Dräktighet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Claudia2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 312

Claudia2

Trådstartare
Hej
Hur vanligt är det att stot tar sig på första försöket?
Mitt sto blev inte dräktigt på första, försöker nu igen med samma hingst. Brukar ni byta hingst om det inte tar sig på andra?
Mitt sto är även kollat för bakterier med de har seminerat innan man visste resultatet. Om hon har en infektion är det för sent att sätta in antibiotika nu för att rädda denna semineringen?
Hingstens sperma låg på 60-70 % anses det som normalt?

Sv: Dräktighet

en infektion behöver inte alls betyda att de inte blir dräktiga, det betyder bara att man sköljer o behandlar dem i samband med brunsten och semineringen....

låter väl som ganska normal sperma, tror jag - är det transportsemin?

De flesta blir nog dräktiga på första försöket men självklart finns undantag. Jag byter oftast inte hingst under pågående säsong - eh, det har iofs hänt, men då med mitt problemsto.

Mitt sto tog sig på andra semineringen med första fölet, på första med andra fölet och på fjärde med tredje fölet (då skick från Danmark).

Mitt förra sto tog sig på första försöket de första 3 fölen, även andra gången trots att den hingsten hade erkänt dålig kvalité. Men hon var en riktigt frögurka.

Mina nuvarande ston; Gurkan (maiden) tog sig inte på första trots perfekt seminering med bra sperma (fick dock penicillin pga huggormsbett så det kan ha varit orsaken) Rosa tog sig på första försöket med färsk sperma förra året och är nu seminerad på samma sätt med samma hingst så förhoppningsvis blir hon det även denna gång. Sto nr 3 har just släppt så henne vet jag inte ännu.. (maiden)

Det kan ju bero på mycket att hon inte tog sig, ev infektion etc, jag skulle iaf prova 2 ggr med samma hingst ev även en 3 gång och sen byta till en hingst som har erkänt riktigt bra kvalité.
Vissa ston och hingstar passar helt enkelt inte ihop av någon anledning.

Har hon en infektion går det att behandla samtidigt som man seminerar utan problem!

Det där är jätte olika och kan bero på massa olika saker som någon skrev infektion och sperma kvaliten osv.
Vissa ston har helt enkelt svårare för att ta sej, har själv haft ett hbl sto som inte tog sej fören på 3 försöket vilket kunde va lite frustreradne när man visste att hon var frisk. Henne tog jag aldrig imp/ fryst sperma på eftersom oddsen var dåliga ändå.
Det kostar ju endel att fortsätta beställa hem fler doser osv.

Sen kan det bero på om det är färsk eller fryst sperma tex vissa hingstars sperma får sämre kvalite av vissa förvarings metoder precis som det finns ston som inte funkar på tex fryst sperma men tar sej lättare på färsk osv.
Men vet man att hingsten har dålig kvalite så kanske man ska testa en annan hingst efter några försök. Men råd fråga din seminstation och veterinär så ger dom dej nog ett bra tips.
Lycka till :)

knapplån

Ma kan ju också jämföra med oss själva, det är inte alla människor som blir gravida på första försöket trots opimala förutsättningar.

Min har tagit sig på första försöket de två gånger hon blitt dräktig. :bow:
Förra året naturlig betäckning och i år inseminering.:)

de flesta hingstar har avtal som du skriver på att du måste göra tre försök.
byte av hingst kan enbart ske om hingsten är ur avel pga tävling eller sjukdom just när du ska beställa sperma.
kolla kontraktet så ser du
mitt sto tog sig på andra försöket första hade hon för små ägg o andra var sperman relativt dålig men det gick ändå tom tvillingar
men det ena resoberades
prova på du lycka till

Tack för alla svar.
Fick just besked från seminstationen att mitt sto hade bakterier(coli) :( står nu på hippotrim i 5 dagar. Hon har precis blivit seminerad. Jag frågade om det var kört denna seminering men de sa att det inte behöver vara det. Jag känner mig väldigt tveksam att hon skulle bli dräktig denna gång eftersom man satte in hippotrimet efter semineringen vad tror ni?
Jag vill gärna fortsätta med samma hingst Bocelli, sperman har varit bra.

Har ett sto på station nu som väntar på brunst...
Risken finns att hon har en infektion, är sk. luftsnappare, så de kommer att kolla henne så snart de "kommer in".

Frågade då om man kan seminera om man måste behandla (Hippotrim el. annan antibiotika) och det sa dom att det skulle funka. Sen om stoet tar sig, är ju en helt annan fråga...

för två år sedan betäckte jag mitt halvblodsto. jag hade hört från tidigare ägare att hon oftast inte tog sig på första försöket. så därför körde jag de ca 25 milen till flyinge för att hon skulle få bästa möjliga chans med färsk sperma...
hon seminerades två gånger med samma hingst men det ville sig inte... då va vi långt fram i sommaren och jag hade bara en chans till att seminera henne det året... då bytte jag till en hingst med mkt bra fertilitet och hon blev dräktig!
första hingsten hade verkligen bra sperma också men det gick bara inte.
i år körde jag henne till en hingst på naturlig betäckning. hon brunstade bra här hemma. när hon kom till hingsten bara vägrade hon att brunsta och blev tillslut igångsprutad. men hör och häpna... hon tog sig trots detta på första försöket, har nog aldrig hänt innan. vågade inte ens hoppas på det.
så mitt råd är att prova någon gång till med den hingst du hade tänkt dig. har man försökt tre gånger så skulle jag nog byta....
stort lycka till!!

Ja seminstationerna vet säkert vad de pysslar med.

Det är första gången jag använder mig av semin, så det är lite spännande. Har betäckt naturligt tidigare, men då har hon inte tagit sig. Men då har vi inte kollat infektioner eller sånt, utan bara åkt dit då hon brunstat.

Vårt andra sto tog sig direkt och vi har en fölunge på snart tre veckor.

Jag kan inte mycket om det här men måste bara berätta...

Ägarna till hingsten jag lämnat mitt sto hos berättade att de haft ett 18 årigt sto där, som aldrig fått föl förut och som blev dräktig på ett enda språng. Det låter ju rätt fantasktiskt...

Ger mig lite hopp eftersom min fröken är 15 och aldrig fått föl :D

Mitt 15-åriga maidensto tog sig på första brunsten för två år sen med transportsperma från en hingst som redan då börjat få lite sämre fertilitet på skick!

I år 17 år gammal är hon återigen konstaterat dräktig på första brunsten!

Min är 16 och betäckt första gången någonsin igår. Hoppas på att det tog sig!

Isf får hon komma hem sista helgen i juni :) Varit borta sen 19 maj.

Det låter bra det :D

Hoppas, hoppas... Vill ha hem henne snart... Saknar henne redan nåt frukansvärt o vi lämnade henne i söndags :angel:

Fick just besked från seminstationen att mitt sto hade bakterier(coli) :( står nu på hippotrim i 5 dagar. Hon har precis blivit seminerad. Jag frågade om det var kört denna seminering men de sa att det inte behöver vara det. Jag känner mig väldigt tveksam att hon skulle bli dräktig denna gång eftersom man satte in hippotrimet efter semineringen vad tror ni?

Jag kan lugna dig med att det fungerar så här:

Man seminerar stoet. Efter ca 30 minuter finns spermierna i äggledarna, där de glatt väntar på att ägget ska komma farandes.
Befruktning sker, sen ligger det befruktade ägget kvar i äggledaren i 6 dygn, innan det kommer ner till livmodern.

Alltså har man lite tid på sig att städa ur livmodern, skölja och/eller behandla med Penicillin/Hippotrim.

Min erfarenhet säger att vid Coli så blir de oftast dräktiga direkt, medan det kan behövas en brunst till på Streptococcerna.

Det låter ju jättebra, tack för informationen:bow:
Man blir ju så nojjig eftersom man inte kan påverka något själv.
Vill så gärna att det tar sig så klart.

Mitt sto har tagit sig på första försöket båda åren. Vårt andra sto har inte blibit dräktig alls men hon har haft infektioner.

Jag tror att du ska låta det ta i alla fall 3 försök innan du byter hingst. Och om du skulle behöva byta så kolla vem som haft bäst dräktighet. (När jag jobbade på seminstation för några år sen så bytte nästan alla som inte blivit dräktiga till Quite Easy pga att han hade så god dräktighet).

Har hon en infektion så antar jag att de sköljer och behandlar och sen seminerar igen. Så gjorde de i alla fall med vårat sto.

Lycka till med dräktighet.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka