Dressyr på ängen..

Sv: Dressyr på ängen..

Det finns ju flera arter, som är olika stora, men här är både vattensorkar och åkersork vanliga, de förra i storlek som en liten tax, nej skojar, de är väl 20 cm långa och ganska breda, så de gör rejäla gångar, och hela tiden blir det nya... Hålen är det enda man ser, men om man bökar runt lite så kan det öppnas ett hål som är kanske ngn dm brett och sedan följer gången som kan vara en dm bred eller så.
Katten har visat oss ett flertal bestar.

De marker som finns runt oss är farliga - det är så mycket sorkhål så det är uteslutet att rida där, eller är det vi som är onödigt nojjiga?

Nej det är ni inte.
det är förenat med en hel del risker att rida på underlag man inte kan se rent allmänt. ett sorkhål vill man INTE ha hästen nedtrampandes i = benet knix knax rakt av, med lite otur.

Vi hade lantställe i Småland förr och i alla fall där vi bodde (mellan Eksjö och Vetlanda) vimlade det av sork, det var en plåga för bönderna och även vår stora gräsmatta för att inte tala om hagarna,:crazy:
Det pratas om "sorkår" ibland men där var de jämt väldigt aktiva och pigga.:cool: Livsfarligt faktiskt, på vissa ställen, dvs att rida.

Jag har ridit på ängar minst 10 år och aldrig sett ett sorkhål eller märkt av ngt dåligt underlag. Det varierar nog på ängarna och vart man bor osv. Rider oftast på slagna eller putsade ängar eller så gräsmatteodlingen då och där är ju gräset klippt ala golfbanegräs. Har aldrig sett ett enda hål
Föredrar ängar framför ridplan då det är mkt yta och härlig omgivning :)

Nirak

det är nog lite beroende på hur ängarnas underlag är. Det ska skilja sig väldigt mycket åt från äng till äng.
Jag rider mestadels på äng och våra ängar är väldigt plana, torra och fina på de områden jag väljer att rida. Däremot har jag alltid broddat, för det är halt på gräs oavsett.
Rider man ofta på vissa plättar slits gräset där och blir inte särskilt högt.
mvh
ciaAn

Hos mamma & pappa har jag ridit en del på åkrarna genom åren. de är kanon! Sviktande, jämna, stora plana ytor och hästarna går väldigt bra där.

Här på gården har vi ridit en del i hagarna. Där kan det väl vara ngn grästova men vi har fotsäkra djur. :D Några gropar och direkta farligheter är det ju iaf inte. Och med t.ex. Mirang så upplever jag att hon ofta går bättre på gräs än sandunderlag. Hon får liksom lite extra gratis bjudning av "frihetskänslan".

Malinsky får komma hem till dig o rida o kanske finns det klätterbackar där :idea:

Knapplån!

Jag hoppas bara att ni som rider på andras ängar och stubbåkrar frågar markägaren om lov först!

Jag har nu några ängar med bra underlag, slätt, lagom mjukt, där jag vet hur det ser ut, inga hål eller tuvor eller så. (La ut ängbilder därifrån en gång, tror jag) Men det är inte åkrar utan allmänna ängar med bla fotbollsplaner och sånt så vi får hålla till på en mindre del av dem bara. Eller i kanter.

Jag känner inte igen att det är tuvor på gärdena, inte heller på alla andra ängar¨åkrar jag har ridit på inklusive våra egna som vi hade. Det brukar vara väldigt slätt och fint:confused: Ja lite ojämnheter här och var men dem lär man sej och undviker i så fall.

Rider du på tex vallar som inte använts på länge så kanske det har bildats tuvor och gropar. Sorkar mm mm.

Eller om det är beteshagar, de kan ju blir lite tuviga en del.

Jag tycker stubbåkrar brukar vara sämre, i så fall, gärna lite leriga och lösa och där kan det vara gropar ibland.

Hm, undrar om det beror på landskap tex. :confused:

Jo, kom på en sak, rider man på åkrar när det är för blött, GÖR man själv ojämnheter som sen blir kvar, det är absolut förbjudet att rida när det är för vått på gärdena. Då blir det djupa spår som sen blir gropar och ojämnheter.

På en odlad vall blir det aldrig tuvor o.dyl. sådant förekommer bara på gamla åkrar med "självväxande" gräs. Så det har inget med landskap att göra av den anledningen.

Sedan hoppas jag att alla som rider på t.ex. stubbåkrar och liknande gör det på sin egen mark och inte på någon annans.

Kicki :)

Jag har jättebra åkrar/ängar här.

Både sådana de tar halm på, sådana de tar hö på och de som de inte gör något alls med =)

Rider ofta på åkrarna och sitter då och rider hela dressyrpass som är minst lika krävade som de är när jag rider på ridbanan. Håller man sig bara undan från åkrarna när de är blöta så förstör jag aldig dom.

Jo det gör du! Hoppas att det är din egen mark du sitter och trampar på!

Kicki :bump:

Jag rider endast på täkter där jag har markägarens tillåtelse, och då jag har tumme med bonden brukar det gå bra.
Täkt för mig, är tvärtemot en äng, en plats där det odlas, exempelvis hö/ensilage. På dessa brukar underlaget vara plant och lämpligt för ridning. Där rids det ju endast om det är torrt, helst stubbat (relativt nyslaget underlättar i varje fall) och ponnyn inte lämnar spår efter sig. Då hon gått barfota i sommar orsakar hon inte heller skada på de torra täkterna.

Skulle aldrig få för mig att rida på en vildäng där underlaget är varierande, och självklart aldrig där det är sankt. Det känner jag som ett ansvar, att jag ska ha koll på det om hästen ska krävas arbeta där. Självklart kan det funka, men för min del vill jag inte riskera det.

Här arbetas Rio på en täkt
Rio-10.jpg

har en jätte fin o jämn åker som jag bara har till ridning (har också padock) dock tycker jag inte det funkar så bra att rida dressyr på åkern men det beror nog mest på hästen som spänner sig än underlaget...

:rofl::rofl: Ängarna är mest som lite gympa "på vägen", om man ändå rider den vägen. Förr utan ridhus och när volten blev hård hade jag några bra gamla gärden med inväxt mossa att rida på i reserv. Vallar och sånt var mest rida över i kanterna och galoppera :bump: på.
En av mina gamla gick bäst på stora ytor (kändes väl mindre instängt i dressyren då:crazy:) men det berodde nog mest på mej på den tiden och min inställning.

Du får be bönderna sköta sina åkrar bättre så du kan rida på dem:rofl::rofl: Vill se deras min när du säger det...:angel:.Min gamla granne hatade hästar, mest isisar, som red sönder vallarna för honom. En annan bonde i trakten gick ut med hagelgevär om han såg en häst på åkern men han var lite orginal......:o

Min granne lät oss rida på stubben men ingen annan. Det var för många som ridit utan att fråga först. :cool:

Kan nästan förstå honom som gick ut med hagelgevär när han såg en häst på åkern. Det är vårt levebröd som folk rider omkring på, skulle bli flyg fö........ad om folk red omkring på våra åkrar!
Att göra det är egenmäktigt förfarande! Att bara ta sig sådana friheter som att rida på annans mark är för mig obegripligt!

Det har hon redan gjort. ;) Och klätterbackar finns det gott om, sämre med ängar då. De bra ridängarna hos mamma & pappa ligger 7 mil bort.

Inviciblestables: då jag rider på ängar/åkrar så är det egen mark. Sambon & jag äger ca 10 ha, detsamma gäller för mamma & pappa.

Eftersom det är markägarnas vilkor så tror jag att de vet lite bättre vad som förstör markerna än du gör, eftersom vi har ridit där i ett antal x år nu.!

Kan nästan förstå honom som gick ut med hagelgevär när han såg en häst på åkern. Det är vårt levebröd som folk rider omkring på, skulle bli flyg fö........ad om folk red omkring på våra åkrar!
Att göra det är egenmäktigt förfarande! Att bara ta sig sådana friheter som att rida på annans mark är för mig obegripligt!

Jag håller alldeles med, hade blivit galen om folk ridit på vår stora vall tex, eller i nån av hagarna (som var stora) Jag förstår också bönderna men många ser inte vad det är för åkrar eller tror sej se att :eek: "där är ändå inte sått, så det gör inget". Idioter! Men en del hästfolk är lite så tyvärr.

De marker som finns runt oss är farliga - det är så mycket sorkhål så det är uteslutet att rida där, eller är det vi som är onödigt nojjiga?

vi har också sorkhål, och samtliga åkrar ligger i "träda" slås och ingen tar hand om det som ligger :devil: (hallå, kan jag få ha mina hästar där då????)

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
28 009
Senast: sassiball
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 160
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar