä, självklart inte. Men jag har sett en större andel avkommor efter Scandic som reas bort än vad jag har sett Sandro Hit-ättlingar som reas bort. Men nu börjar vi komma lååångt från avelschampionatet.

Tillbaka till tråden; Desendo B såldes ju på auktion för 260 000 euro förra året, så det var väl skönt för ägaren att domarna tyckte det är en fin häst :D

Senast ändrad:

*kl*
Såg lite på treåringarna i går, och fick två favoriter;
Final Cut e: Fürst Romancier var riktigt fin och ridbar, kanske inte så konstigt med Ifverson som ägare.
First Class Edition e: Florencio, gillade inte riktigt omgivningen med staket och blommor - men annars såå fin. Hoppas den kommer tillbaks nästa år:)

Men ston som beter sig kan man avla på ? Sålde inte du Miranda till avel för att hon betedde sig eller har jag missupfattat något ?

Mia

Du tänker alltså avla på en hingst som ryttarna inte tycker om och tänker att du inte ska lämna några hästar till de som säger så.

Du ska sen inte avla på en hingst som faktiskt är ridbar och som själv gjort otroligt bra resultat?

Om du Inte vill lämna hästar till mig av den anledningen av att jag är öppen om vad jag tycker om hingstar så går det va så. Jag vet massor med ryttare som inte tycker om sandro hit och det går helt utmärkt för dem ;)

Jag tycker derbyt mycket bättre att jag är ärlig och säger vad jag tycker, för många uppfödare rider ju inte sina hästar själv. Det är väldigt tråkigt för en ryttare att säga till en uppfödare, ja din häst är vacker som en dag och rör sig fantastiskt men dem går ändån inte att utbilda! För den vill inte.

Det är mycket roligare för mig att kunna säga, okej det var kanske inte den bästa hästen i unghäst klasser men oj vilken häst det blir nu för den är arbetsvillig och då kan man göra sååå mycket..

Jag hade gärna haft en Scandic avkomma, de jag har träffat är arbetsvilliga, heta och lättärda..

Känns som att jag trampar på tår här eller nåt..

Jag vet inte hur insatt du är i Miranda men det är iaf en lång historia som egentligen inte hör till då hon har ett stort hjärta men fick ingen bra start i livet.. Jag hade hoppats att de skulle avla hoppning på henne då hon verkligen kan hoppa men nu valde de dressyr och eftersom jag inte längre äger henne så har jag heller inget att säga till om. Men det verkar ju gå bra ändå! Första är nu 3 och fick dubbeldiplom! :)

Nej du trampar inte på några tår ;) Och jag kan erkänna att jag försökte ändra mitt inlägg men det blev försent , för det kändes inte riktigt bra med mitt påhopp (vilket jag ber om ursäkt för ).

Vet att M:s unge fick dubbeldiplom ,men det visar inget om ridbarheten i framtiden om den klarar pressen eller om det finns annat som nedärvs till varför stoet inte gick att rida .

Dock handlade det om SDS och att han inte var lämplig i aveln och borde kasteras och då borde man inte avla på ett sto heller som började bete sig illa vid högre krav .

Sen har vi ju Flyinge hingsten S????? som hade väldigt dåligt rykte om sig som hingst och efter kastering så har det gått väldigt bra för honom pga av alla hormoner som spökade som hingst var han förfärlig men har gett många trevliga avkommor ,som inte har samma psyke .

Förövrigt har jag fått för mig att Sandro hit ska man ha i 2-3- dje led för att slippa tempramentet men det är enbart min lekmanna tro att de hästarna blir bra och jag själv skulle gärna betäcka med en hingst med blodet men som sagt lite längre bak :)

Mia

Nu har jag inte läst svaren jättenoga, men att du tycker Scandics avkommor är ridbara bevisar bara att hingstar som anses "svåra" kan ge ridbara avkommor:

http://www.dn.se/sport/kittel-och-scandic-har-nyckeln-i-os-kampen

http://www3.ridsport.se/Tavling/Eve...ter/PatrikochScandic-ettekipageavvarldsklass/

Patrik Kittel sa även i en intervju i senaste Ridsport att om Parzival har en 40 sidor lång manual så har Scandic en minst lika lång och att det var ytterst viktigt att han hamnar rätt, annars skulle det inte funka.
Vet inte om det hade gått så bra om SdS ryttare hade ridit runt på Scandic som unghäst :angel:
OBS! Nu tycker jag att SdS ryttare är jätteduktig, men som sagt så är det ganska många hingstar som faktiskt fungerar bättre med en större, hårdare och starkare ryttare som kan "klämma åt dem" när det behövs.

Anledningen till jag valde att inte avla på Scandic var som sagt att hans avkommor såldes så billigt, det finns ingen ekonomi i att tillverka föl som man nästan får skänka bort. Och som jag skrev tidigare så har jag inte betäckt med SdS heller för jag tror att hans avkommor också kan bli svårsålda pga hans rykte.

Senast ändrad:

Det var en extremt konstig inställning , det finns ju ett sto med i bilden oxå men du verkar inte tro att det har någon betydelse för om hästarna blir bra eller inte? Man kan nog dra fram både en och femton avkommor som säljs billigt efter alla hingstar så i långa loppet kan du alltså inte betäcka med någon alls :confused:

Nej jag tror inte dom tjänat så mkt pengar på dom där som säljs för 20 tusen nej.

Jag har precis som lancet sett jättemånga fina lättlärda avkommor efter scandic så jag skulle inte tacka nej. Vad jag har hört så är dom väldigt logiska att rida på.

Angående Sds så får man väl se, jag tror helt enkelt att tjejen är för liten och att hingsten har tagit över, den verkar göra lite som den vill.. hon kanske inte har mod att klämma till den och det kan jag förstå isåfall. Tror inte han hade uppfört sig lika dumt med en lång stor karl.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Discovery är sändande TV-bolag för OS i Paris och nu är det klart vilka expertkommentatorerna blir för hoppning, dressyr och fälttävlan.
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favoriten San Moteur floppade i SM. Nu kommer förklaringen. Han hade en infektion i kroppen. Nu svarar ägaren och uppfödaren på kritiken...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur