Dräktighetsklåda

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Undrar om någon har erfarenhet av dräktighetsklåda? Mitt sto har nämligen kliat sig under större delen av dräktigheten, nu under vintern främst (så knotteksem är det ju inte) och det gav med sig när fölet var fött.

Men jag funderar lite hur det ligger till med detta, kan det på något vis öka risken för knotteksem i framtiden? Hon importerades från Island hösten -07, hade täcke i förebyggande syfte hela första sommaren, förra sommaren gick hon utan nästan hela, förutom vissa perioder när det var riktigt mycket insekter. Även då i förebyggande, då hon hittills inte visat nåt tecken på eksem.

Det var hennes först föl, så funderar även på om det är "vanligt" att det uppstår första dräktigheten, men som sen ger med sig, eller är det stor risk att det blir samma sak igen, om jag skulle betäcka henne på nytt? Samt, är det nåt som är ärftligt, så även fölet (sto) löper stor risk att få dräktighetsklåda vid en eventuell betäckning i framtiden?

Sv: Dräktighetsklåda

Jag vet inte vad du menar med dräktighetsklåda, men mitt sto kliade sig vid ett tillfälle i slutskedet av dräktigheten men inte i manen. Däremot blev hon väldigt svullen vätskefylld på sidan om halsen och ner lite mot bogen, vilket försvann ganska direkt efter fölning. Hon har fått 4 föl, och detta skedde strax innan andra fölet skulle komma men upphörde som sagt ett par dygn efter fölning.

Enligt veterinären så handlade det om någon slags hormonellt överslag, och skulle med sannolikhet inte uppstå varje gång även om det kunde ske igen. Nu hände det som sagt en gång, hon har fått gå tom en säsong, och ska betäckas i år igen och blir hon då dräktig så kommer det att bli hennes femte föl.

Tack. Jo, det här ska ju också bero på hormoner, någon typ av rubbning av hormonbalansen pga dräktigheten. Dock började hon klia sig någon gång i höstas/vintras och fortsatte hela vintern. Det var väl främst i svansroten men även i mankammen och lite i ansiktet.

Det var ju kanske en annan femma, då får man nog rådfråga exempelvis Silverkedjan som bör ha bättre koll. Just klåda är manen känns ju läbbigt, du har ju också en häst som ligger i riskzonen för att kunna utveckla eksem med tanke på när hon importerades. För just det här med klåda under vintern, ägnade sig faktiskt min gammel gubbe åt just vintern innan eksemet bröt ut året därpå.

Aj då... Men då borde det väl inte gett med sig nu under maj när insekterna stormat fram? Eller tog din häst ett litet "uppehåll" under våren innan hans eksem bröt ut?

Ja han tog ett litet uppehåll, sen en dag när jag kom till stallet hade han kliat sig lite. Det togs om hand, och sedan bestämde vi att han skulle få vara inne nattetid, dagen därpå när jag kom så var hela mankammen ett enda stort sår.:cry:

Om jag var du skulle jag precis som boj säger vara vaksam. När eksemen bröt ut på en av hästarna på vår gård så skedde det i december dvs i smällkalla vintern och sen kliade han sig från december till typ oktober första året. Och detta år försvann snön ändå i slutet av april.. Efter detta uppförde sig eksemen som sommareksem dvs kom i maj (norrland) och slutade när knotten dog och frosten kom.

Jag skulle kasta på ett täcke och köra med lämplig klådstillande salva fortast möjligt:(

Usch då, låter ju inte roligt alls! Men då ska jag vara uppmärksam på detta, eller ja, i alla fall meddela de hon står hos (har hästen 50 mil bort för tillfället) så får jag väl helt enkelt hålla tummarna för att hon klarar sig från eksem...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 043
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar