P

pikoon

Vad avgör om en häst lämpar sig till tex MSV dressyr nivå? Vad ska man titta på om man söker en sådan häst? Jag har suttit och jämfört lite med hästar som ligger ute på salu sajter men jag hittar ingen som rör sig som min.. dom flesta är mera markbundna, min lyfter jätte mycket på bakbenen med påskjut.. min frågan är bara ska dom vara till en viss grad markbundna eller? Är det positivt eller negativt att min rör sig så mycket med bakbenen? Jag kan förstå om det är svårt att svara när ni inte vet hur hästen i fråga ser ut.. men ni får gärna visa exempel eller förklara vad som gör en dressyr häst bra :) gärna video!

Sv: Dressyr

Ryttaren är den som avgör om hästen klarar MSV. Om hästen rör sig symetriskt, dvs inte överdrivet mycket med bara bakbenen så är aktion ofta positivt. Markbunden vet jag inte riktigt vad du menar. När jag tänker markbunden så tänker jag helt utan samling (typ släpa hovarna i marken) Om hästen inte har den samling som behövs så spelar det ingen roll om den är markbunden eller inte.

Jag brukar säga att i princip alla hästar som ser ut som hästar kan gå MSV.

Ryttaren är den som avgör om hästen klarar MSV. Om hästen rör sig symetriskt, dvs inte överdrivet mycket med bara bakbenen så är aktion ofta positivt. Markbunden vet jag inte riktigt vad du menar. När jag tänker markbunden så tänker jag helt utan samling (typ släpa hovarna i marken) Om hästen inte har den samling som behövs så spelar det ingen roll om den är markbunden eller inte.

Jag brukar säga att i princip alla hästar som ser ut som hästar kan gå MSV.

Min gamla ponny var väldigt markbunden speciellt i traven, jag menar mer att dom inte har så luftigt steg. Är det positivare att ha en häst som är mer luftig i steget? Han placerade sej för övrigt bra. Tack för ditt svar! :)

Ofta anses hästar med sk. luftig trav vara mer utrycksfulla. På så sätt kan man visa skillnader (övergångar) något tydligare än med mer markbundna hästar. Luftigare trav kan också ge en tydligare takt.

Hästar med väldigt stor gång kan vara svåra att samla så man kan inte anta att det luftiga steget automatiskt ger bättre poäng. Det kan lika gärna vara en nackdel. Så länge hästen bär sig korrekt i samling och går att reglera så är luftigare steg en fördel - men det är sällan den avgörande biten på MSVnivå

KL

Bo Tibblin har jag för mig skrev i sin bok att alla hästar kan utbildas till MSV. De kanske inte vinner alla starter men de kan visst gå dessa klasser.

Eric Letter skrev i sin bok att en häst som inte kan gå LA med bra resultat var inget att lägga energi på. Jag slutade läsa den boken när den meningen var slut.

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka