Dressyr på ängen..

Sv: Dressyr på ängen..

om inte hästen är ömfotat lagd ;) Många grusvägar har så grovt och stort grus, undviker att rida där. Då rider jag hellre på packade jordvägar eller asfalt. Dessutom gillar jag svikten i underlaget på ängarna (bra att variera).

Nirak

De flesta grusvägar där jag bor är perfekta att rida på speciellt efter ihållande regn. Däremot har de lagt stenkross på en snutt och där går inte att rida alls :devil:

Delvis Kl

Det jag menar är att TRÄNA DRESSYR på ängar. Visst, jag kan rida där det är lite knöligt i alla gångarter, men jag sitter inte och tränar skolor osv där det är tuvor överallt och riskerar att hästen snubblar, no way!!

Var sak har sin plats och dressyrTRÄNING tycker jag bör utföras på bra underlag, att lära sig/träna på att lyfta på fötterna kan de göra andra gånger än när man ska "trimma" (som är dressyr för mig, att rida rakt fram i galopp utan större krav är inte dressyr enl mitt sätt att se - och vad jag menade i denna tråd.)

Nae, man vill ju inte rida dressyr på knöligt underlag! Vi har 2 bra ängar där jag ofta dressyrar. Just nu är det ganska höga blommor på den ena - där är mkt bra att träna galoppfattningar. De blir runda och luftiga för han måste verkligen lyfta benen ordentligt :bump:..

Det finns bara ett fält omkring här, det är dock grymt ojämnt, tuvor och hål här och var, så det går endast att skritta på eller trava och galoppera om man håller sig till den upptrampade stigen..

KN

Har inte läst igenom tråden men jag undrar vems ängar/åkrar det är ni rider på? Är det okej att man rider på dom med andra ord?
Jag är livrädd för att reta upp markägare. Även om inte ängen ser ut att vara i bruk.....man vet ju inte :crazy:

KN

Har inte läst igenom tråden men jag undrar vems ängar/åkrar det är ni rider på? Är det okej att man rider på dom med andra ord?
Jag är livrädd för att reta upp markägare. Även om inte ängen ser ut att vara i bruk.....man vet ju inte :crazy:

Självklart ska man ha tillstånd, det är någons mark- och den någon har rätt att bestämma om det ska ridas på ängen eller inte.

Är det ens egen så är det ju lugnt, men annars bör du fråga om lov först.

Trädan runt vatten dragen här är perfekt.
runt den ena sjön stiger vattnet så högt om vintern så den går inte att bruka, men ny på sommaren bildas det en jämn hård yta men väldigt sviktande:)

här kan jag mycke väl sitta och trimma, den gamla hästen var för ett par årsedan mycket stel efter ett par pass på trädan i det höga gräset lossnade han mer och mer.:idea:

Det stora stoet som jag rider idag har aldrig gjort ett rent byte på 20*40 ridbana men när jag kommer ut på träden kan jag sätta en något större galopp och få rena byten, där felar hon sällan.:D

Så länge man vet vad man rider på så e det väldigt givande och nyttigt att rida utan väggar/staket, svårt med rikt märken??
Använd naturen, vid den gulan blomman avbrott, vid tuvan galoppfatting osv.

Om man inte har paddock, eller ridhus. Utan det finns en paddock, som man kan låna någon dag i månaden om man inte är beredd att dela den med ett antal fartfyllda hopp- eller westernryttare, som verkligen är överallt?

Om skogsstigarna där man rider oftast är så smala att det möjligen går att rida skolor och skänkelvikningar, men inte att rida serpentiner eller volter, som kanske passar den egna hästen?

I de fallen, är faktiskt trädor, vallar och stubbåkrar (efter att man frågat om lov, givetvis) ofta helt acceptabla att dressera på. Särskilt som att man inte behöver låsa sig vid ett paddockspår på 15*30, utan kan rida 20*40, 20*60, 20*80, 40*40 och så vidare efter behov.

Faktiskt har vi trevliga bönder med bra trädor, vallar och stubbåkrar. Visst som du säger, de kan vara sanka på sian ställen. Men det har man givetvis kollat ut under alla veckor, månader och år som man åkt förbi, till och från stallet, jobbet och skolan. Det som kan oroa är givetvis sorkhål och stenar. Men själv rider jag fram i skritt på lång tygel i olika riktningar på de trädor, vallar och stubbåkrar jag tänkt rida på och då hittar jag alltid lämpliga ytor som passar mig och min häst.

:bow::bow::bow:

jag rider ofta dressyr på ängar.Visserligen inte avancerad dressyr men iaf.. min häst lyder väligt bra där och jag tycker det är mysigt.:)

När de nyss har tagit höet och så så ser man ju jätteväl om det är bra underlag eller inte. Jag har turen att kunna få rida på många sådana "dressyrängar" :d men har dock inte tagit några fina bilder än... :D Bra tips!

Dom åkrar och ängar jag ridit på är underlaget helt varierat. Man känner ju hur underlaget och rider sitt pas därefter.
Vissa är lite mer tuviga och steniga och inte helt jämna och vissa är som en vanlig gräsmatta att rida på.
Sen får man ju lita lite på att hästen vet hur h*n ska sätta ner sina fötter också.
Sen behöver man ju inte rida som en galning men man vet oftast hur mycket man kan rida.

Jag tror mest att ängarna/åkrarna hemma hos dig inte är dom bästa.
Flera utav de små ängarna vi har ser ut så här:
1travar.jpg

Och då kan man ju träna som på en helt vanlig ridbana.

Jag älskar att rida dressyr på ängar :love: Vi har en perfekt äng att rida dressyr, konditionsträna eller vad du vill på. Den är mycket jämn och fin. Ett helt underbart underlag med naturlig svikt som hästen bara älskar. Det är mycket trevligare än att träna inne i manege eller ridhus nu sommartid. ;)

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
28 009
Senast: sassiball
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 160
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar