Dressyr på ängen..

Sv: Dressyr på ängen..

jag håller med dig, åker är något man rider på som sista utväg, jag rider där om jag inte har bana. stubbåker kan vara okej, för då ser man ju underlaget, men dom blir ofta så tunga.

men inte ängar med högt gräs! övertygad om att han ska trassla in benen i gräset och ramla.... :p är den klippt så funkar det om den är platt och inga ojämnheter, och helt torr. är det minsta blött så utgår det.

jag gillar min paddex bana. :D

:rofl: Det du skrivit kunde ordagrant varit min post i ämnet. Håller med fullständigt. :D

Bra att vi är flera som är nojjiga med underlaget, ibland känner jag mig lite ensam om det när jag ser hur/var folk rider..... :p

Har man en bra bana så är det ju vettigt att lägga träningspasset där, så kan man skritta en sväng i skogen efteråt.

Jag har ingen tillgång till egen padock i mitt stall. När jag rider i padock är dom gånger jag åker in på träning för instruktör som ligger ca 1,5 mil från stallet. Men ängarna som är i stallet går det finemang att rida och träna på. Det är fin och bra yta och perfekt underlag att rida. Jag både hoppar och rider dressyr där. (mest dressyr) . fast när det är mycket gräs och det regnat så rider jag inte i hagen då jag har mina hästar oskodda, då är det för halt.. Ett tag så red jag bara och träna hemma i hagen (ängen) och det tog mig åtminstone upp till LA:1!! nackdelen är att det inte är lika plant överallt!! :)

Är det bara "mina" åkrar som är full i tuvor.. helt knöggliga, även om det är nyslaget!!?

jag kanske har tur men inga av åkrarna runt omkring mig har en endaste tova elr ojämnhet!
Men det funkar väl att riad på stigar och så :smirk:

Jag rider gärna på åkrarna om det är torrt ovh hyfsat nyslaget. Det finns inga stora tuvor och underlaget är hyfsat slätt.
När det är som dammigast i paddocken är det ganska tacksamt att rida på åkern eftersom man inte är täckt av damm när man är klar sen:devil:

Dessutom finns det fina backar i åkrarna och är perfekta för att träna balans och styrka. Sen gäller det ju bara att lyckas hålla ihop hästen på ett bra sätt där med:angel:

Jo, kom på en sak, rider man på åkrar när det är för blött, GÖR man själv ojämnheter som sen blir kvar, det är absolut förbjudet att rida när det är för vått på gärdena. Då blir det djupa spår som sen blir gropar och ojämnheter.
Ja men blir man galen när folk rider på en blöt porös mark som sen torkar o blir full av hål- så den som sen kommer ska vricka fötterna av sig:mad:

Rider mest i motionsyfte på stubbarna som tyvärr brukar plöjas upp väldigt snabbt här.:crazy:
På trädor brukar det vara mkt sorkhål o även en hel del sten. Brukar rekognocera en plätt först.

Vet vad ett tramp på en sten kan göra- fick en bogmuskelskada för 7 år sen.

Jag har jättebra åkrar/ängar här.

Både sådana de tar halm på, sådana de tar hö på och de som de inte gör något alls med =)

Rider ofta på åkrarna och sitter då och rider hela dressyrpass som är minst lika krävade som de är när jag rider på ridbanan. Håller man sig bara undan från åkrarna när de är blöta så förstör jag aldig dom.

Så de som har tagit kort har lagt ut de få kort som blev bra innan hästen snubblade på en tuva och gjorde en volt.. :rofl:

:rofl::rofl: Ängarna är mest som lite gympa "på vägen", om man ändå rider den vägen. Förr utan ridhus och när volten blev hård hade jag några bra gamla gärden med inväxt mossa att rida på i reserv. Vallar och sånt var mest rida över i kanterna och galoppera :bump: på.
En av mina gamla gick bäst på stora ytor (kändes väl mindre instängt i dressyren då:crazy:) men det berodde nog mest på mej på den tiden och min inställning.

Du får be bönderna sköta sina åkrar bättre så du kan rida på dem:rofl::rofl: Vill se deras min när du säger det...:angel:.Min gamla granne hatade hästar, mest isisar, som red sönder vallarna för honom. En annan bonde i trakten gick ut med hagelgevär om han såg en häst på åkern men han var lite orginal......:o

Min granne lät oss rida på stubben men ingen annan. Det var för många som ridit utan att fråga först. :cool:

men inte ängar med högt gräs! övertygad om att han ska trassla in benen i gräset och ramla.... :p

:rofl::rofl: Men jag tycker inte om högt gräs pga att man inte ser om det är ojämnheter eller ligger nåt skräp där, är gropar eller annat.

Är det bara "mina" åkrar som är full i tuvor.. helt knöggliga, även om det är nyslaget!!?

Då är den inte direkt omskött ;) Skulle inte vilja slå hö där :p Lär vara mest ogräs.
Vi sår in med jämna mellanrum, putsar vallen flera ggr per säsong. En vall som är knölig och tuvig håller ingen bra kvalitet helt enkelt.
Sen ligger den ju i träda också och vi skiftar mellan. Men för det krävs ju att man har en hel del mark iofs.

Vår granne odlar även gräsmattor :angel: Där snackar vi golfbana ;) Ibland på höstarna får vi rida där..

Nirak

galopp.jpg

Högt gräs?? :angel:
Inte en betesvall kanske jag ska tilläga :p

Nirak

:rofl: Ja dom får bra steg där också i o f s , min som hade medelmåttig för att inte säga svag trav, fick så fina lyft i steget i högt gräs:p och i vatten.

Om man känner till underlaget väl så är det en annan sak, men lite försiktig är jag ändå eftersom det kan ha varit nån sork framme eller nån har kastat ut skräp. En ungponny vi hade skadade sej allvarligt när båtturister slängt skrot i gräset i hästarnas hage där han gick på bete. :crazy:

Men visst ser det mysigt ut!

Vi har vare sig ridhus eller ridbana i närheten,
så det blir till att dressyra i skogen/ängar så mycket det går.
Men jag tycker det funkar bra, det som är lite svårt att det inte finns några kanter så ibland kan hästen "falla ut" utan att man riktigt märker de tpå samma sätt.
samma sak med volter, svårt att få dom jäma och fina eftersom man inte riktigt har några riklinjer att gå på, om det inte är en ridbaneformad-åker förstås:P

De marker som finns runt oss är farliga - det är så mycket sorkhål så det är uteslutet att rida där, eller är det vi som är onödigt nojjiga?

tror aldrig att jag ens sett ett sorkhål :p Hur stora är dessa?

Nirak

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
28 009
Senast: sassiball
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 160
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar