Drar sig loss...

Sv: Drar sig loss...

hästhandlarjävel skrev:
dom hästar jag får hem är ju inte mitt fel att dom e som dom är, däremot är det mitt ansvar att när jag säljer ponnier till barnfamiljer att det ska vara lugna trygga stabila hästar dom får med sig hem, och till den kategorin hör inte en häst som sliter sig.

Lugna och trygga. Vi har olika sätt att se på hur man får dem dit i alla fall i det här fallet. De hästar vi då och då får hem till vårt gemensamma stall som har beteendeproblem, vilket händer, jobbar vi trygga och hanterbara med helt andra metoder. Det går. Och det handlar inte om att vara vek eller låta hästen ha ovanor. Tvärtom. Jag lovar dej. Se fö svaret till centaur.
 
Sv: Drar sig loss...

jag är inte så mkt för att dalta med hästar som bara har dumma olater för sig, däremot "daltar " jag med hästar som uppriktigt är rädda av en eller annan anledning
 
Sv: Drar sig loss...

varför finns inte nåt ultimat svar... men det är väl jag som är dum i huvudet.....
 
Sv: Drar sig loss...

Tigertofflan skrev:
Men fortfarande. Vad man gör beror ju helt på om hästen slänger sig i panik eller om den slänger sig för att den kommit på att den kommer loss då.
En häst som slänger sig i panik skulle inte jag heller satt i rep och repgrimma. Man får ju som sagt tänka efter före.

Jag hade inte kört på repgrimmemetoden i något av fallen!
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
varför finns inte nåt ultimat svar... men det är väl jag som är dum i huvudet.....

Tillhör nog också den där dum i huvudet skaran för jag tror nämligen inte att det finns en universal lösning som passar alla hästar..:crazy:
Nu vet inte jag när han sätter in sina knäcka grimskaft olater, om det är när du lämnar han eller om han gör det då du står brevid han eller om han bara gör det då andan faller på... Men jag skulle nog testa med att bara stå där passivt och hålla i grimskaftet och när han börjar dra så skulle han inte få nåt motstånd men däremot backa ett par steg extra när han stannat, sen gå tillbaks på ursprungsplatsen... Alla hans förmåner(att han kommer lös) ska bort men det ska inte in några bestraffningar(att det gör ont) heller, beteendet ska bara bli lönlöst..
Kan ta lite tid och ibland får man lura dem att de är bundna med men det har funkat på mina knäppskallar iaf..
 
Sv: Drar sig loss...

hästhandlarjävel skrev:
jag är inte så mkt för att dalta med hästar som bara har dumma olater för sig, däremot "daltar " jag med hästar som uppriktigt är rädda av en eller annan anledning


Jag pratar inte om att dalta och låta hästar ha olater. Det gäller att välja rätt metod och nivå för varje häst och varje tillfälle. Man måste inte ta till ytterligheter. Det som jag kallar hästkunskap är att snabbt kunna lära känna en individ (häst) och bedöma vad just den individen behöver och kräver. Det gäller att se hur varje häst fungerar och kunna ligga före och se när något är på gång och stoppa det i tid.
Den inställningen du har hör inte hemma i vettig hästhållning. Det gäller många andra fenomen också, som även kan förekomma i dåliga proffsstall. Tex har jag sett ungdomar uppfostrade i såna stall gapa och skrika, banka kvastar i rumpan på hästar, skrika "kärringdjävel" åt ston som är griniga osv. Det är trist när unga får såna förebilder.

Man kan bli av med olater och få lugna gtrygga hästar utan allt detta, genom att göra rätt vid rätt tillfälle, markera när det har mest effekt och inte mer än det som behövs just då.

Du har mycket du skulle kunna lära om du vill.
 
Sv: Drar sig loss...

Så här hade jag gjort:

Införskaffa två elastiska uppbindningar, helst den sorten som är gjorda av massiv gummi, men h**ks elastiska gummisnoddar kan också duga (inte lika hållbara dock..).
Leta upp ett ställe i stallet där du kan binda upp din häst med rumpan mot en vägg. Det kan gott vara 2-3 meter fritt bakom så man kan hålla på med svans, bakhovar ect. En uppbindning på varje sida om hästen ut i väggen/stolpar eller hur man nu har det.
Stå ALLTID där!! Även om alla polarna är ute i solen och myser med sina hästar så håll dig på din vanliga plats.
När du använder elastiska uppbindningar så se till att du har rätt ände i grimman. Det finns ofta markeringar på uppbindningen som visar hur den ska sitta.
När/om hästen nu kastar sig så kommer den helt enkelt inte komma särskilt långt med tanke på väggen, sen kommer också de elastiska uppbindningarna se till att hästen fjädrar tillbaka a'la bungyjump-metoden.
På de hästar som trasslat hemma hos mig har detta lyckats till 100%. Man får vara tålmodig och stanna på sin plats några månader, om hästen sen inte har gjort ett enda försök på flera veckor kan man ju prova att flytta ut igen, men ta då med dig ditt elastiska grimskaft!
Skulle hästen missbruka det förtroendet och likväl kasta sig.... ja, bara in igen då så får den stanna inne ett par månader till. (i uppbindningssammanhang då såklart;) )
 
Sv: Drar sig loss...

gamila skrev:
Så här hade jag gjort:

Införskaffa två elastiska uppbindningar, helst den sorten som är gjorda av massiv gummi, men h**ks elastiska gummisnoddar kan också duga (inte lika hållbara dock..).
Leta upp ett ställe i stallet där du kan binda upp din häst med rumpan mot en vägg. Det kan gott vara 2-3 meter fritt bakom så man kan hålla på med svans, bakhovar ect. En uppbindning på varje sida om hästen ut i väggen/stolpar eller hur man nu har det.
Stå ALLTID där!! Även om alla polarna är ute i solen och myser med sina hästar så håll dig på din vanliga plats.
När du använder elastiska uppbindningar så se till att du har rätt ände i grimman. Det finns ofta markeringar på uppbindningen som visar hur den ska sitta.
När/om hästen nu kastar sig så kommer den helt enkelt inte komma särskilt långt med tanke på väggen, sen kommer också de elastiska uppbindningarna se till att hästen fjädrar tillbaka a'la bungyjump-metoden.
På de hästar som trasslat hemma hos mig har detta lyckats till 100%. Man får vara tålmodig och stanna på sin plats några månader, om hästen sen inte har gjort ett enda försök på flera veckor kan man ju prova att flytta ut igen, men ta då med dig ditt elastiska grimskaft!
Skulle hästen missbruka det förtroendet och likväl kasta sig.... ja, bara in igen då så får den stanna inne ett par månader till. (i uppbindningssammanhang då såklart;) )



Jag antar att det är trådskaparen du riktar dej till? Du ska då skriva "knapplån" eller hellre svara direkt på hennes inlägg.

Din metod kan sägert fungera. Har man en inte allför lång spolspilta går det lika bra att stå där och då behövs inte gummiband. Hästen kommer inte långt bak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar sig loss...

Aaahh, ok. Jag fattar mig fortfarande inte på alla koder o knappar här på Buke:crazy: självklart va det riktat till TS....
 
Sv: Drar sig loss...

gamila skrev:
Så här hade jag gjort:

Införskaffa två elastiska uppbindningar, helst den sorten som är gjorda av massiv gummi, men h**ks elastiska gummisnoddar kan också duga (inte lika hållbara dock..).
Leta upp ett ställe i stallet där du kan binda upp din häst med rumpan mot en vägg. Det kan gott vara 2-3 meter fritt bakom så man kan hålla på med svans, bakhovar ect. En uppbindning på varje sida om hästen ut i väggen/stolpar eller hur man nu har det.
Stå ALLTID där!! Även om alla polarna är ute i solen och myser med sina hästar så håll dig på din vanliga plats.
När du använder elastiska uppbindningar så se till att du har rätt ände i grimman. Det finns ofta markeringar på uppbindningen som visar hur den ska sitta.
När/om hästen nu kastar sig så kommer den helt enkelt inte komma särskilt långt med tanke på väggen, sen kommer också de elastiska uppbindningarna se till att hästen fjädrar tillbaka a'la bungyjump-metoden.
På de hästar som trasslat hemma hos mig har detta lyckats till 100%. Man får vara tålmodig och stanna på sin plats några månader, om hästen sen inte har gjort ett enda försök på flera veckor kan man ju prova att flytta ut igen, men ta då med dig ditt elastiska grimskaft!
Skulle hästen missbruka det förtroendet och likväl kasta sig.... ja, bara in igen då så får den stanna inne ett par månader till. (i uppbindningssammanhang då såklart;) )


Har dina hästarna efter några månader då "glömt bort" att dom kan dra sig loss utomhus eller? Eller är det denna gummiarnordning som har gjort dom tillfredställda att stå uppbundna när det inte längre är så mycket som tar emot (jämfört med ett vanligt grimskaft).

/M
 
Sv: Drar sig loss...

gamila skrev:
Aaahh, ok. Jag fattar mig fortfarande inte på alla koder o knappar här på Buke:crazy: självklart va det riktat till TS....


Det är ok:smirk:
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Har dina hästarna efter några månader då "glömt bort" att dom kan dra sig loss utomhus eller? Eller är det denna gummiarnordning som har gjort dom tillfredställda att stå uppbundna när det inte längre är så mycket som tar emot (jämfört med ett vanligt grimskaft).

/M


Ja, typ så faktiskt. De kommer liksom på efter att ha satt sig i väggen några gånger att det inte lönar sig, men på ett relaivt skonsamt sätt. Gummiuppbindningen gör att hästarna slipper det där farliga rycket mot sin nacke, men ändå inte kommer loss.
Jag hade en av mina uppbundna i nämda mojäng utomhus när han plötsligt blev skrämd av en av katterna och kastade sig. Jag tänkte direkt "j*vla skit, nu e allt ogjort igen och han kommer paja mitt bra grimskaft", men han drog ut det till nästan 4 ggr sin egen längd innan han skulle ta ny sats och då fjädrade tillbaka rätt in i körsbärsträdet vi stod vid. Han såg rätt paff ut faktiskt, men sen har han "peppar-peppar stått bra sen dess.

Det är ju också skillnad på att bli skrämd eller att kasta sig som en fix ide. Ofta är det ju faktiskt så att om de väl märker några gånger att det inte lönar sig så ger de upp och ställer sig. Det gäller att skapa situationer som ger så lite utrymme som möjligt för konflikter/problem. De lär sig av att lyckas... både på gott och ont.

Kort och gott ville jag också göra lite smygreklam för dessa fantastiska uppbindningar i massiv gummi som verkar hålla emot hur mycket som helst men ändå eliminerar en del av skaderisken för hästen. Jag har hittat mina på diverse mässor typ falsterbo o scandinavium, vet inte vem som annars säljer dem.
 
Sv: Drar sig loss...

Åh! Har samma problem! Min drar bara för att han har tröttnat på att stå där eller för att helt plötsligt har bestämt sig för att en borste eller vad som helst är livsfarligt. :crazy:
Första gången gick grimskaftet sönder så då bytte jag till ett sånt där transportgrimskaft som ska lösas ut om något händer. Men tji fick jag, för det löste inte ut utan det var grimman som gick sönder... Så ett bra grimskaft räcker inte. Sedan dess hade jag alltid balsnöre mellan ringen på väggen & grimskaftet så att jag kunde fånga honom när han hoppade iväg.
Tyvärr så kom det en dag då balsnöret var bortplockat, vilket jag inte såg, hästen stod & fnös åt shettisens sadel & jag stod bredvis & skrattade åt honom eftersom jag "visste" att grimskaftet skulle släppa. Han drog & tog med sig ringen från väggen! Suck!:crazy: Jag är ju för lat för att sätta upp en ny ring & jag vill gärna stå ute så eftersom han är så klar över rangen får han stå lös på gårdsplanen istället. Går visserligen inte att lämna honom, men just då får jag väl binda honom inne i stallet där han kan stå.

Vill bara varna för de uttöjbara grimskaften. Vi har sånna i stallet, men fäster även dem i balsnören. Dessa grimskaft går att töja väldigt långt, men bestämmer sig hästen för att dra oavsett hur lång tid det tar & hur hårt som helst blir det inge kul! Till sist släpper även dessa grimskaft & de klachar till hårt!

Dessutom alla sätt att sätta fast hästen så att den aldrig kommer loss kan ge allvarliga skador på rygg & nacke. Min shettis har nog råkat ut för något sånt berättade min kiropraktor. Så lär din häst att stå lös (alltså med grimma & grimskaft men inte bunden) så slipper du problemen & förhoppningsvis när han lärt sig det så gör det kanske inget för honom om han sitter fast, & då med balsnöre.
 
Sv: Drar sig loss...

Därför tycker jag det är så bra att stå med en vägg bakom, då kommer de inte så långt och lugnar sig nästan alltid när de känner stoppet bak rumpan. Ofta kan man med lite uppfinningsrikedom hitta något sådant ställe hemma...
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Hej oopsie.
Är du inloggad just nu?


Hej!
Nej det var jag inte:D . Nu är jag inloggad men bara en stund, (brukar b li en stund ibland då och då) sen ska jag ut med hunden och titta till hästarna. (Man kan se på färgen på knappen under nicket opm nån är inloggad förresten) Så just att du däremot inte är inloggad nu.
 
Sv: Drar sig loss...

Tack för alla svar :d

Idag tränade jag och pållen på gården (hade hämtat honom från betet där de andra går). Det var mycket som hände runt omkring, t.ex. några hundar som skällde, några som snickrar ett garage etc. men han var väldigt lugn och stod stilla näästan hela tiden. När vi sedan gick in i stallet så fick han stå på stallgången medan jag höll på med honom (med grimskaftet på golvet) och han verkade trivas bra ;) Jag tror jag ska ta och träna ett tag framöver att han ska stå still på kommando, och sedan binder jag honom med balsnöre i grimskaftet och ger samma kommando. Vad tycker ni om det?

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Tack för alla svar :d

Idag tränade jag och pållen på gården (hade hämtat honom från betet där de andra går). Det var mycket som hände runt omkring, t.ex. några hundar som skällde, några som snickrar ett garage etc. men han var väldigt lugn och stod stilla näästan hela tiden. När vi sedan gick in i stallet så fick han stå på stallgången medan jag höll på med honom (med grimskaftet på golvet) och han verkade trivas bra ;) Jag tror jag ska ta och träna ett tag framöver att han ska stå still på kommando, och sedan binder jag honom med balsnöre i grimskaftet och ger samma kommando. Vad tycker ni om det?

:bump: :bump: :bump:


Det låter bra förutom att lägg grimskaftet över halsen inte på golvet, om han trampar på det kan han få panik av det, och kasta sig. Det är onödigt.
Det är bra att lära hästen kommandon som "stå still". Mycket användbart när de lärt sig det ordentligt. När de ska stå i stallgången, uppbundna eller ej, när man sitter upp, när man ska behandla sår, när man ska behandla mot insekter, spola av hästen, och inte minst när vet kommer och ska behandla, osv osv.

Jag tycker att hästen ska kunna stå still även utan att vara bunden om det krävs, när jag säger till den. Det funkar bra. Jag lär dem det tidigt, precis som många andra bra kommandon som är användbara. (tex VÄNTA; GÅ FRAM; BACKA; osv)


Människor kan lära sig att förstå hästspråk bättre men hästar kan lära sig människorspråk också:D


Så när du tränar på att den ska stå still så lär den det kommandot samtidigt genom att berömma när den gör det. När den sen står uppbunden kan du då säga till den om den börja bli orolig, så vet den att den ska stå stilla. ( och använd balsnören som du tänkt, säg åt den att stå still då också och beröm.)
 
Sv: Drar sig loss...

oopsie skrev:
Människor kan lära sig att förstå hästspråk bättre men hästar kan lära sig människorspråk också:D
Hästar kan lära sig förstå fler ord än en hund, så man kan kommendera de till rätt mycket....:idea:
 
Sv: Drar sig loss...

Hej! Vill bara säga att om du köper dom uppbindningsgrejerna i gummi ska du se till att dom sitter fast i något som inte kan gå i sönder..... Har en lite skräck historia om en häst som va uppbunden med just sådana för at de slängde sig, sagt och gjort den slängde sig och den ena gummi grejen lossnade ur väggen och träffade hästen i halsen, kan meddela att den dog..... :crazy: blir rätt bra snärt i dom. Rep och repgrimma låter bra tycker jag. Har samma problem med min, hon slänger sig ibland, hon är ju inte dummare än att hon vet att hon kommer loss.... :crazy: . Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 671
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 413
Senast: kolblakkur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp