Drar sig loss...

Sv: Drar sig loss...

Blir lite nervös nu...:crazy: :crazy:
Jag har nog haft tur med mina gummigrejor för jag hade bara gott att säga om dem.

Det är detta som är så himla bra med Buke!! Man kan alltid lära sig nya grejor och undvika onödiga problem genom att lära av andras erfarenheter.

:bow: :bow: Bukefalos:bump: :bump:

Ps: Jag tänker fortsättningsvis inte flytta mina gummigrejor ur duschspiltan där det finns vägg bakom!!
 
Sv: Drar sig loss...

:bump:

jag fortsätter nog med den metod som jag har börjat med!
pållen ska ju kunna stå still på mitt kommando även om han blir spänd eller nervös, eller hur?
och till svar på ditt försvlag, oopsie, om att jag lägger grimmskaftet runt halsen: Jovisst, när det är ett valigt glimmskaft gör jag alltid det, men med min repgrimma+grimmskaft har jag det alltid löst på marken eftersom det är så långt, så om hästen min skulle kliva på det så sträcks det inte i första taget, det är bara för mig att backa tillbaka honom :angel:

kul förresten att det blev sådan diskussion om det här :idea:
känns skönt att jag inte är den ända som har eller haft samma dilemma:smirk:

:bump:
 
Sv: Drar sig loss...

Tigertofflan skrev:
Sen ska man självklart binda med säkerhetsknut så att hästen lätt går att få loss,

En häst som drar ordentligt drar bara åt din säkerhetsknut så mycket att du tvingas skära loss repet med kniv. Det är en falsk säkerhet att de knutarna går att lossa under belastning. Kniv är det enda som fungerar, eller panikhake
 
Sv: Drar sig loss...

Hej du var orolig för att hästen skulle skada sig om du använder en repgrimma och ett kraftigt rep. Jag har använt det på många hästar och dom försöker dra sig lösa några gånger och sen är det bra, det viktiga är att man själv är lugn.
 
Sv: Drar sig loss...

Men det beror väl på vad man gör för knut? Eller jag vet inte, har lyckligtvis aldrig behövt utlösa en sådan, grimmorna brukar gå sönder istället, men jag tycker att knuten jag brukar göra borde fungera även om hästen drar.
 
Sv: Drar sig loss...

Jag köpte ett gummi gimskaft det kan töja sig 1-3 meter beroende på vilken längd du väljer. Det går inte sönder, jättebra. Min häst är sådan som ibland får panik och kastar sig, och ibland bara bestämmer sig för att ta sig loss, men med repgrimma och denna snodd så kommer hon inte loss. Det bästa är att den skonar hästens nacke, det blir aldrig det där otäcka rycket. Den går att köpa på de flesta bra hästbutiker.
 
Sv: Drar sig loss...

Läst hela tråden??:crazy:
Jag har iallafall blivit mer försiktig med mina gummigrejor....
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Hej,
hur skulle ni göra om eran häst drog sönder grimmskaft efter grimmskaft när den är uppbunden. Ibland står min häst lungt och fint men ibland, t.ex. när någon annan häst gnäggar och han förstår att han sitter fast drar han allt han kan bakåt tills han kommer loss.
Jag börjar bli så less på det här.

tacksam för svar!
/m
Min häst går inte att sätta fast ute.. Om hon ser något tex att en fågel viftar till så drar hon till hon kommer loss. Därför har jag fått göra så att jag har fått sätta balsnöre i grimman och vi alla ställen som jag kan biinda upp henne vid. Detta har jag gjort i stallet vid spolspiltan, ute så har jag balrep i uppbindningsringen.. Sen så brukar jag inte stå ute och göra i ordningen henne men när jag gör det så drar jag bara igenom grimmaskaftet genom ringen.

om jag våre du så skulle jag ha balsnören i grimman, då kan hästen komma loss lättare än att dra och dra till han kommer loss, han kan skadad sig på så sätt.
Men sen så kanske det bästa sättet för honom är att göra iordningen honom i boxen.
Lycka till..
 
Sv: Drar sig loss...

Det man kan undra över är varför du gör dej besväret att överhuvud taget binda fast hästen, om du använder balsnören, så att den kan ta sej loss, det verkar väldigt korkat och dåligt genomtänkt??? Jag binder min häst för att den inte ska komma loss och kunna sticka, särskilt om jag är utomhus. Vad kan inte hända om den springer ut på en väg, har du funderat över det ??

/Bill :cool:
 
Sv: Drar sig loss...

Bill skrev:
Det man kan undra över är varför du gör dej besväret att överhuvud taget binda fast hästen, om du använder balsnören, så att den kan ta sej loss, det verkar väldigt korkat och dåligt genomtänkt??? Jag binder min häst för att den inte ska komma loss och kunna sticka, särskilt om jag är utomhus. Vad kan inte hända om den springer ut på en väg, har du funderat över det ??

/Bill :cool:
Jag brukar inte binda upp min häst... en gång så stod min häst ute och var upp bunden med säkerhetsknut. Men så blev hon rädd och slets sig. Men det värsta var att hon drog med sig stocken som hon var uppbunden vid. det kunde slutat riktigt illa men när hon hade ryggat lite så släppte grimmaskaftet. det släppte för att det var bundet i balsnöre..

Som det stod i mitt inlägg så brukar jag inte stå ute pga detta. Men sen när jag står ute så ställer jag fram alla saker så att jag inte behöver släppa hästen ur sikte när jag gör iordning henne.

Så kalla inte min medtod korkad och dåligt genomtänkt, det är många som jag känner som gör likadant. Heller att hästen kommer lös än att dra och dra tills den kommer loss, och kanske har blivit skadad då den har försökt att komma loss.
 
Sv: Drar sig loss...

My Beauty skrev:
Jag brukar inte binda upp min häst... en gång så stod min häst ute och var upp bunden med säkerhetsknut. Men så blev hon rädd och slets sig. Men det värsta var att hon drog med sig stocken som hon var uppbunden vid. det kunde slutat riktigt illa men när hon hade ryggat lite så släppte grimmaskaftet. det släppte för att det var bundet i balsnöre..

Som det stod i mitt inlägg så brukar jag inte stå ute pga detta. Men sen när jag står ute så ställer jag fram alla saker så att jag inte behöver släppa hästen ur sikte när jag gör iordning henne.

Så kalla inte min medtod korkad och dåligt genomtänkt, det är många som jag känner som gör likadant. Heller att hästen kommer lös än att dra och dra tills den kommer loss, och kanske har blivit skadad då den har försökt att komma loss.
Bara för att fler gör som du gör väl inte det hela mindre korkat? Dom gör ju samma misstag som du! :D Så fort det blir frågan om metoder som är väl beprövade och som fungerar, så blir det en massa skrik om förmodade skador. Fortsätt du med balsnören och du har en oskadd och obunden häst!
 
Sv: Drar sig loss...

Bill skrev:
Bara för att fler gör som du gör väl inte det hela mindre korkat? Dom gör ju samma misstag som du! :D Så fort det blir frågan om metoder som är väl beprövade och som fungerar, så blir det en massa skrik om förmodade skador. Fortsätt du med balsnören och du har en oskadd och obunden häst!

Jag kallar ju ditt sätt korkat och ogenomtänkt efter att ha läst dina inlägg ang att sätta fast hästar, så det beror väl på vem man lyssnar på?

Det finns fler sätt att hantera hästar än ditt.
 
Sv: Drar sig loss...

Hej!

Min tjej gör sånt om jag lämnar henne uppbunden med ett snöre i väggen. Vet inte hur många grimmor o grimskaft hon slitit sönder för mej:-(..

Min är dock så bra att hon gör det bara när man vänder ryggen till, vilket lett till att min tjej aldrig får stå själv någonstans. Vill jag borsta o fixa ute bär jag dit alla grejer först och hämtar häst dit sist. Om jag glömt nåt får jag ta med henne och hämta det för säkerthets skull.

med tanke på hur lätt det är för hästar att slipa sönder både grimmor och grimskaft tror jag inte att binda fast med hårdare grejer gör nån skillnad, har iaf inte gjort på min, utan man får nog göra det på annat vis. Min är tex nästan aldrig uppbunden alls och är hon det är det i två snären från sidorna och aldrig framifrån.

Efter ett par år nu kan jag faktiskt lämna min dam så pass länge att jag hinner in i stallet o sätta på vattnet utan att hon sticker, men det är inte så att jag gärna lämnar henne själv..

/ Lavinia
 
Sv: Drar sig loss...

Bill skrev:
Bara för att fler gör som du gör väl inte det hela mindre korkat? Dom gör ju samma misstag som du! :D Så fort det blir frågan om metoder som är väl beprövade och som fungerar, så blir det en massa skrik om förmodade skador. Fortsätt du med balsnören och du har en oskadd och obunden häst!
men det finns flera metoder än en... jag knasäga så här jag självklart kommer jag frotsättamed balsnören men hon står ofta lös i stallgången och när hon står ute så hänger jag över grimmskaftet nan i krogen.. detta kommer jhag fortsätta med.

Det har fungerat jätte bra för mig och det som fungerar tycker jag själv att man ska fortsätta med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 671
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 413
Senast: kolblakkur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp