Dressyren på avelschampionatet

Sv: Dressyren på avelschampionatet

Den filmen är väl från bruksprovet. Inte championat. Jag vill minnas att han stimmade runt rätt bra stundtals på bruks också. Du skulle sett hingstvisningarna på Tullstorp... Det tog en bra stund innan de fick in honom i ridhuset, trots att de hade ledare på honom, stod på bakbenen. Då hade han en ryttare som är bra mkt mer rutinerad än SdS ryttare. Att du inte hittar mer film på T beror troligtvis på att han inte gick tävlingar, då är det ju svårt att få film på det...

Det finns film på när SdS sköter sig också, de filmerna har du själv länkat till tidigare i tråden.

Jag tycker inte att det är konstigt att hingstar beter sig dåligt om de inte hålls på mattan av en skicklig och van ryttare. Det konstiga är att vissa hingstar tydligen får vara hingstiga medan andra hingstar inte får det enligt vissa personer.

Senast ändrad:

Superfin!:d

Kl

Jag tycker att SdS är superfin också, en jätteläcker häst. Här är urklipp på omdömena från bruksprovet förra året:

Omdöme gångarter
Ren, avspänd, aktiv skritt. Mycket lätt, taktmässig, elastisk, välbalanserad trav. Lätt, energisk reglerbar galopp med bra balans. Känslig med lätta gångarter i bra balans och god ridbarhet.

Omdöme testryttare dressyr
H K: Very nice, comfortble to sit on, reacts to the aids. Could be a little bit quicker, reacting faster in the hindlegs. Canter gives a good, uphill feeling. Wonderful character, concentrating on the rider. Big walk, quick enough (active). H B: Uphill feeling, good mouth, good to sit on. Really rythmical, good gaits, weel balanced. Carries himself good. A horse for the big sport.

Uppförandet på filmen som Lancet länkade till (och i årets visning) är ju en typiskt ofokuserad och ouppfostrad hingst som inte koncentererar sej på ryttaren och inte accepterar att hålla sej på mattan. Den är nu ett år äldre och mera på väg att bli vuxen hingst, det ställer större krav. I motsats till många andra tror jag inte det behövs en karl till det, mera en attitydfråga i all hantering och ridning, hela tiden, varenda moment i allt man gör med den. Som engångsföreteelse har nog många unga hingstar bettet sej så nån gång, men det får ju inte bli en vana.
Kanske handlar det i just detta fall om gener, man ska inte underskatta att vissa drag hos hästar kan nedärvas starkt i flera led och bli tydligare med åren. Hingstar med svårare psyke som inte vill samarbeta är ju värre än ston eftersom de kan få så otroligt många avkommor som sen kreti och pleti ska klara av att rida. Nä då håller jag med Lancet, inget att avla på, om det är så. En trevlig tävlingshäst kan det bli ändå om man har tur, och fina hingstämnen finns det trots allt gott om.

Senast ändrad:

Jag håller med dig!

Ryttaren gör så otroligt mkt och det är inte många hingstar som inte behöver en ngt fastare hand när hormonerna kickar in.

Skulle SdS göra detsamma under ex Jan Brink eller annan van hingstryttare då hade jag börjat fundera.

Sen när det gäller ryttarskicklighet och kompabilitet så tycker jag att ex Bellagio är två helt olika hästar under Rasmus alt Yvonne. Såg honom på hingstvisningen och snygg är han men inte alls samma ståpäls som när Yvonne får honom att dansa:love:

Jag tycker inte att det är konstigt att hingstar beter sig dåligt om de inte hålls på mattan av en skicklig och van ryttare. Det konstiga är att vissa hingstar tydligen får vara hingstiga medan andra hingstar inte får det enligt vissa personer.

Nej jag tycker inte hingstar ska få vara "hingstiga" , det måste dom lära sej tidigt. Det brukar ju inte vara så farligt när dom är tre, men vid fem är dom mer vuxna. Det är då grunden av uppfostran blir viktigare. Men vissa hästar är vassare i temperamentet och då kan kombinationen hormoner/psyke bli för svår att komma tillrätta med. Som sagt, om skärpan nedärvs starkt, så är det inte hästar som man ska avla på.
Hur det är med SdS kan inte jag uttala mej om.

Enligt vissa här inne så får tydligen vissa hingstar vara hingstiga (tex Topaasch) medan andra inte får (t ex SdS). Det är inte logiskt resonerat enligt mig. Jag tycker inte att det är konstigt att hingstar är hingstiga om de inte hålls på mattan, men jag har inte sagt att jag tycker att det är bra.

en tanke, om skärpan enbart är relaterat till hormonerna så kan ju e en hingst som SdS eller T som det pratas om tidigare absolut nedärva mkt mkt fina egenskaper och skär man bara sönerna så slipper man hingstskäpran men kanske får de andra egenskaperna:idea:

Skämt å sido men när det kommer till ex SdS så tror jag till viss del att det är en uppfostringsfråga. Säger man till häst framförallt en hingst så får man också vara beredd på en motreaktion och att man kan lösa den på ett bra sätt. Minsta tvekan där och det kan bli tokfel.

I övrigt håller jag med Flippeti, en skarp hingst är en skarp hingst och ska de inte avlas på så är det oavsett om han heter Bertil eller Sven.

Senast ändrad:

Enligt vissa här inne så får tydligen vissa hingstar vara hingstiga (tex Topaasch) medan andra inte får (t ex SdS). Det är inte logiskt resonerat enligt mig. Jag tycker inte att det är konstigt att hingstar är hingstiga om de inte hålls på mattan, men jag har inte sagt att jag tycker att det är bra.

Ja visst är det märkligt...kanske beror det även där på ägaren/ryttaren?..bara en tanke:angel:

Ja visst är det märkligt...kanske beror det även där på ägaren/ryttaren?..bara en tanke:angel:
Ja, ologiskt är bara förnamnet... Men, men, nu tror jag att jag inte orkar hålla på att förklara det uppenbara längre, vill man inte fatta/erkänna så vill man inte.

en tanke, om skärpan enbart är relaterat till hormonerna så kan ju e en hingst som SdS eller T som det pratas om tidigare absolut nedärva mkt mkt fina egenskaper och skär man bara sönerna så slipper man hingstskäpran men kanske får de andra egenskaperna:idea:

Ja nu tror jag inte skärpan i sej har med hormonerna att göra utan som jag skrev så kan kombinationen göra det svårare att få hingsten att acceptera spelreglerna man vill ha med en ridhäst ang vem som bestämmer vad. :)

Den skärpan finns förstås ändå, så det är anledningen att inte avla på dem. Tittar man tillbaka finns väl ett antal hingstar som har fått alldeles för stor påverkan i aveln, med problem för vanliga ryttare som inte är proffs, som följd.

Men jag uppfattade aldrig Topaasch som direkt hingstig faktiskt mer lite osäker och försiktig vilket också Jan Brink påtalade vid visningar och att de var därför de hade ledare till honom, stor skillnad på hingstig som uppkäftig och "jag gör vad jag vill" och det beteende T. hade.

Sandakan , vilken jag sett vara väldigt otrevligt hingstig vid flertal tillfällen var helt annorlunda hårdare till sinnet än T.

Har inte läst innan om nu någon skrivit samma.

Nu blir det möjligen något OT men ang Sandakan har jag läst att det också är en mycket osäker och tittig häst och i kombination med hingstighet och flockbundenhet/kontrollbehov kan det ju faktiskt vara illa också, och ge lite samma "symtom" på tävlingar och i nya situationer.
Kom att tänka på min hingst som jag hade ett tag som kunde bli lite "oregerlig" om han fick lov att ge utlopp för sina känslor, det var en vek och inte alls hård häst men med tendens till samma splittrade beteende som exempelvis SdS på vissa filmer av honom.
På min handlade det om att han kunde bli blockad och stressad av att inte ha koll över andra hästar. En vek häst i grunden. Jag kan tycka att det också är väldigt tveksamt hos en avelshingst eftersom det skapar liknande problem med lydnad fast inte av rent trots utan av ångest och osäkerhet. Det går att komma tillrätta med genom träning och åter träning men jag tycker faktiskt inte att man ska ha såna i avel heller, man ska ha hästar med bra stabila psyken som är samarbetsvilliga och gillar att jobba. Tycker jag.

Senast ändrad:

*kl*

Då kan vi bara tänka oss hur många av alla hingstar från ex Tyskland skulle uppföra sej om de inte vore så hårt uppfostrade (kuvade) som de är, där får de inte ett uns utrymme för olämpligt hingstbeteende. Och det har vi ingen aning om, sånt sköts i kulisserna.

Superfin!:d

Kl

Jag tycker att SdS är superfin också, en jätteläcker häst. Här är urklipp på omdömena från bruksprovet förra året:
.

Intet att förglömma är ändå att SdS inte uppförde sig särskilt väl under testryttarna heller. Han härjade rätt bra och stod på bakbenen. Detta vägs dock inte in i bedömningen då de bedömmer utifrån hur ett proffs kan förvalta och rida hästen.

Vad ridbarhet egentligen är känns lite som det stora definitionsproblemet. För mig är ridbarhet INTE synomymt med att hästen enbart ska kunna ridas av proffs. Därav min kärlek till Luxus-för mig utstrålar han en ridbarhet som gör att även jag hade velat sitta i sadeln. SdS hade jag aldrig satt mig på för allt smör i Småland!

Men jag uppfattade aldrig Topaasch som direkt hingstig faktiskt mer lite osäker och försiktig vilket också Jan Brink påtalade vid visningar och att de var därför de hade ledare till honom, stor skillnad på hingstig som uppkäftig och "jag gör vad jag vill" och det beteende T. hade.

Sandakan , vilken jag sett vara väldigt otrevligt hingstig vid flertal tillfällen var helt annorlunda hårdare till sinnet än T.

Har inte läst innan om nu någon skrivit samma.

Men om en hingst är så vek-känslig för miljön så är frågan om det är en bra avelshings då överhuvudtaget , kan snarare tycka att det är ännuvärre än en hingst med hormoner i ?

Mia

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Discovery är sändande TV-bolag för OS i Paris och nu är det klart vilka expertkommentatorerna blir för hoppning, dressyr och fälttävlan.
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favoriten San Moteur floppade i SM. Nu kommer förklaringen. Han hade en infektion i kroppen. Nu svarar ägaren och uppfödaren på kritiken...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve