Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag har nästan alltid suttit still på en stol under en pågående ritt för att inte skrämma någon häst. Stolen har ofta varit placerad snett bakom domaren eller ett hörn på ena kortsidan. Har jag inte suttit ner har jag stått upp på samma platser som jag nämnt tidigare. Under en klass befinner jag mig alltid på samma plats för att det ska vara lika för alla. Vill man veta var fotografen sitter och hur högt kameran låter kan man alltid se något tidigare ekipage för att sen göra en egen bedömning om placeringen är illa eller om kameran låter för högt.Låter som ett väldigt bra beslut, , att ryttarna tillåter fotografering eller för den delen missar att säga till betyder inte att de vill ha dig så nära.Och jag tror inte ens alla är medvetna om hur högt det kan låta.
Jag har sjasat bort flertal fotografer, detta gissel, från olämpliga platser på dressyrtävlingar, en satte sig på en pall intill domaren, en annan fotograf drog in en stol under pågående ritter (dubbla banor) mellan banorna typ 5 m från staketet- under pågående ritter.
För övrigt är det nästan alltid tävlingsledaren eller överdomaren som godkänner var man får lov att sitta och fotografera under dressyr.
Jag tycker att som ryttare får man själv ta ansvar för att säga till innan i sekretariatet om man inte vill bli fotograferad under ritten. Glömmer man att säga till får man ta med sig det till nästa tävling och lära sig av situationen, alternativt be en medhjälpare att säga till fotografen att inte fotografera under ritten. Majoriteten av alla startande tycker att det är roligt med en fotograf på plats och det är väldigt få som inte vill vara med bild.
Fotografer är inte tankeläsare och mycket av fokuset ligger på att se hur bilderna faktiskt blir för att eventuellt korrigera något.