Drävghamstrar!

R

red_spot

Jag kanske ska få två dvärghamstrar snart :D
så nu vill jag veta lite om era ni som har. vilka raser är mysigast vilka e roligast?
och så undrar jag, om man ska ha 2, vilka kön ska man ha då tycker ni?

Sv: Drävghamstrar!

Jag rekommenderar inte någon att ha dvärghamstrar (eller hamstrar över huvud taget) i par, om man inte har hane - hona förstås. Men då blir det massa bebisar, och det vill man ju kanske inte ha.
Det finns folk som lyckas få hamstrar av samma kön att trivas ihop, men troligast är att de slåss och i värsta fall skadar varandra riktigt illa.

Så jag skulle köpa EN bara. :)

Jag tycker Rysk Vintervit är trevlig. Har inte märkt så stor skillnad på om hanar och honor när det gäller temperamenet. Hanarna har en doftkörtel som kan lukta lite, men å andra sidan kan honorna lukta lite när de är i brunst så jag tycker inte det är så stor skillnad luktmässigt heller.

Lycka till! Hamstrar är kul!

tack för tipset!
:D då köper jag nog bara en hane. Det var bara att jag ville ha sällskap till den när jag var i skolan och så. Men nåra bebisar vill nog inte mamma att det blir tyvärr. :P

Bra idé. :banana:

Hamstrar är ensamdjur, så man behöver inte vara ängslig att de ska känna sig ensamma.

Dessutom är de i första hand nattdjur, så de sover mest hela dagarna. Han kommer att nanna gott när du är i skolan, och så vaknar han på kvällen och är vaken på natten istället. Det kan vara bra att tänka på om man hade tänkt ha buren i samma rum man ska sova, de håller igång rätt bra på nätterna.

Senast ändrad:

Jag fick två roborovskishonor men efter några veckor funkade dom inte ihop så jag sålde den ena. Roborovskiarten är väldigt roliga tycker jag. Kanske inte att gosa med, men det tycker jag inte att nån hamster är. Däremot brukar dom ha väldigt mycket för sig i buren, och är även mer dagaktiva än andra hamstrar (iaf vad jag hört). Min är uppe mest på kvällen, men ibland även mitt på dagen, och självklart på natten.
Däremot har jag hört mycket om att roborovski ska vara den aggressivare arten, vilket jag inte kan säga något om. Dom är däremot svåra att få tama och sitta stilla. Min kan man ta upp och hålla i en stund men hon springer hela tiden, sitter inte stilla, och är väldigt lättstressad.

Jag hade 2. Efter några månader så var det bara en :crazy:

Jag har en liten dvärghamster, från djuraffär, s.k. sibirisk dvärghamster. Gissar på Vintervit. Han är jättemysig och har blivit otrolig trevlig. Kommer framspringande och ska upp i handen och klättrar runt på tröjan och ska alltid vara framme och nosa på allt.
Han har blivit minst lika handtam och kelig som marsvinen. Dessutom så är han numera dagaktiv, brukar vara framme från tidig eftermiddag till sen kväll och busa runt.

Tack så jättemycket för alla svaren!! :love:
Såg nu att det finns en till dvärghamster-tråd, så jag kan ju gå dit om jag undrar något :)

har dålig erfarenhet av dvärghamster. vet inte om det bara är min som är lite speciell men den går verkligen inte att tämja! den är så liten så den slinker som bara ur händerna på en! men söt som ett hallon, det är den.
har däremot haft flera guldhamstrar, och lyckats med tämjningen på dem alla. mycket mysigare än de mindre släktingarna, tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 633
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 920
Senast: MML
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar