Dressyren på avelschampionatet

Sv: Dressyren på avelschampionatet

*kl*
Hela den här diskussionen om ridbarhet och avel är väldigt intressant. När jag betäckte mitt hoppstammade sto valde jag en hopphingst med hög ridbarhet för att förstärka hennes svaga delar. Det är ju så avel fungerar, typ :D Jag håller med om att Sds inte ser ut att ha så hög ridbarhet, på filmerna från tyskland så ser man att ryttaren sitter med lite kortare stigläder och nästan på bakvalvet i sadeln. Troligen för att klara av att rida ihop hästen. Då tänker jag vidare att det är väl vi som kunder till hingstägarna som får välja bort de hingstar som inte har ridbarheten och istället välja bättre hingstar till våra ston. Det både främjar aveln och det framtida hästutbudet.

Och att man bortser från saker på bruksprovet är inget nytt... När Maloubet de Pleville gick sitt prov så blev han först inte godkänd exteriört, men helt plötsligt var det ändrat så att han fick komma vidare i selekteringen. Allt för att få in Baloubet-blodet i landet...

Och det (beroende på vad i exteriören som brast) är minst lika illa :crazy:

Håller helt med. Men vartenda gång man säger det får man höra "att tänk om man skulle selektera så hårt-då hade vi aldrig fått in Irco Marco, Cortez och Robin Z i aveln". Har inte kommit på nåt bra svar till det än då jag gillar åtminstone två av dessa hingstarna.

Ja jag håller med, det är jättekasst. Jag minns inte exakt vad det var då jag inte var funktionär på den stationen utan hörde det från klasskamrater, men jag har för mig att det var hela typpoänget som var lågt tillsammans med extremiteter. Men det var väl typ 10 år sen nu så jag minns kanske galet.

Men alltså Lancet kanske snarare fokuserar på förvärvningen av hingstbeteenden medan du, Flippeti, ser på hur hingstarna faktiskt beter sig i offentligheten? Även om hingstarna som berörs beter sig lika illa så betyder det ju inte alls att de förvärvar sig på samma sätt. Hingst A kanske ger 1/10 i genomsnitt på en potentiell hispighet/icke-ridbarskala till sina avkommor, medan hingst B ger 9/10 av på densamma, trots As och Bs närmast identiska beteende på bruks/tävlingar osv.

Jag tycker att du och Lancet pratar förbi varandra lite. Du fokuserar på hingstarnas beteende. Lancet fokuserar på avkommornas. Däremellen finns absolut samband, men inga helt klara sådana.

Men alltså Lancet kanske snarare fokuserar på förvärvningen av hingstbeteenden medan du, Flippeti, ser på hur hingstarna faktiskt beter sig i offentligheten? Även om hingstarna som berörs beter sig lika illa så betyder det ju inte alls att de förvärvar sig på samma sätt. Hingst A kanske ger 1/10 i genomsnitt på en potentiell hispighet/icke-ridbarskala till sina avkommor, medan hingst B ger 9/10 av på densamma, trots As och Bs närmast identiska beteende på bruks/tävlingar osv.

Jag tycker att du och Lancet pratar förbi varandra lite. Du fokuserar på hingstarnas beteende. Lancet fokuserar på avkommornas. Däremellen finns absolut samband, men inga helt klara sådana.

:bow:

Jag skulle precis skriva något liknande - att det pratas förbi varandra en smula i den här tråden.

Jag tycker en viktig fråga egentligen handlar om VEM man avlar för.Köparen, helt klart, men vilken sorts köpare - den som gärna betalar 150 000 för en fyraåring eller den som inte går över 60 000? Om man som småskalig uppfödare bara tar ett eller två föl per år, och håller dem tills de är inridna, då kan det ju göra enorm skillnad på vilken typ av hingst man väljer. Alla har ju inte råd att skicka en svårhanterbar unghäst på inridning hos en expert. Kanske väljer en del helt enkelt hingst med potentiella kostnader i bakhuvudet? (Vad folk än säger så MÅSTE pengar ha spelat in när Warsteiner fick så galet många ston förra året.)

KL

Oj, fanken, glömde fråga - hur har Bellman sett ut? Och hur såg Hermes andra avkomma ut (Hektor?)?

Senast ändrad:

Oj, fanken, glömde fråga - hur har Bellman sett ut? Och hur såg Hermes andra avkomma ut (Hektor?)?

Som Hermes :)

Bägge två var fina - de ser väldigt ridbara och stabila ut på alla sätt.

Men alltså, hur många hästar skulle inte stimma runt som SdS om de var hingstar och hade en duktig, men kanske inte supervan hingstryttare, på ryggen? Många av de andra hingstarna som är i avel är säkert lika hingstiga bara det att de blir mer "tillstukade" av ryttaren.

Det finns säkert en del hingstar som beter sig illa om de inte får en väldigt fast hand. Likaväl som det finns hingstar som inte alls behöver "stukas till" som du skriver för att bete sig väl.

Jag tycker att SdS är en elegant häst under ryttare, när han uppför sig. Men hans sämre sidor har börjat bli en följetong tycker jag. Det tillsammans med att jag inte tycker om hans exteriör gör att han helt går bort för mig. Jag skulle aldrig någonsin betäcka mitt sto med honom, jag vill inte riskera att förstärka oönskade sidor hos en avkomma då jag inte vet hur mycket han präglar. Jag skulle också vara tveksam att köpa en avkomma efter honom.

Det finns så många hingstar att jag inte anser att man behöver välja någon man känner sig så tveksam till, bara för att han stundtals är tjusig att se på.

Tack för svar! :bow: Jag har varit svag för Hermes ända sedan han var "liten" och det är därför väldigt kul att höra att det går bra för avkommorna, och att de verkar trevliga. En dag skulle jag vilja ha en egen!

Ja jag håller med, det är jättekasst.

Jag håller inte med.

Det handlar om hoppning och att få fram talanger med bra blod.Dessutom var han bra i skallen.
Och om jag inte minns fel så ska hingstar som blir godkända på detta vis följas upp x noga och tas bort om de inte håller måttet.

Det är frivilligt att betäcka, alla vet om skavankerna.

Nu blir det möjligen något OT men ang Sandakan har jag läst att det också är en mycket osäker och tittig häst och i kombination med hingstighet och flockbundenhet/kontrollbehov kan det ju faktiskt vara illa också, och ge lite samma "symtom" på tävlingar och i nya situationer.

Det må så vara även om Sandakans beteende som hingst visade sig på ett väldigt otrevligt sätt om man jämför med T.

Jag tror att T. hade växt i sig själv med den försiktiga hantering som iaf Jan gjorde på honom i början, dessutom , utan att ha koll, så måste han väl för att ha betäckt så lite lämnat väldigt mycket bra?

Tas de ur aveln även om avkommorna föds med "skavanker" och börjar visa att de inte håller?
Javisst, man vet om exteriören och visst, det är frivilligt att välja betäcka med (trots?) den informationen, så även när det gäller psyket.

Tas de ur aveln även om avkommorna föds med "skavanker" och börjar visa att de inte håller?
Javisst, man vet om exteriören och visst, det är frivilligt att välja betäcka med (trots?) den informationen, så även när det gäller psyket.

Vad jag förstod så är planen den, men jag har inte hört att MDP ska ge extremt dåliga benställ så det föranleder avkommors dåliga hållbarhet.

Och visst är det samma med psyket på hästar, men vad gäller Topaasch så var Jan Brink väldigt öppen med hans sätt medans Flyinge faktiskt i många år iaf försökte mörka de problem de hade med Sandakan- iaf till stoägarna, och då finns helt plötsligt inte valmöjlighet.

Flyinge är bra på att mörka många hanteringsproblem med hingstarna. Och när man kommer dit som elev så lärs man att det bara är normalt... Men det är en helt annan diskussion!

Håller helt med. Men vartenda gång man säger det får man höra "att tänk om man skulle selektera så hårt-då hade vi aldrig fått in Irco Marco, Cortez och Robin Z i aveln". Har inte kommit på nåt bra svar till det än då jag gillar åtminstone två av dessa hingstarna.

Men det är ju sant - det är därför du inte kommer på nåt bra svar.... svensk hopphästavel hade inte varit mycket utan dessa hingstar! Det är ju MASSOR med tävlingshästar som har producerats med hjälp av dem, och dessutom de absolut bästa! Butterfly Flip, Madick, Mynta, Corrmint, Feliciano, Hip Hop, Irco Mena, man kan göra listan hur lång som helst.

För en hopphäst spelar exteriören mindre roll, eller snarare, en optimal hopphästexteriör är inte förenlig med avelsmålet.

Skrmklipp.png

För att återkomma till hingstarna så var det en hel del hingstar som hade lite problem att hålla sig på mattan. Minna hade händerna fulla med Dunhill som gick i taket av applåder (och eftersom folk envist skulle applådera ändå fick vi se reaktionen ett par ggr).

Bellagio verkade mest glad men det kom lite bock och han var långt ifrån helt lydig.

JJ Rayban däremot gick som ett tåg. Och jag tror att han vann pga det. Så visst beror det mycket på ryttaren..

Sen finns Bocelli och Luxus, som båda nyfiket spanade in publiken men inte hingstar runt utan lyssnar på sin ryttare.

Men det är heller inte alltid samma power då. Kanske är det en avvägning?

Tja Totilas kunde gå på långa tyglar under Edward Gal medan publiken vrålade och applåderade. Hos M.R gick inte det..

Sen tycker inte jag att en hingst som går i taket av applåder , eller är glad och bockar kan räknas in som att "inte hålla sig på mattan".

nej men det var ändå skillnad på hingstarna. Vilket är ok? vad får de göra utan att folk sågar de vid fotknölarna?

Jag tyckte inte att Dunhill var särskilt sympatisk och fick en känsla av att han, under annan ryttare, kanske också skulle vara rätt stökig. SDS har en lätthet och uppförsbacke som få andra visar. Jag försvarar inte honom men jag dömer heller inte ut honom.

som nån skrev i tidigare tråd om honom, hur många här vet hur deras sto skulle bete sig på ett championat?

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Discovery är sändande TV-bolag för OS i Paris och nu är det klart vilka expertkommentatorerna blir för hoppning, dressyr och fälttävlan.
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favoriten San Moteur floppade i SM. Nu kommer förklaringen. Han hade en infektion i kroppen. Nu svarar ägaren och uppfödaren på kritiken...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst