Dressyr på ängen..

Sv: Dressyr på ängen..

Det liknar vår situation, med skillnaden att de har frågat om vi inte vill ha våra hästar där. Men vi har så vi klarar oss bra ändå.
En av markägarna tyckte att vi skulle ha hästarna på hans plätt - mot att vi plöjde, harvade och sådde i, men han är storägare....

Vi har en ganska stor yta på vår äng som duger alldeles utmärkt att rida dressyr på! Mysigt att rida ute!

Jag tycker det är bra för hästar att gå på ojämnt underlag. Min häst ska bannemig kunna jobba på en knölig åker eller smal skogsstig också. Det är ju allmänt känt att fler och mer av människors muskler aktiveras när vi promenerar i skog och mark, och det är ju såklart samma sak för hästar. Dessutom är det trevligare, mjukare, mindre dammigt och man har större frihet, och hästen blir automatiskt mer alert och uppmärksam när man är ute på vidderna. :) Och hur kan det skada att lära hästen att lyfta på fötterna och vara noggrann med var den sätter ner dem?

Däremot har vi några åkrar där det bor massa kaniner och råttor, där det är direkta hål som är lätta att trampa ner i, och just där brukar jag inte rida. Men någon gång har jag gjort det av misstag, jag har t o m galopperat över, och ingen av hästarna har nånsin ens snubblat. Hästar är stadigare än man tror. :p

Eftersom det är markägarnas vilkor så tror jag att de vet lite bättre vad som förstör markerna än du gör, eftersom vi har ridit där i ett antal x år nu.!

Eftersom du har markägaren tillstånd så är det ju upp till dom att sätta sina gränser oavsett. Att sitta och rida på t.ex. åkermark förstör alltid marken på något vis. Att dom har högre tolerans än vad jag har ändrar inte på detta.

Kicki :bump:

Ja det är märkligt hur vissa resonerar, därför vore det lagom med en hagelskur i rumpan!

Kicki :)

Ja då är det ju bara att tuta och köra! :)

Kicki :)

Det är ju bra för hästar att inte alltid gå på jämt underlag. Det är bra för dom att ridas på ängar, där det går lite upp och ner och där det fnns lite ojämnheter här och var.

Det är väl till stor fördel att det inte finns massa stenar på åkern eller stora hålor. Det bör man kolla först, men lite ojämnheter tar väl ingen häst skada av. Det är snarare bara nyttigt.

Jag rider på fälten & ängarna här hemma.

Min häst är van vid att se sig för & lyfta på hovarna. Han snubblar sällan.

Dom har trots allt 4 hovs-drift. ;)
Går i kuperad hage med sten, knölar, diken, träd mm Och har aldrig varit svullen eller halt under dom 2 år jag ägt honom & han är 19.

Jag rider på alla underlag, bland tuvor, sten, över stengärden galopperar i kuperad terräng.
Dock håller jag noga koll efter hålo

Jag håller på att bygga ridbana, men kommer inte utnyttja den speciellt mycket. Tycker det liter för mycket att tvinga hästen gå inom förutbestämda mått, på en äng kan man tänja på gränserna efter behov.

Senast ändrad:

Delvis Kl

Det jag menar är att TRÄNA DRESSYR på ängar. Visst, jag kan rida där det är lite knöligt i alla gångarter, men jag sitter inte och tränar skolor osv där det är tuvor överallt och riskerar att hästen snubblar, no way!!

Var sak har sin plats och dressyrTRÄNING tycker jag bör utföras på bra underlag, att lära sig/träna på att lyfta på fötterna kan de göra andra gånger än när man ska "trimma" (som är dressyr för mig, att rida rakt fram i galopp utan större krav är inte dressyr enl mitt sätt att se - och vad jag menade i denna tråd.)

Jag håller alldeles med dej. Det är inte rätt mot hästen att kräva koncentration på rörelserna för då hindrar jag den från att se sej för och skydda sej mot att trampa på tuvor med mera.
Jag kan utsätta den för att tappa sin balans om den råkar trampa ner i en ojämnhet, tex och vad uppnår jag med det?

Det är olika saker tror jag som vi pratar om,:idea: ang att rida på ängar.

Fast det var ju därför jag skrev dressyr på ängen, inte rida på ängen :cool:

:angel:

:rofl:

Delvis Kl

Det jag menar är att TRÄNA DRESSYR på ängar. Visst, jag kan rida där det är lite knöligt i alla gångarter, men jag sitter inte och tränar skolor osv där det är tuvor överallt och riskerar att hästen snubblar, no way!!

Var sak har sin plats och dressyrTRÄNING tycker jag bör utföras på bra underlag, att lära sig/träna på att lyfta på fötterna kan de göra andra gånger än när man ska "trimma" (som är dressyr för mig, att rida rakt fram i galopp utan större krav är inte dressyr enl mitt sätt att se - och vad jag menade i denna tråd.)

Håller med

Skall du träna Dressyr så måste ju hästen kunna lita på underlaget.

Däremot så kan man ju rida "rakt fram" i naturen - och det är också uppbygande, dock inte där det är sorkhål och annat som kan ta en ända med förskräckelse

Håller med

Däremot så kan man ju rida "rakt fram" i naturen - och det är också uppbygande, dock inte där det är sorkhål och annat som kan ta en ända med förskräckelse

Rida dressyr på grusvägar däremot går alldeles ypperligt!

om inte hästen är ömfotat lagd ;) Många grusvägar har så grovt och stort grus, undviker att rida där. Då rider jag hellre på packade jordvägar eller asfalt. Dessutom gillar jag svikten i underlaget på ängarna (bra att variera).

Nirak

Jag rider skolorna i skritt & delvis trav på ängen / fältet.
Man får välja en plats som är så plan som möjligt utan tuvor & hålor när man ska rida skolorna.
Galoppen jobbar jag på en 25-30 m volt.

Ska jag fintrimma så görs det i ridhus.
Annars är en ridbana att föredra, har man ingen så får man göra det bästa utav situationen.

Rida dressyr på grusvägar däremot går alldeles ypperligt!

Nja det beror nog på vad du menar med grus? Fina sandvägar ja. Men inte grus med stenar i som ger problem med ömma fötter, som NiraK skrev. Även en häst som normalt inte är ömfotad kan bli det av grusvägar.

Jag brukar dressyra lite på vår grusväg som är blandning mellan grus och packad sand. Helt ok att bla träna fattningar på rakt spår :D Dessutom får jag lite extra tryck som jag inte har i paddocken, även om paddocken är förlagd så att jag har skog på ena sidan och äng på andra :D

Håller med

Ja, vi rider en hel del "rakt fram" i oländig terräng, vi HAR bara sådan omkring oss.. stenar, rötter och f_n och hans moster.. Ängarna är fulla av tuvor och sorkhål så jag kan bara rida efter stigarna som är upptrampade på åkrarna/ängarna, men de är skoj att galoppera på :banana:

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
28 009
Senast: sassiball
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 160
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar