Dressyr-VM i Herning

Glamourdale verkar inte direkt lÀttriden. JenÄ nÀmnde vÀl ocksÄ nÄgot om att han sett Glamourdale inte alltid uppföra sig sÄ bra. Fry sjÀlv sÀger att han Àr en riktig showman vilket Àr bÄde plus och minus.

Kollar domarsiffrorna lite mer i detalj nu, Luxemburgdomaren sticker ut en del. Den ende som hade Cathrine L-D under 80 % idag (78, 085 och fjĂ€rde plats med Isabell som tvĂ„a (?) och Benjamin W! som trea :love: ). Även domaren frĂ„n Frankrike ville ge Werndl bronsmedaljen. :up:

Å andra sidan hade domare C/Holland (som enda) Cathrine L-D etta med 84,255 %, nĂ€stan tvĂ„ procentENHETER :D högre Ă€n Charlotte Fry (82,553).

PoÀngen pÄ Glamourdales byten i vartannat (de dÀr som brÀnde sig fast pÄ min nÀthinna): 9-10-9-10-10-10-10. Samt galoppökningen med byte 10-10-9-10-10-10-10.

Franska domaren hade Juliette och Buriel sÄ högt som femte plats! (78,936, för högt i mitt tycke mht gapandet) medan luxemburgaren hade dem pÄ 20:e (74,468).

Och en snabbspaning pÄ siffrorna i detalj frÄn lagklassen sÀger att Anne Gribbons/USA hade Patrik pÄ fjÀrde plats individuellt (79, 457 jÀmfört med övriga ca 75-76,5). Jag kan ju hÄlla med om att han fick lite snÄlt betalt för den ritten totalt sett.

Senast Àndrad:
AlltsĂ„ jag blir uppriktigt upprörd över kommentatorerna som i princip sĂ€ger att publiken ”mĂ„ste bete sig som man ska”. Det Ă€r sĂ„ oproffsigt att jag storknar. Man vet som ryttare att det Ă€r hög stĂ€mning pĂ„ stora mĂ€sterskap och det Ă€r upp till en sjĂ€lv att förbereda hĂ€sten för det.
Jag fotade innan dressyr frÄn lÀtta klasser upp till GP, men slutade pga alla konstiga dressyrmÀnniskor som gnÀllde pÄ att min kamera lÀt (slutaren) nÀr man tog en bild.

Jag minns sÀrskilt en tÀvling pÄ 4* nivÄ dÀr jag blev utskÀlld av en ryttare som precis hade varit inne pÄ banan och ridit GP för att jag minsann förstörde hennes ritt genom att skrÀmma hennes hÀst med min kamera. Att det hade stÄtt i ryttarmeddelandet flera dagar i förvÀg att fotograf finns pÄ plats och ville man inte bli fotograferad skulle man meddela det i sekretariatet, verkade inte den hÀr mÀnniskan kÀnnas vid. Plus att personen hade ett team med fyra personer som stod precis bakom mig, som hade kunnat sÀga till mig att hÀsten reagerade negativt pÄ slutaren. Men nÀ, jag fick massor med skit för att jag borde ha sett att hÀsten blev spÀnd och borde vara lika uppmÀrksam som en dressyrdomare.

Jag pratade med olika dressyrryttare, domare och mÄnga andra hÀstmÀnniskor om den tidigare hÀndelsen och alla var överens om att man mÄste förbereda sina hÀstar inför mÄnga olika situationer om man ska upp i klasserna och att man kan inte eliminera alla slags yttre störningsmoment under ett program eller pÄ en tÀvlingsplats.

Nu fotar jag inte dressyr lÀngre och kommer aldrig göra det igen.

Jag fotade innan dressyr frÄn lÀtta klasser upp till GP, men slutade pga alla konstiga dressyrmÀnniskor som gnÀllde pÄ att min kamera lÀt (slutaren) nÀr man tog en bild.

Jag minns sÀrskilt en tÀvling pÄ 4* nivÄ dÀr jag blev utskÀlld av en ryttare som precis hade varit inne pÄ banan och ridit GP för att jag minsann förstörde hennes ritt genom att skrÀmma hennes hÀst med min kamera. Att det hade stÄtt i ryttarmeddelandet flera dagar i förvÀg att fotograf finns pÄ plats och ville man inte bli fotograferad skulle man meddela det i sekretariatet, verkade inte den hÀr mÀnniskan kÀnnas vid. Plus att personen hade ett team med fyra personer som stod precis bakom mig, som hade kunnat sÀga till mig att hÀsten reagerade negativt pÄ slutaren. Men nÀ, jag fick massor med skit för att jag borde ha sett att hÀsten blev spÀnd och borde vara lika uppmÀrksam som en dressyrdomare.

Jag pratade med olika dressyrryttare, domare och mÄnga andra hÀstmÀnniskor om den tidigare hÀndelsen och alla var överens om att man mÄste förbereda sina hÀstar inför mÄnga olika situationer om man ska upp i klasserna och att man kan inte eliminera alla slags yttre störningsmoment under ett program eller pÄ en tÀvlingsplats.

Men sÄ löjligt!

Tycker inte riktigt det sÄg helt harmoniskt ut för Juliette idag Àven om det var mÄnga fina delar ocksÄ. Jag fick kÀnslan av att Buriel lÄg pÄ ganska mycket sÄg ut som hon fick ta rÀtt mycket i honom i första halten nÀr hon red in för att verkligenfÄ stopp? NÄn mer som ocksÄ tyckte att det sÄg ut sÄ? Ska nog kolla lite repris sen av just inridningen och första halten.
Jag tycker alltid det ser ut som han drar henne ur sadeln i halterna... och ettorna mellan piruetterna var ju inte sÄ vackra direkt!

LÄter som ett vÀldigt bra beslut, :up:, att ryttarna tillÄter fotografering eller för den delen missar att sÀga till betyder inte att de vill ha dig sÄ nÀra.Och jag tror inte ens alla Àr medvetna om hur högt det kan lÄta.
Jag har sjasat bort flertal fotografer, detta gissel, frÄn olÀmpliga platser pÄ dressyrtÀvlingar, en satte sig pÄ en pall intill domaren, en annan fotograf drog in en stol under pÄgÄende ritter (dubbla banor) mellan banorna typ 5 m frÄn staketet- under pÄgÄende ritter.

Mina Äsikter kring specialen Àr först och frÀmst att jag Àlskar att se detta programmet! Det Àr svÄrt, utmanande och otroligt avslöjande. RÀtt ryttare vann och matchningen Lottie+Glamourdale Àr absolut perfekt! Hon Àr sÄ tuff mentalt och en makalöst stark ryttare. Jag har inte heller gillat ridningen pÄ Everdale men jag kan faktiskt förstÄ den nÄnstans. Everdale sÀgs vara oerhört tuff och svÄr vilket Glamourdale ocksÄ Àr. De Àr proffshÀstar pÄ riktigt.

Cathrine rider som vanligt mjukt och med superfin precision. VÀldigt modern ridning som gÄr utanför vad samling egentligen Àr.

Sen Àr jag ett Isabell-fan och Àr vansinnigt imponerad av hennes ridning! Herregud vad hon RED runt den dÀr rÀtt trÄkiga hÀsten och fick fram kvalitéer som egentligen inte fanns.

Liknande trÄdar

• LĂ„st
Dressyr OS-trĂ„d inför det mest spĂ€nnande mĂ€sterskapet nĂ„nsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram motđŸ€©. För Sverige Ă€r det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 867
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
HÀstnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen pÄ Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
HÀstnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag nÀr de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
617
·
  • Artikel Artikel
HÀstnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det Àr Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
583
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

• TvĂ€ttstugedrama