Dräktigt sto som får kolik?

lakrits

Trådstartare
En jobbarkompis till mig har ett sto som är dräktigt i 5 månaden.
Detta sto har nu haft kolik två gånger.
Första gången misstänker man att hon fått i sig frostgräs men nu andra vet dom inte varför.
Ev. har hon haft en tredje gång fast bara lite grann, inte så kraftigt som de andra två.

Har dräktiga ston lättare för att få kolik eller kan det vara nåt fel?
Jag föreslog att det skulle ultra henne, vilket inte är gjort alls, men det kanske är svårt när hon är i 5 månaden?

Sv: Dräktigt sto som får kolik?

Rektalundersök na eller ta blodprov för och kolla bebis.

Detta om kolik kan jag inte svara på, det hoppas jag du får annan hjälp av

Vissa ston får koliksymptom när de är dräktiga. Så visst kan det beror på att hon är dräktig. Men det brukar inte vara riktigt samma symptom som vid "vanlig" kolik och det brukar gå över av sig själv. Det vill säga innan veterinären hinner fram. En liten promenad kan hjälpa stoet ibland om hon får ont av fölet så att säga.

Två av gångerna har varit symptom som vid riktig kolik. Hon har lagt sig ner, rullat osv. Nu sista gången hade hon stått och tryckt upp ena bakbenet mot magen.

Den tredje gången var lite osäker om det var kolik eller inte, ett vagt tecken men som gick över väldigt fort.

Mitt sto var sådan första gången hon var dräktig. Hon hade hur många kolikanfall som helst. Hade veterinären ute flera gånger men till slut så sa hon att vi väntar ut anfallen och mycket riktigt de kolikanfall som kom efter gick "över" av sig själv.

Så i mitt sto hade säkert stora känningar av fölet i magen (han var stor) men det var inte "äkta" kolik dvs inga problem med magen eller tarmarnas funktion de blev säkert bara lite undan skuffade.

Nästa gång hon blev dräktig fick hon några enstaka anfall med då hade jag is i mage och höll henne enbart under uppsikt.

Så detta fenomen är väldigt vanligt på första föderskor.

Många ston beter sig som om dom har kolik. Ofta så är det inte så eller så är det bara en liten släng av kolikkänning. Vet att även endel ston inte kan äta betfor under dräktigheten. Många får kolikkänningar av det. Jag hade börjat med att ta bort betforen. Många kan även få kolik av att dricka stora mängder kallt vatten nu på vintern. Får stoet känningarna när hon har druckit kallt vatten?

Jag drack alltid kallt vatten när jag hade mina små i magen då jag blev orolig för att de hade sparkat på länge.:o Då blev det fart i magen igen (stackars barn:eek:). Kanske det är liknande för ston?

Ja, faktiskt. Förr så dräktighetsundersökte hästgubbarna stona ofta på detta viset.

det brukar också vara vanligt att det förekommer aktivt i månaderna 4- 5- (6) för att sedan lätta...

Ser att andra svarat samma sak..... Ja det är inte ovanligt att dräktiga ston får kolikliknande symptom... Normalt sett brukar detta inte vara någon fara...

Låt henne vara ute så mycket som möjligt så hon har möjlighet att röra på sig. När det krånglar i magen brukar de vilja gå för att det skall lätta.
Servera ljummet vatten.... och se till att hon har tillgång till grovfoder hela tiden.

*kl* och lite tråd kapning.

Stoet jag lånar magen på har nog kolik känningar idag (har haft telekontakt med ägaren) när ägaren tempade henne hade hon en liten höjning.
Jag vet att det förekommer temperatur skillnad vid fölning men hur e det, har de högre temperatur under dräktighet än när dom e icke dräkriga?

KL

Hon kan naturligtvis få högre temp eftersom hon har ont.

Tips från oss är att ge lite varm kli och Probimin till kolikmärr.
Allt kraftfoder bör vara åtminstånde ljummet.
Blötlägg innan fodring så får hon i sig vätska den vägen.
Akta dig för pelleterat foder och ge helst hösilage.
Ta bort betforen.
Detta i förebyggande syfte.

Mycket viktigt att du håller noga koll på henne och var inte rädd för att ta ut veterinär en gång för mycket.
AM

Mitt sto visar direkt när hon har ont i magen genom koliksymptom, står och skrapar, rullar sig, vill inte äta osv. Hon har lite mer sådana känningar när hon är dräktig, hon är nu dräktig i 8:e månaden, det är hennes fjärde dräktighet och hon har visat koliksymptom ett par gånger. MEN när hon fick tvillingar hade hon koliksymptom flera gånger i veckan (då var hon dräktig för andra gången) och jag trodde aldrig hon skulle gå tiden ut, utan kasta. Men hon gick tiden ut och fick fullgångna föl.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 900
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 074
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka