Dräktiga ston 2021/2022

Idag var veterinären här och gav stelkramp vaccination. Passade på att fråga en hel del och kollade så att hon hade plasma hemma. Känns skönt att veta att det finns på nära håll.😀
Hon kollade även över Noella och hennes juver som jag oroat mig lite över, eftersom hon började fylla i så tidigt, men allt såg bra ut.

Skaffar ni egen refrektometer för att kunna kolla mjölken efter fölning?
Är kluven hur jag ska göra.🤔
Tänker ju inte skaffa fler föl, inte på flera år i alla fall, så kanske är onödigt.
Har en bekant jag kan åka till och kolla, men inget man vill göra mitt i natten kanske.

Du kanske kan låna hem den, eller väntar hon föl ungefär samtidigt med dig? Annars borde det gå att spara en slant av den första råmjölken du nappar(?) i fölet, och kolla den sedan på morgonen om den var tillräckligt bra - men jag är ingen expert! Skaffade min egen förra året, då jag brukar ta 1-2 föl/år.

@sorbifolia hon ska få 11 föl själv utspridda april-juli så tror inte hon vill låna ut den.🤔
Om man mjölkar ut en skvätt och kollar ex antal timmar senare ger det samma resultat eller sjunker halten? Någon som vet?😀

@sorbifolia hon ska få 11 föl själv utspridda april-juli så tror inte hon vill låna ut den.🤔
Om man mjölkar ut en skvätt och kollar ex antal timmar senare ger det samma resultat eller sjunker halten? Någon som vet?😀

Du kan mjölka ur, ställa det i kylen och kolla sen. Men oavsett kvalité på råmjölk är det viktigt med en foalcheck. Fölungens nivåer av antikroppar beror på fler saker än råmjölkens kvalité☺️

@Karro-Lina tack för svar!
Det var min veterinär som pratade om refrektometern.
Gör ni alltid foalcheck på alla föl? De jag pratat med häromkring verkar bara göra det om man misstänker dålig mjölk, jobbig förlossning eller om fölet är påverkat.🤔
Har inte haft så många egna föl men har aldrig gjort foalcheck, däremot lånat och använt refrektometer tidigare.
Googlade runt lite och hittade refrektometer för strax över 200:-. med brixskala, ingen större kostnad.
Men kanske är onödigt att ha då?🤔

Gör ni alltid foalcheck på alla föl? De jag pratat med häromkring verkar bara göra det om man misstänker dålig mjölk, jobbig förlossning eller om fölet är påverkat.🤔
Har inte haft så många egna föl men har aldrig gjort foalcheck, däremot lånat och använt refrektometer tidigare.
Googlade runt lite och hittade refrektometer för strax över 200:-. med brixskala, ingen större kostnad.

Jag vet att många bara gör foal check om något verkar galet men det är så otroligt dumt att chansa och låta bli. Bra råmjölk är såklart en stor del i huruvida fölet får nog med antikroppar men fölets upptagningsförmåga, mängden mjölk den får i sig samt omständigheter kring situationen (stress tex) är nog så viktiga för att ett föl ska få ett maximalt immunförsvar.

Ett föl som fötts piggt och friskt men som inte klarar av att bygga upp sitt immunförsvar av någon anledning kommer sannolikt ej att visa några tecken på svaghet/sjukdom förrens det säger Pang! och du har en sepsis. Sen pratar vi intensivvård på klinik under ett bra tag samt ofta operation av infekterad led/leder.
Det är bara inte värt att ta den risken helt enkelt.

Glömde svara: Ja, vi gör foal check på alla våra föl och trots att vi har bergkoll på hela förloppet kring fölning samt mäter kvalité på råmjölk och ger fryst råmjölk av god kvalité vid behov så händer det då och då att det dyker upp en underkänd foal check på ett föl där det inte fanns någon som helst anledning att misstänka det.

Tack så mycket @Karro-Lina. Guld värt att ha dig i gruppen som är så villig att ge bra råd och tips!❤️
Tänker att jag kollar med refrektometer men även gör en foalcheck då.
Hur lång tid efter gör man foalcheck? Hur mycket tid har man på sig? Tänker att veterinären kanske inte kan åka direkt.🤔

Man ska göra det när fölet är minst 12 h gammalt och så nära det som möjligt.

Det är av den anledningen att 12 h efter födsel så är fölets förmåga att ta upp antikroppar via tarmen förbrukad (eller iallafall kraftigt förminskad), vi kan alltså efter denna tidpunkt inte tillföra något via munnen för att förbättra antikroppsnivåerna utan den mängd fölet har efter 12 h, det är den mängd den kommer att få klara sig med sas.
Man kan då med hjälp av blodprovet se om denna mängd är tillräcklig eller om det krävs plasma intravenöst för att få upp koncentrationen IgG (immunoglobulin G) till godkända nivåer.

Alltså:
12 timmar rekommenderas för att vi helt enkelt inte kan påverka nivåerna mer den ”vanliga” vägen vid mun och tarm.

Så nära 12 timmar som möjligt rekommenderas för att om nivåerna är låga så vill man veta det så snart som möjligt för att kunna åtgärda det innan det får konsekvenser för fölet.

Fråga på! Bara glad att kunna hjälpa☺️

13 dygn kvar till bf. Orkar inte vänta snart, vill bara att fölis ska komma ut utan komplikationer 😅🙈
Trodde stoet var på G men nu tycker jag bäckenbanden är stramare igen.

Vad hittar ni på för att tiden ska gå snabbare 😂

Tycker hon fram tills nu sett rättså snärt ut ändå. Men inte ens Haflingern kan skylla på välmående längre. ❤️
Dygn 265 idag!
Det närmar sig om än långsamt.
CA06AF13-F315-419A-9D69-F1F6D2BA8660.webp

Dygn 296 idag. Till slut har vi fått igång en kamera efte att
1. Kameran slutat funka för den plötsligt var för gammal enligt tillverkaren 😑
2. Nätverket hade dött i stallet 😖

Nu kan jag inte sluta sitta och titta på min lilla häst 😍. Juvren har inte fortsatt växa i samma rasande takt så nu känner jag mig något lugnare. Jag får däremot inte röra så mycket vid juvret längre. Titta men inte röra är Kimbis melodi.

I övrigt är hon ganska trött och lite kinkig med maten. Den dyra müslin går ned men lucernet småäter hon mest av. Tur att det börjar bli grönt i hagarna så hon kan få i sig lite extra där.

13 dygn kvar till bf. Orkar inte vänta snart, vill bara att fölis ska komma ut utan komplikationer 😅🙈
Trodde stoet var på G men nu tycker jag bäckenbanden är stramare igen.

Vad hittar ni på för att tiden ska gå snabbare 😂

Ett litet tips kan vara att inte börja vänta ALLT för tidigt. Vet att det kan vara svårt men ibland tror jag man tycker sig se tecken för att man så väldigt gärna vill. Då kan väntan bli fasligt lång❤️

Mitt sto har börjat gnägga åt mig. Min andra häst gnäggar och hummar ofta, för vi pratar med varandra och har gjort det hela hennes liv. Men denna donna är ju från galoppvärlden och är väldigt tyst. Tills nu… hon gnäggar, visar vad hon vill osv. Jättekul och lite otippat..

Annars kollar jag henne nångång på natten. Mest för jag är nyfiken på rytmen när det gäller mat o sova. Har ingen känsla att hon kommer föla tidigt. Men det är ju kul med kamera 😁

På tal om kamera, vad har ni alla för någon? Märke? Funkar det bra? Wifi eller simkort?
Skulle kolla den vi har hemma som har funkat bra innan, men som tyvärr inte verkar vilja ansluta till appen nu längre :down: Så känner jag behöver fixa en annan lösning i veckan nu när hon är strax över 300 dygn.

På tal om kamera, vad har ni alla för någon? Märke? Funkar det bra? Wifi eller simkort?
Skulle kolla den vi har hemma som har funkat bra innan, men som tyvärr inte verkar vilja ansluta till appen nu längre :down: Så känner jag behöver fixa en annan lösning i veckan nu när hon är strax över 300 dygn.
D Link och kontantkort från Comviq i en liten egen trådlös router sitter i stallet numera 😄 Gjorde samma sak förra året fungerade prima då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka