Dressyr-VM i Herning

Låter som ett väldigt bra beslut, :up:, att ryttarna tillåter fotografering eller för den delen missar att säga till betyder inte att de vill ha dig så nära.Och jag tror inte ens alla är medvetna om hur högt det kan låta.
Jag har sjasat bort flertal fotografer, detta gissel, från olämpliga platser på dressyrtävlingar, en satte sig på en pall intill domaren, en annan fotograf drog in en stol under pågående ritter (dubbla banor) mellan banorna typ 5 m från staketet- under pågående ritter.
Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag har nästan alltid suttit still på en stol under en pågående ritt för att inte skrämma någon häst. Stolen har ofta varit placerad snett bakom domaren eller ett hörn på ena kortsidan. Har jag inte suttit ner har jag stått upp på samma platser som jag nämnt tidigare. Under en klass befinner jag mig alltid på samma plats för att det ska vara lika för alla. Vill man veta var fotografen sitter och hur högt kameran låter kan man alltid se något tidigare ekipage för att sen göra en egen bedömning om placeringen är illa eller om kameran låter för högt.

För övrigt är det nästan alltid tävlingsledaren eller överdomaren som godkänner var man får lov att sitta och fotografera under dressyr.

Jag tycker att som ryttare får man själv ta ansvar för att säga till innan i sekretariatet om man inte vill bli fotograferad under ritten. Glömmer man att säga till får man ta med sig det till nästa tävling och lära sig av situationen, alternativt be en medhjälpare att säga till fotografen att inte fotografera under ritten. Majoriteten av alla startande tycker att det är roligt med en fotograf på plats och det är väldigt få som inte vill vara med bild.

Fotografer är inte tankeläsare och mycket av fokuset ligger på att se hur bilderna faktiskt blir för att eventuellt korrigera något.

Kollade på gamla dressyrklipp och det enda jag saknade därifrån var att männen måste ta av sig sin höga hatt både vid hälsning in och ut. Där kunde de inte bara snabbt hälsa och sedan rida ut, eller börja programmet. Måste ha gett kvinnor en liten fördel att inte behöva fumla med hatten när man har en laddad häst som inte vill stå stilla särskilt länge.

Hon hade lite svårt att släppa sitt första misstag i piruetten och hon kom aldrig riktigt tillbaka till rätt tankar vilket gjorde att hon sen red fel. Hon var jättenöjd med hästen men kände att hon inte hjälpte honom tillräckligt.
Gårdagen var fantastiskt för henne men det gjorde det mer ledsamt idag kände hon för hästen är i toppform och hon lyckades inte förvalta det idag. Typ så 😁
Mvh skåning hehe

Min partner är skåning men lik förbaskat pratar han engelska i Danmark. Jag och dottern står en bit bort och låtsas som att vi inte känner honom :rofl:

Låter som ett väldigt bra beslut, :up:, att ryttarna tillåter fotografering eller för den delen missar att säga till betyder inte att de vill ha dig så nära.Och jag tror inte ens alla är medvetna om hur högt det kan låta.
Jag har sjasat bort flertal fotografer, detta gissel, från olämpliga platser på dressyrtävlingar, en satte sig på en pall intill domaren, en annan fotograf drog in en stol under pågående ritter (dubbla banor) mellan banorna typ 5 m från staketet- under pågående ritter.

Jag, som inte tävlat dressyr på 20 år, undrar vad som var fel på placeringen på ovannämnda fotografer?

Sen på bollen men han från Brasilien på Lusitanon (Escorial Horsecampline) va stor favorit hos mig. Vilken häst och precision som han red med. :love: nu är jag ju helt otroligt biased, men hade lätt kunnat kolla på mer dressyr om fler red så på sina hästar. Fanns flera andra ekipage som red fantastiskt med, men tyvärr tar dom ryttarna som rider som AH bort mycket för mig, ryttaren som sitter och drar hästen i munnen, häst som har dregel över hela bringan och är ihop tryckta, sporrar som trycks hårt i sidorna så det syns när man kollar på det etc. Gör det otroligt svårt för mig att ha lyst att kolla på det, för jag blir ärlig talat ledsen. Även när man ser dom få bra procent :down: Piaff som inte är piaff etc.

Sen på bollen men han från Brasilien på Lusitanon (Escorial Horsecampline) va stor favorit hos mig. Vilken häst och precision som han red med. :love: nu är jag ju helt otroligt biased, men hade lätt kunnat kolla på mer dressyr om fler red så på sina hästar. Fanns flera andra ekipage som red fantastiskt med, men tyvärr tar dom ryttarna som rider som AH bort mycket för mig, ryttaren som sitter och drar hästen i munnen, häst som har dregel över hela bringan och är ihop tryckta, sporrar som trycks hårt i sidorna så det syns när man kollar på det etc. Gör det otroligt svårt för mig att ha lyst att kolla på det, för jag blir ärlig talat ledsen. Även när man ser dom få bra procent :down: Piaff som inte är piaff etc.

AH = Helgestrand?

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 867
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag när de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
617
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det är Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
583
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama