Drar sig loss...

Sv: Drar sig loss...

oopsie skrev:
Många får verkligen panik om de känner att det spänner och då är balsnören bra. Alternativt panikknut som du lätt drar upp så hästen känner att trycket lättar.

Hur gör man en panikknut? Några bra bilder?
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Hur gör man en panikknut? Några bra bilder?

Jag är dålig på bilder tyvärr. Kanske nån annan kan sätta in en. Men det är en knut där du lätt drar upp den med änden av grimskaftet. Samtidigt som den sitter bra så länge du inte drar. (Om hästen drar sitter den, fast vissa hästar lär sig knepet att dra i änden och få upp den:idea: )

Nu ska vi se.. man börjar som en helt vanlig knut men du drar änden som en ögla istället för hela. Sen kan man säkra genom att lägga änden genom öglan. Men be någon visa dej, det är enklast.
 
Sv: Drar sig loss...

Du gör på ditt sätt och jag på mitt. Hingstarna står också still, ja.
(2 fullblodshingstar just nu i stallet) Om de slänger sig för att de panikar av att sitta fast så står de still när de är loss. Ingen av dem är galningar. Ingen SLITER sig för att komma lösa. Då är de ohanterade och ouppfostrade det är något annat. :smirk: Sånt lär man dem som små.

Det är dina bjälkar och dina hästars nackar så gör på ditt sätt. Helt ok för mej. Skulle kanske inte vilja ha hästen i det stallet men det är en annan sak.:angel:
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Det är så att vi binder inte våra hästar i stallet utan på gården där där man har byggt upp en lång och tjock stock så att flera hästar kan stå på rad.

Förut lät jag honom alltid stå lös så att han fick stå still på det sättet, men då kan man inte vara borta ifrån honom någon längre stund eftersom han kanske springer iväg ifall han blir skrämd. Så nu efter vinter halvåret då vi alltid haft dom inne och gjort iordning dom så har jag börjat binda upp honom igen. Men igår insåg jag att det inte alltid funkar - han drog sönder både grimma och grimmskaft :(

Men en gång kom han faktist inte lös och då gav han ju upp, så jag ska nog prova att ha en knut med repgimman som (för mig) är enkel att öppna men för honom omöjlig att dra loss. Om han tröttnar så är det ju bra men om han får panik så lossar jag den!'

:banana: :banana: hoppas det funkar..


Låter bra. Att binda vid stock ute är jag inte mycket för. En häst jag såg uppbunden så en gång, blev stucken av en enorm bålgeting och slet med sig stocken runt på en vansinnesfärd som höll på att slå av henne och andra hästar benen.

Gör som du själv säger, det låter bra. Ser du i förväg att han tänker
kasta sig så prova att gå lite bakom och daska till honom i rumpan så han kliver framåt. Det brukar hjälpa när de inte har panik utan bara provar om det ska gå att komma loss. Skulle han komma loss står du då bra till för att fånga honom direkt också. Då ska du inte var snäll utan tala om att det han gjorde var dumt. Sätt fast honom igen.
 
Sv: Drar sig loss...

Tigertofflan skrev:
Jodå. Det är aldrig repen som går sönder, det är hakarna. har du ett ordentligt rep som är knutet i en repgrimma så går det garanterat inte sönder.

Nej men kanske hästen gör det istället...:crazy:
 
Sv: Drar sig loss...

Om man inte binder upp hästen i grejor som garanterat håller så är det ju liten mening med att överhuvud taget binda upp den, eller ?
Varför inte släppa hästen lös direkt så slipper man ju besväret ??
SLÄPP HÄSTARNA LOSS , FÖLJ MINSTA MOTSTÅNDETS LAG!!!

/ Bill :cool:
 
Sv: Drar sig loss...

Bill skrev:
Om man inte binder upp hästen i grejor som garanterat håller så är det ju liten mening med att överhuvud taget binda upp den, eller ?
Varför inte släppa hästen lös direkt så slipper man ju besväret ??
SLÄPP HÄSTARNA LOSS , FÖLJ MINSTA MOTSTÅNDETS LAG!!!

/ Bill :cool:


Överdrifterna och avsiktliga missförstånd verkar bre ut sig här så då tycker jag vi avslutar diskussionen. Jag avslutar den efter detta inlägg i alla fall.

Klarar du inte att se vad jag menar så vet jag inte vad du har för grund för något uttalande. Så otydligt tycker jag inte att jag har uttryckt mej.

Kanske sysslar vi med helt olika slags hästar eller hästhållning helt
enkelt, men jag betackar mej för visssa sorter av hantering.

Jag anser sällan att fysiska maktkamper mellan häst och människa är särskilt givande för någon. Även om jag i vissa fall använder fysiskt våld, dvs markeringar när det är nödvändigt, vilket sällan är fallet med de hästar man hanterar dagligen.

Dock går jag aldrig så långt att jag riskerar skador på hästarna, och det har heller aldrig varit nödvändigt att ens överväga såna metoder. Hästar ska lära sig att stå uppbundna och det lär de sig också, utan hjälp av repgrimmor och bjälkar.
Sen kan det hända någon enstaka gång att en häst spänner fast och panikar, om den tex blir väldigt rädd och tar ett steg bak, känner grimman spänna och kastar. Oftast hinner man lugna dem innan det går så långt, men i sista hand ska de komma loss, då lugnar de sig.
Man kan träna bort olater på olika sätt, jag kan inte gå in på alla här, det beror på häst och hur den gör. Men att gå i fysisk kamp med redskap som kan skada hästen, (och jag har sett skador av såna metoder, inte bara i nackar utan även pga att hästen i sin panik gått omkull och blivit hängande och sparkande) är helt iditotiskt.

Det är mycket dumt att riskera enligt min mening. Såna metoder hör till dålig hästhållning öht.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar sig loss...

oopsie skrev:
Jag anser sällan att fysiska maktkamper mellan häst och människa är särskilt givande för någon. Även om jag i vissa fall använder fysiskt våld, dvs markeringar när det är nödvändigt, vilket sällan är fallet med de hästar man hanterar dagligen.

Dock går jag aldrig så långt att jag riskerar skador på hästarna, och det har heller aldrig varit nödvändigt att ens överväga såna metoder. Hästar ska lära sig att stå uppbundna och det lär de sig också, utan hjälp av repgrimmor och bjälkar.
Sen kan det hända någon enstaka gång att en häst spänner fast och panikar, om den tex blir väldigt rädd och tar ett steg bak, känner grimman spänna och kastar. Oftast hinner man lugna dem innan det går så långt, men i sista hand ska de komma loss, då lugnar de sig.
Man kan träna bort olater på olika sätt, jag kan inte gå in på alla här, det beror på häst och hur den gör. Men att gå i fysisk kamp med redskap som kan skada hästen, (och jag har sett skador av såna metoder, inte bara i nackar utan även pga att hästen i sin panik gått omkull och blivit hängande och sparkande) är helt iditotiskt.

.

Håller med här.

Jag tycker självklart att man ska ha hållbara grejor till hästen, saker som går sönder hur som helst är ju också farligt. Men att ta till kedjor och grejer till en häst som sliter sig tycker jag låter dumt. Kan du (TS) inte försöka träna hösten till att stå still utan att vara uppbunden? Då tror jag den kommer att acceptera att sitta fast sedan.
 
Sv: Drar sig loss...

Håller med dig till fullo. :bow:

Om folk hade ett bättre förhållande det till sina hästar så skulle aldrig såna här problem uppstå, mina hästar VILL vara med mig och skulle Aldrig slita sig för att rymma. Min ena häst hade panik för att stå uppbunden då jag fick honom, och kastade sig så fort det blev minsta tryck över nacken (i början kastade han sig faktisk så fort man närmade sig grimman med grimskaftet...). Han hade varit utsatt för såna metoder som vissa förespråkar här, med det resultat att han inte kunne bindas upp öht. :crazy:

Nu binder jag honom utan problem, och vad har jag gjort?? Jo jag har låtit honom ha långa rep, aldrig bundet upp honom i potensielt skrämmade situationer, och ALLTID med Tunna snören (balsnöre delad i fyra). Numera kastar han sig inte.

Tycker era hästar så dåligt om er att dom rymmer så fort ni vill hålla på med dom så har ni verkligen problem...
:cool:
 
Sv: Drar sig loss...

ja... jag måste väl gå till grunden med det. han måste ju vilja vara med mig lika mkt som med hästkompisarna i stallet. jag får nog ta och umgås en hel del med honom, träna på marken med NH övningar etc. så han känner trygg med BARA mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar sig loss...

dom hästar jag får hem är ju inte mitt fel att dom e som dom är, däremot är det mitt ansvar att när jag säljer ponnier till barnfamiljer att det ska vara lugna trygga stabila hästar dom får med sig hem, och till den kategorin hör inte en häst som sliter sig.
 
Sv: Drar sig loss...

Centaur skrev:
Tycker era hästar så dåligt om er att dom rymmer så fort ni vill hålla på med dom så har ni verkligen problem...
:cool:
sen tror jag ju knappast att det är av den anledningen dom sliter sig
 
Sv: Drar sig loss...

om dom ändå kunde prata människo språk.......:smirk:
 
Sv: Drar sig loss...

Det är alltid vanskligt att ge råd i en situation man bara läst om och inte sett med egna ögon. Repgrimmealternativet hade i alla fall gått bort för mig, en panikslagen häst med nacktryck låter inte som en bra idé. Drar hästen för att den har lärt sig att den kommer loss skulle jag binda med dubbla lädergrimmor och en kedja fastsatt i ex.vis en traktor som inte går att rubba. Kastar sig hästen för att den får panik skulle jag använda balsnören och inte lämna den själv uppbunden. Överhuvudtaget får du nog inrikta dig på att hela tiden vara i närheten och driva framåt direkt han tänker bakåt.
 
Sv: Drar sig loss...

Centaur skrev:
Håller med dig till fullo. :bow:

Om folk hade ett bättre förhållande det till sina hästar så skulle aldrig såna här problem uppstå, mina hästar VILL vara med mig och skulle Aldrig slita sig för att rymma. Min ena häst hade panik för att stå uppbunden då jag fick honom, och kastade sig så fort det blev minsta tryck över nacken (i början kastade han sig faktisk så fort man närmade sig grimman med grimskaftet...). Han hade varit utsatt för såna metoder som vissa förespråkar här, med det resultat att han inte kunne bindas upp öht. :crazy:

Nu binder jag honom utan problem, och vad har jag gjort?? Jo jag har låtit honom ha långa rep, aldrig bundet upp honom i potensielt skrämmade situationer, och ALLTID med Tunna snören (balsnöre delad i fyra). Numera kastar han sig inte.

Tycker era hästar så dåligt om er att dom rymmer så fort ni vill hålla på med dom så har ni verkligen problem...
:cool:


Ja såna metoder kan få det resultatet som du beskriver. Det hör inte hemma i mitt stall, heller.
Jag tycker att den typen av metod används ofta av folk som kanske hållit på länge med hästar i o f s men som saknar känslan för dem, och det här man kallar horsemanship (som inte har med nh att göra.) Hästkunskap helt enkelt. Jag träffar på den typen ibland och det kan vara erfaret folk, men som sagt saknar känslan och handlaget som gör att man kan nå samma resultat utan den typen av metod. Det är som folk som slår barn barn och säger "men hur man annars, han lyder ju inte". Fel tänkande fel utbildning, fel förebilder.

Trist, men inte så mycket jag kan göra åt det.
 
Sv: Drar sig loss...

Men fortfarande. Vad man gör beror ju helt på om hästen slänger sig i panik eller om den slänger sig för att den kommit på att den kommer loss då.
En häst som slänger sig i panik skulle inte jag heller satt i rep och repgrimma. Man får ju som sagt tänka efter före.
 
Sv: Drar sig loss...

ímorgon ska vi gå en promenad och sen kan vi träna på att han står still utan att vara fastbunden. då är det väl lättare för honom att känna sig trygg och så... jag har ju haft han lös (med repgrimman i backen) många gånger förrut. man får ju dock ha honom under uppsikt:p
 
Sv: Drar sig loss...

Tigertofflan skrev:
Men fortfarande. Vad man gör beror ju helt på om hästen slänger sig i panik eller om den slänger sig för att den kommit på att den kommer loss då.
En häst som slänger sig i panik skulle inte jag heller satt i rep och repgrimma. Man får ju som sagt tänka efter före.

jomen nu tycker jag du tänker lite konstigt. tänk om hästen "brukar" dra för att komma loss men när man väl sätter den i repgrimma så får den panik för att den inte kommer loss ...
du får förklara dig lite
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 671
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 413
Senast: kolblakkur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp