Dräktiga ston 2021/2022

De diskuteras om förstoppning och laxermedel i en tråd på Facebook, att man ger microlax eller klyx förebyggande till fölen.

Hur tänker ni som har koll om det?

Jag har koll och ger vid behov (innan det blir förstoppning, men när jag ser de börjar kämpa lite extra med att bajsa), dvs. nästan alltid. Sista tarmbecket brukar de ha lite svårt att få ut.

De diskuteras om förstoppning och laxermedel i en tråd på Facebook, att man ger microlax eller klyx förebyggande till fölen.

Hur tänker ni som har koll om det?

Vi har alltid båda hemma, personligen föredrar jag klyx då den kommer in lite mer underlättar själva öh, förpassningen, istället för att "bara" reta vid analöppningen som microlax gör.
Men är det en mekoniumförstoppning/annan förstoppning som sitter högre upp i tarmen hjälper inte några av dem.

Vi har alltid båda hemma, personligen föredrar jag klyx då den kommer in lite mer underlättar själva öh, förpassningen, istället för att "bara" reta vid analöppningen som microlax gör.
Men är det en mekoniumförstoppning/annan förstoppning som sitter högre upp i tarmen hjälper inte några av dem.
Men hur gör man? Rent praktiskt alltså.

Doris är på 315 d.idag,därmed 20 dagar kvar till BF. 😍 På tisdag kommer hovslagaren och verkar ,så hovarna är fixade inför fölningen 👍

Hon gick 344 d.förra året (va maiden då), ska bli intressant att se hur länge hon går i år.

Bild från idag 💐

Bifogade filer

• 56776610-4F64-4520-B1AE-FD3C4ED53ED1.webp
    56776610-4F64-4520-B1AE-FD3C4ED53ED1.webp
    230,6 KB · Visningar: 60
På västfronten intet nytt... 320 dygn passerar vi i natt, heja heja. Så nu får den komma när den vill! Det var faktiskt aningen gulare men ändock genomskinligt i ena spenen nu idag. I övrigt ingen förändring. Hon har kliat sig lite men det är rätt mycket knott och annat idag. Jag blir så trött på henne för hon lyckas pilla bort sina mineraler trots att jag blandar dem väl i mash. Likt förbannat ligger det en nätt hög i krubban varje dag, men mashen är borta...

Vi har alltid microlax hemma efter en av fölungarna höll på att stryka med pga av förstoppning. Förra året gav vi inte men den lilla Donnan bajsa för fulla muggar redan från start 😅 Men finns alltid hemma ifall att.

På västfronten intet nytt... 320 dygn passerar vi i natt, heja heja. Så nu får den komma när den vill! Det var faktiskt aningen gulare men ändock genomskinligt i ena spenen nu idag. I övrigt ingen förändring. Hon har kliat sig lite men det är rätt mycket knott och annat idag. Jag blir så trött på henne för hon lyckas pilla bort sina mineraler trots att jag blandar dem väl i mash. Likt förbannat ligger det en nätt hög i krubban varje dag, men mashen är borta...

Så himla skönt att hon nu passerat den kritiska tiden. Måste kännas ljuvligt att (iaf ur den aspekten) kunna andas ut lite. Man hittar ju såklart nya saker att oroa sig för.

Tänkte på ditt sto häromdagen då vi i förrgår satte ett av våra äldre ston på behandling för placentit. Hon har inte så långt kvar datummässigt men har fått riktigt tråkiga flytningar som ser allt annat än friska ut.
För hennes del blev det då ”bara” NSAID och antibiotika eftersom hon gått såpass långt i sin dräktighet. Har dock en ganska dålig magkänsla för henne tyvärr❤️
Visst landade du i att inte behandla? Känns ju som rätt beslut såhär långt.

KL:
Vi är inne en tung period där det krånglar mycket med fölningarna (mestadels småsaker som gått fint att lösa tack vare att vi har 24/7 vak och alltid är på plats) och det är inte med speciellt lätta steg jag går till jobbet. Får försöka tänka på alla dessa fölningar som går alldeles normalt och bra men det är lätt att glömma när det känns lite motigt. Procentuellt sett så är det verkligen en otroligt liten del som det är bekymmer med.
Har av eget intresse (och behov av något att göra för att hålla mig pigg på natten) satt mig och försökt göra lite statistik av våran fölningshistorik. Vi skriver en lite rapport vid varje fölning där förlopp innan, under och efter finns väl beskrivet och det är såpass många att det faktiskt blir ett vettigt underlag till lite statistik gällande förekomst av fellägen, kvarbliven efterbörd etc.

Visa bifogad fil 89984
Precis som förra året fäller hon vinterpälsen sist på magen 😂☝️ Lilla skruttan, hon ska duscha och verkas i helgen så det är färdigt. Sista verkningen innan fölning. Hon ser ju jätte rolig ut när hon inte tappar pälsen på magen 🙈
Min ser ju inte klok ut, fäller mängder men tror det är lika mycket kvar. Kollade på gamla bilder från slutet av april och hon brukar ha jättefin sommarpäls på hela kroppen denhär tiden. Då har hon visserligen varit helklippt, men nu är det bara nån fläck på halsen med sommarpäls där hon är klippt 🤔

Min ser ju inte klok ut, fäller mängder men tror det är lika mycket kvar. Kollade på gamla bilder från slutet av april och hon brukar ha jättefin sommarpäls på hela kroppen denhär tiden. Då har hon visserligen varit helklippt, men nu är det bara nån fläck på halsen med sommarpäls där hon är klippt 🤔
Ja den här madame är dock inte känd för att släppa vinterpälsen jätte fort men ändå fortare nu som dräktig än när hon inte är dräktig 😅 Hon brukade se ut som en björn på vintern när hon tävlade. Det brukade klippa henne.

Jag får väl också kliva in in den här tråden, antar jag...
Betäckte tre ston (shetland) förra sommaren. Alla tre testade positivt med Pregnamare, men två av dem hade väldigt svagt blå prick. Men det sägs ju att oavsett hur svag färgen är så betyder synlig prick = dräktig. (enda sättet att dräktighetskolla liten ponny i min landsände i somras, då det inte fanns någon veterinär med tillräckligt små händer/smala som dessutom har en UL-apparat...)
De två första ska föla runt månadsskiftet maj-juni och den tredje typ vid midsommar.
Men... Det är egentligen bara en av dem jag känner mig säker på är dräktig. 🙄 Den andra av de två tidiga är jag högst tveksam över. Hennes mage har förvisso antagit "v-form" undertill, men det syns verkligen ingenting på sidorna, om man tittar på henne framifrån eller bakifrån. Sen är det en ponny som har rätt bred bakdel och jag skulle tro att hon är rymlig så att ett eventuellt foster har gott om plats därinne. Så kanske kan hon bära ett foster som bara tar plats "neråt"?? Hon är 11 år och har inte fölat tidigare. (3 v gammalt foto)
Visa bifogad fil 89814

Och den sena är jag högst tveksam till om hon är dräktig. Dels för att hon var den enda av dem som brunstade om - betäcktes på tre brunster - och dels pga hennes kroppsform. Hon är 22 år och har fptt 6 föl tidigare och jag har inte upplevt henne så här slank tidigare.
Nåja, den som lever får se.
Alltså, det är ju ändå så att jag kommer bli väldigt förvånad om det finns ett foster i den här magen och tänker födas om en månad. 🤔 Men jag vill ju så väldigt gärna att hon ska vara dräktig, så jag tänker inte ge upp hoppet riktigt än...

Bifogade filer

• 20220429_122714[1].webp
    20220429_122714[1].webp
    420,9 KB · Visningar: 49
Alltså, det är ju ändå så att jag kommer bli väldigt förvånad om det finns ett foster i den här magen och tänker födas om en månad. 🤔 Men jag vill ju så väldigt gärna att hon ska vara dräktig, så jag tänker inte ge upp hoppet riktigt än...
Svårt med de små som man inte kan undersöka rektalt. Hoppas att du får en överraskning även om jag kan hålla med om att hon inte ser så hemskt högdräktig ut. Men det är ju inte alltid de gör det heller.

Så himla skönt att hon nu passerat den kritiska tiden. Måste kännas ljuvligt att (iaf ur den aspekten) kunna andas ut lite. Man hittar ju såklart nya saker att oroa sig för.

Tänkte på ditt sto häromdagen då vi i förrgår satte ett av våra äldre ston på behandling för placentit. Hon har inte så långt kvar datummässigt men har fått riktigt tråkiga flytningar som ser allt annat än friska ut.
För hennes del blev det då ”bara” NSAID och antibiotika eftersom hon gått såpass långt i sin dräktighet. Har dock en ganska dålig magkänsla för henne tyvärr❤️
Visst landade du i att inte behandla? Känns ju som rätt beslut såhär långt.

KL:
Vi är inne en tung period där det krånglar mycket med fölningarna (mestadels småsaker som gått fint att lösa tack vare att vi har 24/7 vak och alltid är på plats) och det är inte med speciellt lätta steg jag går till jobbet. Får försöka tänka på alla dessa fölningar som går alldeles normalt och bra men det är lätt att glömma när det känns lite motigt. Procentuellt sett så är det verkligen en otroligt liten del som det är bekymmer med.
Har av eget intresse (och behov av något att göra för att hålla mig pigg på natten) satt mig och försökt göra lite statistik av våran fölningshistorik. Vi skriver en lite rapport vid varje fölning där förlopp innan, under och efter finns väl beskrivet och det är såpass många att det faktiskt blir ett vettigt underlag till lite statistik gällande förekomst av fellägen, kvarbliven efterbörd etc.
Intressant, var det "bara" flytningar som ni uppmärksammade i detta fallet? Sett från humansidan så tänker jag att du kan få god effekt av insatt antibiotikabehandling om den sätts in i tid, men det beror så klart på vad orsaken bakom symtomen. Håller tummarna för er.
Ja, jag valde att avvakta behandling då det var så pass vaga symtom. Hon hade ju egentligen "bara" ett tidigt utvecklat juver, ihop med sitt strul inför förra fölningen. För mig var det mer som vägde över att inte behandla (kraftig hormonbehandling och NSAID är inte heller en snäll medicin, otydlig symtombild, kostnad och en ganska osäker prognos även om vi behandlade). Hade hon varit mer avvikande på exempelvis UL eller vid undersökning av cervix hade jag nog behandlat. 😊

Intressant, var det "bara" flytningar som ni uppmärksammade i detta fallet? Sett från humansidan så tänker jag att du kan få god effekt av insatt antibiotikabehandling om den sätts in i tid, men det beror så klart på vad orsaken bakom symtomen. Håller tummarna för er.
Ja, jag valde att avvakta behandling då det var så pass vaga symtom. Hon hade ju egentligen "bara" ett tidigt utvecklat juver, ihop med sitt strul inför förra fölningen. För mig var det mer som vägde över att inte behandla (kraftig hormonbehandling och NSAID är inte heller en snäll medicin, otydlig symtombild, kostnad och en ganska osäker prognos även om vi behandlade). Hade hon varit mer avvikande på exempelvis UL eller vid undersökning av cervix hade jag nog behandlat. 😊

Ja, vi såg flytningar (inte lite utan väldigt mycket och inte vanliga slemliknande utan riktigt fula varliknande) och efter det har placentans tjocklek mätts men der var lite svårt om jag förstod veterinären rätt eftersom fölet låg precis där man normalt mäter, såhär i slutet av dräktigheten.

331 dagar idag och allt ser bra ut - förutom en sak som verkligen gav mig stora skälvan i eftermiddags. Hon har i princip alltid kliat sin svans och nu under dräktigheten har hon kliat hela bakänden och även hals och huvud. Jag tittade till hästarna i eftermiddags och såg först att det såg ut som om det hade droppat på insidan av bakbenen (såg henne framifrån). Tänkte att då har det börjat droppa från juvret och kollade, men nej där droppade ingenting. Tittade därbak och fick världens chock - alldeles blodig och det såg ut som att det hängde en köttslamsa från vulvan. Jag ringde förstås omedelbart min veterinär som var ute efter 30 minuter. Det var inte så farligt som jag hade trott men förmodligen har hon kliat sig så mycket mot ett träd i hagen att hon hade skavt sig blodig och dessutom fått en klitorisprolaps. Visste inte ens att man kunde få det.... I alla fall så stoppade veterinären in prolapsen igen och sydde några stygn för att hålla den på plats och sedan tvättades det bara.
Men usch vilken chock!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka