Dräktiga ston 2021/2022

Här är juvret stenhårt på morgnarna, för att sedan mjukna och bli mindre under dagen. Vad tror ni; är det bara att det börjar fyllas eller bör jag vara vaksam på juverinflammation? (Tycker att det har varit hyfsat jämnt mellan juverhalvorna, förutom igår då den ena var lite större.)
Det är helt normalt att juvret är båda större och hårdare på morgonen. Rörelse i hage gör att svullnaden går ner igen för att sedan tillta under natten.

Juverinflammation brukar för det mesta ge en ganska tydlig ensidig svullnad som är varm och gör ont.

Mitt ena sto är nu på dygn 350, kristaller på juvret men bara genomskinlig mjölk. Undrar hur länge detta kan fortgå? har fölvakt men vågar inte lita på den helt, och nu börjar jag bli rejält trött.

Det andra stoet är på dygn 320 och nu börjar man känna att man ska vaka lite lätt över henne också. Har jag ju förstås redan gjort men nu kom nervositeten över henne också. Hon kissar väldigt mycket har jag sett, tre ggr nu på morgonen. Är det ngt att oroa sig för eller är det normalt? Är det rentav ngt tecken på att det börjar närma sig för henne?

Mitt ena sto är nu på dygn 350, kristaller på juvret men bara genomskinlig mjölk. Undrar hur länge detta kan fortgå? har fölvakt men vågar inte lita på den helt, och nu börjar jag bli rejält trött.

Det andra stoet är på dygn 320 och nu börjar man känna att man ska vaka lite lätt över henne också. Har jag ju förstås redan gjort men nu kom nervositeten över henne också. Hon kissar väldigt mycket har jag sett, tre ggr nu på morgonen. Är det ngt att oroa sig för eller är det normalt? Är det rentav ngt tecken på att det börjar närma sig för henne?

Jag tycker de dräktiga alltid kissar mycket och ofta sista tiden, ungefär som gravida kvinnor...

Hoppas din längstgångna klämmer ur sin unge snart!

Min är på dygn 323 nu, men juvret är såpass ofärdigt fortfarande så jag har inte börjat vaka än. Hoppas fölis anländer om en dryg vecka, helst fredag vore smidigt. :angel: Eller torsdag kväll kanske, så veterinären är på jobb nästa dag, för säkerhets skull...

Majsan kissar massor inne 🤪😅 Det brukar bli en del mockade. Var likadant förra året, det trycker väl på nu när hon börjar bli stor och rund misstänker jag.

Hon måste klämma ut den där snart, för mattes skull!

Földans för din segpropp :banana::banana::banana: må hon klämma den snart! Det stämmer med min uppattning om att det brukar vara mycket kiss i box/lösdrift mot slutet av dräktigheten.

Dygn 331 för äldsta stoet. Hon har inte satt juver, bäckenbanden är fasta och hon har inte börjar visa andra tecken på att det blir snart, så vi har inte börjat vaka nattetid ännu utan hon kollas ett par gånger dagligen. Nu till helgen skall hon dock stallas in på natten då hon uppskattar att sova inne. Jag gissar att hon kommer gå lite över 340 dygn som hon brukar, mest spännande blir att se vilken tid på dygnet hon fölar, då hon tidigare fölat både morgon, eftermiddag och natt.

Såg idag att Majsans mage sjunker mer och mer bara sista två dygnen har den åkt ned och blivit mer som ett V i form eller hur man ska förklara det. Kraken har fått ett ödem direkt under precis som förra året. Hon är bra stor nu och lägger sig inte så mycket inne längre, trots att hon är så trött så hon nästan ramlar ibland när hon sover 😑 En så länge följer hon precis samma mönster som förra året. Äter mindre, vägrar lägga sig ned och sova och är stor som ett hus 🤪

Vi är på dygn 270 nu, och nu börjar det äntligen bli verklighet! Mamma mu har gått från att vara konstant arg på stackars hagkompis och knappt accepterat att hon rör sig till att hon bara vill stå nära och mysa. Mot oss människor är hon alltid gosig dock extra mysig nu!

Däremot så blev hon helt plötsligt hingstig när kompisen kom in i brunst nu i april O_o Det har jag inte upplevt att hon gjort tidigare.

Jag har också gått från inställningen att detta nog får bli hennes sista föl då hon fölar så pass sent till att jag vill försöka få ytterligare ett från henne. Men det beror ju på hur fölning osv går. Hoppas och planera kan man ju iaf börja med :idea::love:

Dag 300 i morgon och nu känns det som det ändå närmar sig.😉
Försöker övertyga Noella att hon ska föla 27/5 för då är min sambo ledig några dagar och kan hjälpa till.😀 Får se om hon lyssnar!😂😏

20220428_191636.webp

Kan hästar stå upp o sova hela tiden? Jag är ju inte helt säker men stoet har aldrig spån i svansen längre eller på kroppen. varje gång jag kollar i kameran (några gånger varje natt, jag kan inte sova, vet inte varför) men har aldrig sett henne ligga ner nu

Kan hästar stå upp o sova hela tiden? Jag är ju inte helt säker men stoet har aldrig spån i svansen längre eller på kroppen. varje gång jag kollar i kameran (några gånger varje natt, jag kan inte sova, vet inte varför) men har aldrig sett henne ligga ner nu
Majsan drar sig för att lägga sig ned nu. Det är inte varje natt längre som hon lägger sig. Nu la hon sig äntligen och sov en timme på kvällen mellan kvällsfodring och den sista nattfodringen. Kikade lite i kameran när den larmade att de hände något som gör att det rör sig extra mycket. Då snarka hon gott. Hon är på dygn 307 idag.

Majsan drar sig för att lägga sig ned nu. Det är inte varje natt längre som hon lägger sig. Nu la hon sig äntligen och sov en timme på kvällen mellan kvällsfodring och den sista nattfodringen. Kikade lite i kameran när den larmade att de hände något som gör att det rör sig extra mycket. Då snarka hon gott. Hon är på dygn 307 idag.
Jag kan ju missa när hon lägger sig också såklart. Men det är nog lite obekvämt för henne…

Förra dräktigheten slutade Kimbi sova liggandes i slutet. Kan konstatera detsamma denna gång hon rullar i hagen fortfarande, men inne sover hon ståendes. Tycker så synd om henne för hon ser så trött ut.

Förra dräktigheten slutade Kimbi sova liggandes i slutet. Kan konstatera detsamma denna gång hon rullar i hagen fortfarande, men inne sover hon ståendes. Tycker så synd om henne för hon ser så trött ut.
Ja min rullar också i hagen. Nåväl vi får väl se vad som händer.
Tack för svar!

Min ligger ner och snarkar helt utsträckt på sidan flera ggr per natt. Hon är beräknad till nästa vecka 😅🙈
Skämt och sido

C. Fuchs, L.C. Kiefner, S. Reese M. Erhard och A.C. Wöhr
gjorde en studie 2019 tror jag, om hästars sömn. Det visade sig att hästar behöver ligga ner för att få en god REM sömn. Den visade på att hästar som står och sover riskerar att kollapsa i sömnen etc. Väldigt intressant.
Sen kan det ju vara tufft med stora magen sista tiden tänker jag.

Min låg ner massor mot slutet av förra dräktigheten, men i år har jag inte sett henne ligga sedan jag kopplade upp kameran på lösdriften... Fast har inte kollat senare än vid 01.30 än, så kan tänkas hon ligger ner någon gång mellan då och 06.30 som jag kollade imorse.

Hennes juver hade dock backat total igår kväll, från att ha varit kanske 80% fullt dagen innan så såg det nästinntill tomt ut??? Liksom att det bara hänger som en tom påse?? Aldrig varit med om vad jag kan minnas... Tänkte ju börja intensivera vakandet nu, men blev lite ställd av detta och vet inte helt vad det betyder. :confused:

De diskuteras om förstoppning och laxermedel i en tråd på Facebook, att man ger microlax eller klyx förebyggande till fölen.

Hur tänker ni som har koll om det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka