Dressyr lindor

Status
Stängd för vidare inlägg.

lektra

Trådstartare
Har nu sett ett flertal "proffs" i dressyrvärlden som linder upp över halva knät? Varför?

Hjälper det hästens trav eller stör det?

Vilket är rätt håll att linda åt? vad har ni lärt er?

Vill veta lite vad ni tycker och tänker om lindningen så skriv en mass, lägg gärna ut bilder på era dressyrpollar med lindor.

Ska försöka ta kort på mina (är lite lind freak, kan inte vara utan)

Sv: Dressyr lindor

Jag tror tyvärr inte jag har några bilder med benlindor alls. Men ska leta igenom mitt arkiv för säkerhetsskull.

Man lägger skarven av lindan vid insidan av benet, lindar sedan framåt runt skenan, färster lindan och lindar sedan med jämnt tryck hela tiden. Går lindan upp så kommer den då åka FRÅN hästen. Man lindar runt hela kotan upp till ärtbenet, det är vad jag lärt mig. Har jobbat i en del stora dressyrstall där den lindar upp öer halva knät och svaret jag fick var att det gav mer skydd och var snyggt. :smirk:

Men, som ni säkert vet är jag anti-lindor. :D

Hittade denna bilden dock, tycker det är korrekt lindat, det man ser i alla fall.

Senast ändrad:

När man lindar högre upp ser det ut som att skenbenen blir längre och gångarterna ser mer uttrycksfulla ut. Lindan ska alltid "fladdra" utåt om den går upp, ej in under magen på hästen. Detta betyder att Du lindar åt ett håll på ena sidan och åt andra hållet på andra sidan.

Senast ändrad:

Polly_Mulle skrev:
Nja, man får inte dra åt lika mkt uppe runt knät :D

Nee... det är ju sant!

Men då skulle man kunna säga att det bara är för syns skull och har ingen funktion(förutom "snyggt")... Verkligen löjligt :smirk:

Lindorna skyddar mot ev. slag och när det gäller just dressyrhästar så är det ju viktigt att dom ska se vackra och uttrycksfulla ut!

Senast ändrad:

Jag har fått lära mig linda ala Mats Mellberg det vill säga, lindar man på höger ben medsols och på vänster ben motsols.
Om lindan skulle lossna åker den ut fran hästen. Sen ska varje varvs drag komma på skenbenet och inte på ytliga böjsenan. För att insidan ska bli helt jämn lägger man paddens skarv på utsidan av skenbenet.

Bandaget ska läggas strax under carpus för att inte hindra böjning och ska sluta vid yttersta spetsen på kotan vid sporren.

Man ska alltid linda "bakåt", så att man inte drar åt senan..

Precis :). Där ser man en häst som inte går i den form den är byggd för :crazy: . Man kan ju hoppas att den får ngåon luft..

Jag är inget lindproffs, det jag har lärt mig är att jag ska linda lindorna som om jag låg under hästen och simmade bröstsim. Alltså
åt samma håll som jag "simmar" med armarna. Jag har simmat bröstsim många gånger i stallet när jag ska linda hästen för natten :smirk:

asynja skrev:
Jag är inget lindproffs, det jag har lärt mig är att jag ska linda lindorna som om jag låg under hästen och simmade bröstsim. Alltså
åt samma håll som jag "simmar" med armarna. Jag har simmat bröstsim många gånger i stallet när jag ska linda hästen för natten :smirk:

:rofl: :rofl: :rofl:

Jo det är rätt!

lindor.jpg

Såhär brukar jag linda.. Men försöker att ha knäppningen på utsidan för att hästen inte ska kunna skrapa upp den om han stöter ihop med benen. Men ibland får man linda om 50 ggr för att lyckas med d.. Så e inte alltid jag orkar..

Hur kan du få det till tvärtom??

Linda som du simmar bröstsim, innifrån och ut, det blir samma som ovan, men det är en bra "bild" om man vill komma ihåg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård