Dressyr på ängen..

malinsky

Trådstartare
Då och då poppar det upp trådar med bilder på folk som rider dressyr på ängen. Det ser väldigt mysigt ut, det blir fina bilder!! Men är det ändå inte allt?

På ängarna där jag bor så är det direkt livsfarligt att träna dressyr på ängarna/åkrarna. Det är knöligt med tuvor här och där och ibland lite sankt osv. Är det inte bättre att lägga passen till paddock, eller stigar/vägar där man ser underlaget ?

Finns inget annat/bättre ställe att träna på, eller är det för att det är en härlig känsla? Eller är det bara jag som har åkrar som inte alls lämpar sig för dressyrträning :confused: (och jag är omgärdad av åkrar)

Jag kan däremot rida rakt fram i alla gångarter i lite friare form på åkrarna - jättemysigt och härligt.. men ngt mer? nej det går inte..

Nyfiken på era tankar...

Senast ändrad:
Sv: Dressyr på ängen..

Nu efter tröskningen finns det ju massor av jämna fina ytor att träna på! Äng kan jag hålla med om kan vara lite vanskligt, men stubbfält - det finns ju inget bättre!

Där jag rider har de flesta ängar bra underlag. Rider där gräset är slaget och där jag känner underlaget bra. Rider man i balanserad form och inte rejsar runt så brukar det gå bra.

Är det bara "mina" åkrar som är full i tuvor.. helt knöggliga, även om det är nyslaget!!?

Det varierar, men har flera stycken bra, jämna åkrar/ängar. Självklart finns det sankiga och knöggliga ängar här också.
Var bor du? Du kanske bor någonstans där marken är knögglig och full av tuvor?

Den ängen jag brukade rida mycket dressyr på (mycket annat också för den delen) är i princip som en stor och lite vildare gräsmatta. Det är några små diken men dem vet man ju om och kan undvika. Gräset är ofta noga klippt och inga tuvor. Inte helt plant på alla ställen, men det har man ju också lärt sig och kan undvika om man vill.
Men det blir inget mer ridande där, för nu ska det bli hus :(

Våra riktiga ridängar är jätteknöliga med mycket grästuvor och håligheter så där rider jag bara på stigarna.

Det låter som att dina "ridängar" är likadana som mina.. rider på stigarna, ingen annan stans... Ngr få ställen är det rätt plant så det går att vika av, men annars är det tuvor, och STORA!! :eek:

För mig finns det inget annat alternativ än o rida på åkrarna. Är superglad nu eftersom dom inte ska slås något mer o det är fritt fram o rida på dom. Finns ingen ridbana/paddock i stallet utan vi brukar rida i en hage men den är sämre o rida i faktiskt, trång o så lutar den.
Visst åkern är inte superbra men man tager vad man haver. Hästen får väl lära sig o lyfta lite extra på benen ;)

Jag har nu några ängar med bra underlag, slätt, lagom mjukt, där jag vet hur det ser ut, inga hål eller tuvor eller så. (La ut ängbilder därifrån en gång, tror jag) Men det är inte åkrar utan allmänna ängar med bla fotbollsplaner och sånt så vi får hålla till på en mindre del av dem bara. Eller i kanter.

Jag känner inte igen att det är tuvor på gärdena, inte heller på alla andra ängar¨åkrar jag har ridit på inklusive våra egna som vi hade. Det brukar vara väldigt slätt och fint:confused: Ja lite ojämnheter här och var men dem lär man sej och undviker i så fall.

Rider du på tex vallar som inte använts på länge så kanske det har bildats tuvor och gropar. Sorkar mm mm.

Eller om det är beteshagar, de kan ju blir lite tuviga en del.

Jag tycker stubbåkrar brukar vara sämre, i så fall, gärna lite leriga och lösa och där kan det vara gropar ibland.

Hm, undrar om det beror på landskap tex. :confused:

Jo, kom på en sak, rider man på åkrar när det är för blött, GÖR man själv ojämnheter som sen blir kvar, det är absolut förbjudet att rida när det är för vått på gärdena. Då blir det djupa spår som sen blir gropar och ojämnheter.

Senast ändrad av en moderator:

Dessa jag har i min närhet slås, men gräset får ligga kvar.. (helt sjukt.. en massa mat till spillo :o ) kanske det har med både landskap, jordmån och vilken sorts gräs man har satt..

Men kul för er som har bra ängar.. då blir jag bara 100% avis. Här är det islandshästar som tar sig fram bra på åkrarna :rofl:

Jag rider ofta på fält för jag har ingen ridbana vid stallet. Där jag rider är det jämna plana "åkrar" med vall.

Tror det beror på om de låtit gräs växa upp efter att de harvat rejält så det är ojämnt eller om de verkligen plattat till när de sådde på vall. Vi har bara platta sådda vallar så att säga, men där det varit mer åker och det sedan vuxit upp ogräs och annat tills det blivit lite äng-liknande, där är det mer knöligt.

Är det bara "mina" åkrar som är full i tuvor.. helt knöggliga, även om det är nyslaget!!?

Nej,du är inte ensam! Gammelängen som blev hästhage går ej att rida på,tuvigt och knöligt.Men delen som vi sått om för nåt år sedan är nu slät och fin när den är slagen.
Men på vintern förvandlas gammelängen till ridbana med hjälp av snö och traktor:)

Men då är det nog därför att det ligger kvar gräs som det uppstår ojämnheter. Som mitrolle skrev är det nog beroende på vad gärdet används till och hur det sköts.
Och om isisarna drar fram in 180 när det är för blött och gör djupa spår osv, ( inte fördomar utan så var det på grannens skogsåkrar där vi hade vår gård.:crazy: Det blev gropigt av det)

ok, det låter som en naturlig förklaring..

..hmm.. kan de börja ta hand om åkrarna lite bättre då!!! :devil:
:rofl:

Men då är det nog därför att det ligger kvar gräs som det uppstår ojämnheter. Som mitrolle skrev är det nog beroende på vad gärdet används till och hur det sköts.
Och om isisarna drar fram in 180 när det är för blött och gör djupa spår osv, ( inte fördomar utan så var det på grannens skogsåkrar där vi hade vår gård.:crazy: Det blev gropigt av det)
haha, det var ett skämt ang isisarna.. Det går ju att rida överallt, men i skritt och rakt fram.. :crazy: Det är många som är ute och går där så de kanske också ställer till det. Ska själv ta en promenad och reka om jag kan hitta en volt eller ngt på någon äng, någonstans så vi kan rida lite där. Jag förstår att det måste vara skönt som omväxling, om det bara är bra underlag (trodde i min enfald att alla åkrar ser likadana ut, iom att ALLA häromkring är knöggliga..)

Så de som har tagit kort har lagt ut de få kort som blev bra innan hästen snubblade på en tuva och gjorde en volt.. :rofl:

Jag tycker det är lite otäckt att rida på åkrar faktiskt, även om de är nyslagna och kortklippta så att säga:p
Det kan ju faktiskt finna hålor och grejer som inte syns, även om man lär sig efter ett tag vart man ska undvika att rida.
Vi har några fält som brukar vara helt okej att tex intervallträna på eller rida lättare dressyrpass,de är släta utan tuvor, och hästarna tycker det är jättehärligt!
men då vet vi också ungefär vart det brukar vara ojämnt eller mjukare osv, och jag är alltid superförsiktig med sådant, är så rädd att pållan ska trampa i någonstans:p

Anledningen till att jag bara rider lättare dressyr är att min häst inte riktigt vågar ta för sig på åkrar, det är som att hon också är extra försiktig, hon är ganska "petig" med vad hon går på för underlag.

Jag har tyvärr inget annat val än att rida på en äng(vinterhagen om man ska vara mer exakt:D) Finns iof en paddock ganska nära, men det tar en stund att rida dit så det kan jag bara göra på helger... Och det blir ju inte bättre av att hela vinterhagen är full av tuvor, tistlar och gropar:( Men vad gör man, det finns ju i stort sett inga bra ridvägar heller, och dem som finns ligger en bit bort...

Fast vi har faktiskt tänkt att be grannen att harva upp hela vinterhagen(eller ängen i den då:P) så att alla gropar och tuvor försvinner:)

Sj rider jag gärna dressyr på åkrarna/vallarna, men mina är också fri från sådana ojämnheter (kuperat är det, vilket bara är bra och stärkande).

jag brukar rida på ängar, men det är inte ojämt eller så. det är bättre underlag på dom än vad det är på stigarna där det är rötter och skit överalllt.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
28 009
Senast: sassiball
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 160
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar