Dressyren på avelschampionatet

Sv: Dressyren på avelschampionatet

Tack så mycket för klippen!

Jag är dock inte medlem i SdS hederskör. Tycker han fick alldeles för höga poäng. Ffa på lösgjordheten. Tyckte han gick i princip bara på spänning och precis som speakern sa så hamnar han i nån form av balanstrav där han inte ser påverkbar ut. Han är konstant bakom lod och inte framme till handen. Och detta är verkligen inte en kritik till ryttaren! Hon är superskicklig och utan en så skicklig ryttare hade han aldrig ens kommit in på banan:p. Problemet för mig är att när inte ens en så skicklig ryttare kan få hästen ridbar på banan-vem kan då göra det? Han bjuder ju inte själv till för fem öre.

Fast det finns ju någon film där han är 3 år och då är han långt ifrån detta , verkar ju krävas något mer skickligt då eftersom han blivit sämre med åren. Han ser ju ut att vara helt bakom och det krävs väl kanske en karl för att rida en sådan häst så den är framme.

http://www.youtube.com/watch?v=0u1iqHwpN4g

http://www.youtube.com/watch?v=OxFj2whrTxY

Ja han ser ju onekligen bättre ut där. Men då är man än igen tillbaka till det där med vad ridbarhet är. Innefattar ridbarhet att det ska krävas "en hel karl" för att kunna rida hästen? Men visst gick han bra på championatet som treåring med nuvarande ryttare? Känns väldigt mycket som att det är hingsthormoner som spökar med honom:(.

KL

Filmerna vägrar fungera, misstänker att det är biblioteket som blockerar - därav min fråga;

Ni som var där, hur såg Tabasco ut under sin nya ryttare? Jag tyckte både han och Bellman gick så sanslöst bra under förra ryttaren att jag är riktigt nyfiken på hur han fungerar för Minna.

Enligt Dressyrjournalens referat på fejan så fungerade det nya samarbtet så där. De skrev bla att det var klokt att hon strök sig från finalen..

Ja han ser ju onekligen bättre ut där. Men då är man än igen tillbaka till det där med vad ridbarhet är. Innefattar ridbarhet att det ska krävas "en hel karl" för att kunna rida hästen? Men visst gick han bra på championatet som treåring med nuvarande ryttare? Känns väldigt mycket som att det är hingsthormoner som spökar med honom:(.

Eller så satt gamla ryttarens ridning i...

Ingen aning om det är hingsthormoner men vad säger det om ridbarheten då? Kommer det bli bättre eller ännu sämre? Inte den första hingst som kastrerats i det avseendet direkt, alla hingstar klarar ju inte av det helt enkelt.
Hästen är ju superfin och det är nog roligare för henne att kunna tävla den än att ha den som avelshingst.

Den som lever till 6 års får väl se vilket håll det går åt :D

Man kan ju jämföra Sds och Lexus:angel: Där är det skillnad på ridbarhet tycker jag.
Tycker att Sds är långbent och härlig samt har mkt gång MEN han är inte unik, vi har ju hans underbara farbror i DK bla:love:
Jag hoppas dock att han kommer till avspändhet/lösgjordhet då jag tror att han kan bli hur bra som helst.

Nu har jag inte sett filmerna utan tackar ödmjukast för nu kan jag sätta mig & njuta under tiden som jag jobbar sen. (Jag viker kartonger och det fungerar utmärkt att kolla film samtidigt)

Och där tycker jag precis tvärtom. Luxus är en trevlig häst men absolut inget speciellt eller unikt, däremot SdS är så jag får gåshud.
Smaken är som baken :)

Senast ändrad:

Och där tycker jag precis tvärtom. Lexus är en trevlig häst men absolut inget speciellt eller unikt, däremot SdS är så jag får gåshud.
Smaken är som baken :)

Fast jag tycker SdS har DET bara att han är för stimmig ännu. Vad jag menar med inte vara unik är att blodet finns rel lättillgängligt. Luxus är mer avspänd och ser "lättare" ut:)

Där håller jag med dej, Luxus ser helt klart enklare ut. SdS är, i mina ögon, spektakulär o mera wow och jag tror att när han coolar ner (kastreras?) kommer han kunna gå längre.

Idag skall det bli spännande o se vad Zaladin åstadkommer! :) Dunhill fick ju kanonpoäng!

Senast ändrad:

Sen strykning, tyvärr, enl Avelsnytt på fb. Tråkigt, en av dem man gärna ville se.

Enligt Dressyrjournalens referat på fejan så fungerade det nya samarbtet så där. De skrev bla att det var klokt att hon strök sig från finalen..
Såg det, men Tabasco fick ju fina poäng så så illa borde det väl inte ha varit. Det är ju inga "de" som har skrivit utan en person som, enligt domstolen, har en del konstiga åsikter när det gäller samarbete med hästar, så jag har lite svårt att lita på personens ord. Kan vara någon annan orsak till att han är struken.

Har inga problem på att lita på hennes ord. Däremot vet jag inte riktigt hur det är med objektiviteten. Hon är en stor uppfödare i en liten ankdamm och då gäller det att inte säga något elakt. Föredrog alla gånger JI´s gamla referat som var raka och ärliga (om än högst subjektiva, men han var inte rädd för att säga vad han tyckte).

Ja, du får lita på åsikterna om du vill, men jag ville mest påpeka att det inte är några "de" utan en person som har skrivit texten. En person som har egna intressen i tävlingen.

Är det förresten bara min uppkoppling som krånglar nu efter lunchuppehållet?

Trodde innan att det var fler skribenter på DJ, men det verkar vara LN i ensamt majestät som skriver. Jag tror dock att man kan skriva bra reflektioner även när man har eget intresse. Det beror bara mest på hur pass politiskt man är. Tyvärr är hon betydligt mer politisk än vad jag hade väntat mig.

Ridsport skrev att Tabasco "visade nya sidor" med sin nya ryttare. Någon som vet vad det exakt innebar?

Tycker livefeeden funkar rätt kasst:(.

skittråkigt, jag har ett sto dräktigt med honom och åker ned
på lördag. Hade verkligen varit roligt att få se honom.

Nån som vet vad som felades honom?

Jag såg nyss att den nya ryttaren skrev på sin hemsida att hon inte har hittat alla knapparna ännu och att hästen är otroligt känslig. Hon valde därför att stryka Tabasco från finalen.

KL

Ja man får ju hoppas att SdS inte nedärver sitt temperament.

Själv har jag lite svårt att förstå de som betäcker med unga och ganska oprövade hingstar. Man vet ju inte hur de blir förrän de blir lite äldre.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Discovery är sändande TV-bolag för OS i Paris och nu är det klart vilka expertkommentatorerna blir för hoppning, dressyr och fälttävlan.
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favoriten San Moteur floppade i SM. Nu kommer förklaringen. Han hade en infektion i kroppen. Nu svarar ägaren och uppfödaren på kritiken...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur