Dressyr m hackamore, dispans?

J

julia_v

Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta
min häst i dressyr med min flatbacksadel..
Det var ju enligt er härinne ok ;) ( ska köpa en dressyrsadel när jag får råd..)

Men nu är det som så här att jag har ett problem till :crazy:

Jag rider min häst vanligtvis på ponnyhackamore,
dels för att hon fungerar bäst på det, dels för att hon är så känslig
i munnen..

Nu hade jag anmält mig till en dressyrtävling och har därför
börjat rida på bett igen, men det GÅR inte!!

Hon blir en helt annan häst, hon spänner sig, tjafsar
och ändrar helt rörelsemönster, hon kan inte slappna
av utan är spänd och jag får inte fram henne till handen,
det spelar ingen roll vad jag gör :(

Nu har hon en vargtand på vänster sida som jag ska beställa
tid för att ta bort ( den ska egentligen inte störa henne enligt tandläkaren, men gör uppenbarligen det?) för hon är alltid värst
i just den sidan.

Idag tränade jag för en ny tränare i stallet som skulle
hjälpa mig inför dressyrstarten, jag red lite för henne förra
veckan med bett och hästen kom inte till sin rätt,
rörde sig inte som hon ska, spände sig osv, så idag tog jag på
hacket och sade som det var att hon fungerar mycket
bättre och blir en annan häst..

Hon blev förvånad då hästen mycket riktigt var en annan häst
än förra veckan, hon slappnade av, hennes gång kom fram och det gick superbra!

Hon tyckte att det vore ju kul att starta henne för hon rör
sig ju så bra, det syntes ju nu, kan man inte få dispans
och rida på hacket istället?

(Hon tyckte även som jag att starta dressyr nu till helgen
var meningslöst, eftersom hästen inte kan visa sitt rätta
jag och har ont av bettet så jag strök mig.. :( )

Visst det kan ju bli bättre när tanden försvinner, men till dess
eller om det inte blir bättre?

Hur är det?
Kan man få dispans?
Får man sämre poäng?

Jag antar att ni tycker att jag ska lägga ner detta med dressyren :D
Men jag vill!! :bump:

Sv: Dressyr m hackamore, dispans?

Jag förstår dig precis, hade en likadan häst själv, hon hade inte ont utan vara bara så grymt känslig med bett så att du knappt fick ta i henne (kollad av tandläkare och veterinär). Nu tävlar jag ju mest i hoppning men ville verkligen starta denna fina lilla häst i dressyr också men se det var kört, tyvärr...

/ullis

Intressant detta med dressyr, de har så många stenåldersregler... :smirk:
Vad händer om man helt sonika startar sin häst på hack, blir man utmotad eller bedömmer de ritten "som vilken som helst"?
Naturligtvis antar jag att man blir diskad, men om man ändå får en bedömmning på sin ritt så är det ju ändå okey?

CK skrev:
Intressant detta med dressyr, de har så många stenåldersregler... :smirk:
Vad händer om man helt sonika startar sin häst på hack, blir man utmotad eller bedömmer de ritten "som vilken som helst"?
Naturligtvis antar jag att man blir diskad, men om man ändå får en bedömmning på sin ritt så är det ju ändå okey?

Stenåldersregler!! Just det rätta ordet!!

*man får inte ha hackamore ( en del hästar vill/kan inte ha bett!)
*man får inte ha rakt bett ( enligt nya rön ska det vara ett snällt bett som ligger bra i hästens mun)
*man får inte ha skydd på benen ( hade en ponny en gång som enligt vet var tvungen att ha skydd på sig alltid, i hagen osv pga en gammal skada), jag menar kan hästen verkligen röra sig bättre med skydd?, är det liksom fusk?
*man MÅSTE ha sporrar?
* man får inte ha flughuva ( en del hästar blir tokiga av alla flugfän på sommaren)
ja undrar varför just denna gren har så väldans många regler?

Ja, och inte får man använda vilken sadel som helst heller, det ska vara en "engelsk" modell. Så de bomlösa av torsion/fitform typ som så många har upptäckt vara bra både för hästen och ryttaren är bannlysta. Snakca om att vara framtidsfientlig...
Har du inte lust att testa reglerna, anmäl dig till en klubbtävling, rid fram på träns och byt direkt innan start till hack, så får du rapportera till oss vad som händer. Kanske dommaren springer ut i banan och stoppar dig. :idea:

julia_v skrev:
Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta
min häst i dressyr med min flatbacksadel..
Det var ju enligt er härinne ok ;) ( ska köpa en dressyrsadel när jag får råd..)

Men nu är det som så här att jag har ett problem till :crazy:

Jag rider min häst vanligtvis på ponnyhackamore,
dels för att hon fungerar bäst på det, dels för att hon är så känslig
i munnen..

Nu hade jag anmält mig till en dressyrtävling och har därför
börjat rida på bett igen, men det GÅR inte!!

Hon blir en helt annan häst, hon spänner sig, tjafsar
och ändrar helt rörelsemönster, hon kan inte slappna
av utan är spänd och jag får inte fram henne till handen,
det spelar ingen roll vad jag gör :(

Nu har hon en vargtand på vänster sida som jag ska beställa
tid för att ta bort ( den ska egentligen inte störa henne enligt tandläkaren, men gör uppenbarligen det?) för hon är alltid värst
i just den sidan.

Idag tränade jag för en ny tränare i stallet som skulle
hjälpa mig inför dressyrstarten, jag red lite för henne förra
veckan med bett och hästen kom inte till sin rätt,
rörde sig inte som hon ska, spände sig osv, så idag tog jag på
hacket och sade som det var att hon fungerar mycket
bättre och blir en annan häst..

Hon blev förvånad då hästen mycket riktigt var en annan häst
än förra veckan, hon slappnade av, hennes gång kom fram och det gick superbra!

Hon tyckte att det vore ju kul att starta henne för hon rör
sig ju så bra, det syntes ju nu, kan man inte få dispans
och rida på hacket istället?

(Hon tyckte även som jag att starta dressyr nu till helgen
var meningslöst, eftersom hästen inte kan visa sitt rätta
jag och har ont av bettet så jag strök mig.. :( )

Visst det kan ju bli bättre när tanden försvinner, men till dess
eller om det inte blir bättre?

Hur är det?
Kan man få dispans?
Får man sämre poäng?

Jag antar att ni tycker att jag ska lägga ner detta med dressyren :D
Men jag vill!! :bump:

min ponny är pressi lika dan går å spänner sig m,e bett och går jätte bra me hackamore tycker verkligen man borde få ha det när man tävlar.

CK skrev:
Ja, och inte får man använda vilken sadel som helst heller, det ska vara en "engelsk" modell. Så de bomlösa av torsion/fitform typ som så många har upptäckt vara bra både för hästen och ryttaren är bannlysta. Snakca om att vara framtidsfientlig...
Har du inte lust att testa reglerna, anmäl dig till en klubbtävling, rid fram på träns och byt direkt innan start till hack, så får du rapportera till oss vad som händer. Kanske dommaren springer ut i banan och stoppar dig. :idea:

Ja ha ha :devil:
Jag ska minsann försöka trotsa deras regler!
Min tränare som själv tävlar högt i dressyren tyckte
tom att det var dumt...

det kanske är du som är hård i handen?
visst det kanske är så att hästen är väldigt känslig o så, men har den ALLTID gått utan bett??
även innan du fick tag på den? (om du itne ägt o ridit in själv såklart..)
om det är så stora problem så kan du ju alltid försöka fixa dispens, jag har inte en aning om om det går eller inte..
men ett annat alternativ kan ju vara att "börja om från början" med bett.
dvs, inte rida på det först, utan gå på promenader o så, så hon lär sej att ha bettet i munnen.
varför inte börja med gummibett?
har du för tjockt/tunt bett?

det kanske mest sitter i ditt huvud än i hästens...

Vita_N_6520 skrev:
det kanske är du som är hård i handen?
visst det kanske är så att hästen är väldigt känslig o så, men har den ALLTID gått utan bett??
även innan du fick tag på den? (om du itne ägt o ridit in själv såklart..)
om det är så stora problem så kan du ju alltid försöka fixa dispens, jag har inte en aning om om det går eller inte..
men ett annat alternativ kan ju vara att "börja om från början" med bett.
dvs, inte rida på det först, utan gå på promenader o så, så hon lär sej att ha bettet i munnen.
varför inte börja med gummibett?
har du för tjockt/tunt bett?

det kanske mest sitter i ditt huvud än i hästens...

*suck*, faktist.
Blir trött på att det alltid finns vissa som tror att det är så
att man själv gör fel..
NEJ, jag är "känd" för att ha en mjuk fin hand.
Hon har rätt bett, går hos tandläkaren var femte månad, och han har godkänt bettet! ( smalt tredelat, hon har liten mun, ett tjockt får inte plats :crazy: )

Som jag även skriver så har hon en vargtand, men den "ska"inte
störa henne enligt tandläkaren, men som han säger så är vissa så
känsliga ( som hon då) så att den kan störa ändå.
Den ska nu tas bort, så jag hoppas ju att det blir bättre då..

nej hon är inriden på bett, har alltid varit känslig i munnen, men det har blivit värre senaste året..hon är ju sådan vem som än rider henne.
Jag började med hacket för ca två år sedan och det var som om hästen tyckte "aha, gud så skönt!
Så jag har fortsatt att rida henne på hacket!

JAg tycker som du att man borde få ha lite fler typer av bett, domaren ska ju döma ekipaget och då borde bettet inte spela någon roll.

MEN nu är det ju inte så. :(

Har du provat typ happy mouth bett? Man får ju rida dressyr med sånt nu för tiden ( eller? ) och 3 delat då kan du kanske ha ett 3 delat happy mouth? det vet jag att min häst ( som går allra bäst med hack, eller mnöjligtvis rakt syntet bet ) går skapligt på.

Reglerna kommer nog ändras med tiden, snart får man rida på flera bett. (tror jag ) :smirk:

Guatemala skrev:
JAg tycker som du att man borde få ha lite fler typer av bett, domaren ska ju döma ekipaget och då borde bettet inte spela någon roll.

MEN nu är det ju inte så. :(

Har du provat typ happy mouth bett? Man får ju rida dressyr med sånt nu för tiden ( eller? ) och 3 delat då kan du kanske ha ett 3 delat happy mouth? det vet jag att min häst ( som går allra bäst med hack, eller mnöjligtvis rakt syntet bet ) går skapligt på.

Reglerna kommer nog ändras med tiden, snart får man rida på flera bett. (tror jag ) :smirk:

Nej jag har faktist inte provat det!

men som jag tror så är det ju tanden som stör henne,
eftersom hon är värre i den sidan plus att hon har ett sår
på den sidan som återkommer, och eftersom hon blir spänd
bara hon har bettet i munnen, även på lång tygel liksom..
Men visst när tanden är borttagen kan jag ju prova ett sådan bett!

de är inte tjocka då?
hon har en liten mun..

de är inte så tjocka..
det kanske skulle vara skönare att ha ett "mjukt" bett mot tanden än ett i stål. det borde ju kännas bättre och inte "ila" eller hur det känns. :smirk:

Jag tycker de är suveräna de där syntetbetten, Gummi betten är ju tjocka och har ganska hög friktion så de är inte så bra..

roller_centre_snaffle.jpg

Guatemala skrev:

tack!!
Jag ska titta på ett sådant!
men jag tror inte att man får tävla med ett sådant heller.. :(
men jag vet ju inte.

jag är inte helt säker men jag tror att de har ändrat så att man faktiskt får det. Lycka till i villket fall! :)

Hej Julia,

Varför inte som övergång till bett rida på kapson med ett gummibett kombinerat. Visserligen innbär det att rida på dubbla tyglar men rider man med mjukt stöd så tror jag inte det kommer att innebära några problem. Eftersom ponnyn är förtrogen med signalerna via nosryggen så kan en ridkapson med fördel andvändas för att ponnyn skall känna igen hjälpen och lära sig vad signalerna i bettet betyder.
Kan vara så att om hästen är mycket kännslig i munnen behövs inte mycket tryck på lanerna för att den skall bli stressad och "stänga av" ocg reagaera som du beskriver.
Hänger ihop med förhårda händer som någon har skrev tidigare. Jag menar inte att du direkt är hård i handen, men din häst upplever det så eftersom den inte är van vid bett.
Hack har en hävstångseffekt så jag tro knappast att det kommer bli tillåtet att tävla dressyr med, inte i lätta klasser i varje fall.

Hobbyryttaren skrev:
Hej Julia,

Varför inte som övergång till bett rida på kapson med ett gummibett kombinerat. Visserligen innbär det att rida på dubbla tyglar men rider man med mjukt stöd så tror jag inte det kommer att innebära några problem. Eftersom ponnyn är förtrogen med signalerna via nosryggen så kan en ridkapson med fördel andvändas för att ponnyn skall känna igen hjälpen och lära sig vad signalerna i bettet betyder.
Kan vara så att om hästen är mycket kännslig i munnen behövs inte mycket tryck på lanerna för att den skall bli stressad och "stänga av" ocg reagaera som du beskriver.
Hänger ihop med förhårda händer som någon har skrev tidigare. Jag menar inte att du direkt är hård i handen, men din häst upplever det så eftersom den inte är van vid bett.
Hack har en hävstångseffekt så jag tro knappast att det kommer bli tillåtet att tävla dressyr med, inte i lätta klasser i varje fall.

Tack för ditt svar!
Men läser inte folk vad man skriver????

Hon ÄR van vid bett, hon är riden på bett tills för två år sedan,
men sedan jag gick över till hack, så har jag märkt att hon GILLAR
det bättre, GÅR bättre och RÖR ( hon fick ett sår i mungipan som inte läkte, därför provade jag hack) sig bättre..
Sedan så som jag nämnt här ett ANTAL gånger så har hon en vargtand, som jag tror har gjort att det blir värre och värre..
Och igen, --Jag är INTE hård i handen, hon är inte riden av folk som är hårda i handen ( jag har haft henne sedan hon var sex år, hon är nu 11) Hon är ingen ponny, och jag är 28 år :devil:

Jag tror ju att ( hoppas) när tanden försvinner så blir hon bättre
när hon inser att inget skaver liksom :)

Jag tänker iallafall försöka att få tävla på hacket!! :bump:
*envis*

man får inte tävla dressyr på hack eller bettlöst.
min förra häst jag tävlade i dressyr gick bäst på sidepull, men tyvärr så får man inte rida bettlöst (och hacket har ju viss hävstångseffekt oxå) så det var bara att rida med bettet. När jag började kombinera rakt på träningarna och växla med tunnt 2 delat så blev hästen mkt bättre. varvat med sidepullet ibland. Det var en lång fas men det gick iaf mot rätt håll hela tiden.

__Stilett__ skrev:
man får inte tävla dressyr på hack eller bettlöst.
min förra häst jag tävlade i dressyr gick bäst på sidepull, men tyvärr så får man inte rida bettlöst (och hacket har ju viss hävstångseffekt oxå) så det var bara att rida med bettet. När jag började kombinera rakt på träningarna och växla med tunnt 2 delat så blev hästen mkt bättre. varvat med sidepullet ibland. Det var en lång fas men det gick iaf mot rätt håll hela tiden.
Men varförska man sträva efter att rida på bett, om hästen uppenbarligen går bättre och trevligare på annat alternativ.
Att det är hävstång på hack köper jag, men det är det väläven på kandar...
Trodde förr att dressyr gick ut på att visa upp noggranna vägar, rätt tempo, rätt form och en lydig och samarbetsvillig häst.
Tydligen måste man även ha en häst som går att rida ihop med järnskrot i munnen.

CK skrev:
Men varförska man sträva efter att rida på bett, om hästen uppenbarligen går bättre och trevligare på annat alternativ.
Att det är hävstång på hack köper jag, men det är det väläven på kandar...
Trodde förr att dressyr gick ut på att visa upp noggranna vägar, rätt tempo, rätt form och en lydig och samarbetsvillig häst.
Tydligen måste man även ha en häst som går att rida ihop med järnskrot i munnen.

:bow: :bow:
precis!!!
Varför?
Min häst går bäst med hack, hon MÅR bäst och kan med
det visa upp sig från sin bästa sida!
Hon har MYCKET bra gång, ( flera dressyrtränare, och två domare som jag känner har
sagt det ) och vi kan ju rida ett program
minst lika bra som de som har bett i munnen :(

Jag ska kolla upp detta ändå och försöka få starta, även fall
jag kanske får sämre poäng..
Stilett: jag menar inte att detta svar är riktat mot dig personligen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 503
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30