Drar sig loss...

M

minnie_

Hej,
hur skulle ni göra om eran häst drog sönder grimmskaft efter grimmskaft när den är uppbunden. Ibland står min häst lungt och fint men ibland, t.ex. när någon annan häst gnäggar och han förstår att han sitter fast drar han allt han kan bakåt tills han kommer loss.
Jag börjar bli så less på det här.

tacksam för svar!
/m
 
Sv: Drar sig loss...

Du kan ju köpa ett grimmskaft med kedja det är inte lika lätt att ta sönder. Jag tror jag sett ett grimmskaft speciellt för hingstar som var lite hårdare än "vanliga" grimmskaft. Vet inte vart jag såg det men det kan vara något för dig. :D
 
Sv: Drar sig loss...

Men vad har det för funktion? Går det inte sönder hur hårt hästen än drar eller vadå? Kan du länka till någon hemsida där dom visar sådana?

Tacksam för alla svar !:d
 
Sv: Drar sig loss...

Om han drar för att han har lärt sig att han kan komma loss och inte för att han har panik eller nåt så skulle jag skaffat en repgrimma och ett ordentligt rep om jag var du. En repgrimma går aldrig sönder och binder du honom ordentligt kan han dra tills han tröttnar. Då lär han sig förhoppningsvis.
 
Sv: Drar sig loss...

Repgrimma och repgrimmskaft har jag redan. Men jag tror att ibland drar han sig loss för han känner dig lite pressad och vet att han blir lös om han drar allt vad han har. Och ibland drar han sig loss för att han inte gillar känslan att sitta fast. Men om jag provar att binda upp honom med repgrimman, är det inte stor risk att han gör sig illa, eller tror ni han ger upp efter en stund? :crazy:

/m
 
Sv: Drar sig loss...

Jag skulle satsa på en tunnare lädergrimma först. Det låter ju inte som om han drar sig loss i panik.. men ändå. Sedan skulle jag inhandla ett grimskaft som äruttöjtbar eller vad det heter. Det är kort när hästen står lugnt och fint, men kan bli riktigt långt om hästen börjar backa och ha sig. Tror inte att de går sönder i första taget..
 
Sv: Drar sig loss...

Gör en ögla av balband och sätt mellan grimman och grimskaftet! :idea: Balbandet går sönder betydligt lättare än grimskaftet. Jag hade ALDRIG bundit en häst som jag vet ofta sliter sig på ett sätt så att den inte kan komma loss (som många här föreslår), det kan medföra allvarliga skador i ffa nacke och hals!!!
 
Sv: Drar sig loss...

Lära den att stå lös på kommando.... Du ska absolut INTE binda med kedjor etc, det är livsfarligt och hästen kan skada sig allvarligt. Jag har alltid tunna snören mellan grimskaftet och fästet.
 
Sv: Drar sig loss...

Så han är med andra ord inte lärd att stå uppbunden?

Det finns speciella gummiuppbidningar som töjer sig när hästen drar, men som inte går sönder.

Att sätta balband eller använda saker som går sönder när hästen drar tycke rjag låter vansinnigt - hästen måste kunna stå uppbunden! Det är en annan sak med en häst som kan stå uppbunden men som slänger sig i panik - den måste få komma loss.
 
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Hej,
hur skulle ni göra om eran häst drog sönder grimmskaft efter grimmskaft när den är uppbunden. Ibland står min häst lungt och fint men ibland, t.ex. när någon annan häst gnäggar och han förstår att han sitter fast drar han allt han kan bakåt tills han kommer loss.
Jag börjar bli så less på det här.

tacksam för svar!
/m
Jag har i tidigare trådar om detta föreslagit repgrimma + ett rep som garanterat håller, men det faller inte i god jord på Buke, så jag föreslår att du använder dubbla balsnören, de går garanterat av och hästen bryter inte nacken o dör !:D

/ Bill :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar sig loss...

minnie_ skrev:
Repgrimma och repgrimmskaft har jag redan. Men jag tror att ibland drar han sig loss för han känner dig lite pressad och vet att han blir lös om han drar allt vad han har. Och ibland drar han sig loss för att han inte gillar känslan att sitta fast. Men om jag provar att binda upp honom med repgrimman, är det inte stor risk att han gör sig illa, eller tror ni han ger upp efter en stund? :crazy:

/m

Sätt balsnören i grimman och grimskaftet i. Då¨kommer han loss utan att grimskaftet går sönder. Vissa hästar (många) är mycket känsliga för när det spänner fast särskilt runt huvudedt. De drar tills de kommer loss om så inredningen ska följa med:crazy:
Bättre då att de kommer loss utan skador.

Men den gör det för att jäklas är det en annan sak. Jag hade en som hotade med att spänna fast när han blev sur på att jag tex borstade magen =kittlig, han stä'llde sig så att det nääästan spände fast och sneglade på mej. Han fick en dask i rumpan istället så att han klev fram och slutade hota , det hjälpte. Men då var jag säker på att han gjorde det för att jäklas. Många får verkligen panik om de känner att det spänner och då är balsnören bra. Alternativt panikknut som du lätt drar upp så hästen känner att trycket lättar.
 
Sv: Drar sig loss...

oopsie skrev:
Sätt balsnören i grimman och grimskaftet i. Då¨kommer han loss utan att grimskaftet går sönder. .

hur farligt är inte det då om man har stalldörrar öppna?


Trådskaparen: köp ett ordentligt kraftigt grimskaft och bind upp hästen hårt, där kan den dra tills den finner det meningslöst.

jag fick hem en häst som inte kunde stå uppbunden i lastbilen eller överhuvud taget, den band jag fast i stallets tjockaste bjälke, så provocerade jag fram beteendet, det tog nån timme sen var det inga problem längre
 
Sv: Drar sig loss...

hästhandlarjävel skrev:
hur farligt är inte det då om man har stalldörrar öppna?


Då gör man en kullerbytta ut genom dörren och landar sprattlande på marken.. :crazy: Iaf om man är 30 år, russto och plötsligt fått för sig att hovis är farlig.. :cool:
 
Sv: Drar sig loss...

Självklart de här gummianordningarna som finns att köpa. Vet ett par "problemhästar" som blivit som lamm :p
 
Sv: Drar sig loss...

hästhandlarjävel skrev:
hur farligt är inte det då om man har stalldörrar öppna?


Trådskaparen: köp ett ordentligt kraftigt grimskaft och bind upp hästen hårt, där kan den dra tills den finner det meningslöst.

jag fick hem en häst som inte kunde stå uppbunden i lastbilen eller överhuvud taget, den band jag fast i stallets tjockaste bjälke, så provocerade jag fram beteendet, det tog nån timme sen var det inga problem längre


Varför skulle det vara farligt??? Hästar som slänger sig lugnar sig direkt när de kommit loss.

Däremot låter ditt råd rätt farligt för hästens nacke :crazy: (och för bjälkarna ) . Jag kan daska till dem bakifrån men om en häst verkligen slänger sej och sitter fast kan göra sig riktigt illa. Du hade väl tur. Den typen av våld tycker jag är totalt onödigt.

Fö finns inga grimskaft som klarar om en 500-kiloshäst verkligen vill komma loss.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar sig loss...

Centaur skrev:
Lära den att stå lös på kommando.... Du ska absolut INTE binda med kedjor etc, det är livsfarligt och hästen kan skada sig allvarligt.

Eller hur...! Hur ska den kunna lära sig att göra rätt om den alltid har fått en negativ upplevelse när den stått uppbunden/på gången?
 
Sv: Drar sig loss...

oopsie skrev:
Fö finns inga grimskaft som klarar om en 500-kiloshäst verkligen vill komma loss.
Jodå. Det är aldrig repen som går sönder, det är hakarna. har du ett ordentligt rep som är knutet i en repgrimma så går det garanterat inte sönder.
Sen ska man självklart binda med säkerhetsknut så att hästen lätt går att få loss, alternativt att man trär grimskaftet genom något och själv håller på andra sidan. Men jag röstar fortfarande på att binda med ordentliga grejer och låta hästen försöka ta sig loss.
 
Sv: Drar sig loss...

Det är så att vi binder inte våra hästar i stallet utan på gården där där man har byggt upp en lång och tjock stock så att flera hästar kan stå på rad.

Förut lät jag honom alltid stå lös så att han fick stå still på det sättet, men då kan man inte vara borta ifrån honom någon längre stund eftersom han kanske springer iväg ifall han blir skrämd. Så nu efter vinter halvåret då vi alltid haft dom inne och gjort iordning dom så har jag börjat binda upp honom igen. Men igår insåg jag att det inte alltid funkar - han drog sönder både grimma och grimmskaft :(

Men en gång kom han faktist inte lös och då gav han ju upp, så jag ska nog prova att ha en knut med repgimman som (för mig) är enkel att öppna men för honom omöjlig att dra loss. Om han tröttnar så är det ju bra men om han får panik så lossar jag den!'

:banana: :banana: hoppas det funkar..
 
Sv: Drar sig loss...

oopsie skrev:
Varför skulle det vara farligt??? Hästar som slänger sig lugnar sig direkt när de kommit loss.

Ok så alla hästar står stilla om dom sliter sig :smirk:
Har en hingst hemma, jag kan garantera dig att skulle han komma loss så stannar han INTE i stallet :angel:

oopsie skrev:
Däremot låter ditt råd rätt farligt för hästens nacke :crazy: (och för bjälkarna ) .

Bjälken visste jag skulle hålla för den har vi vinshat ut en 600kg klump hbl i :p




oopsie skrev:
Fö finns inga grimskaft som klarar om en 500-kiloshäst verkligen vill komma loss.
jodå, jag har det hemma
 
Sv: Drar sig loss...

han måste ju helt enkelt lära sig att han inte ska komma loss...
eller hur?:smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 671
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 413
Senast: kolblakkur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp