Dräktiga ston 2021/2022

På tal om kamera, vad har ni alla för någon? Märke? Funkar det bra? Wifi eller simkort?
Skulle kolla den vi har hemma som har funkat bra innan, men som tyvärr inte verkar vilja ansluta till appen nu längre :down: Så känner jag behöver fixa en annan lösning i veckan nu när hon är strax över 300 dygn.
Köpte en TP link 200 tror jag den hette, 299 kr på Kjell o Co, sedan en router (fick låna en kompis) med simkort i. Har inte wifi i stallet. Har bara ett sto o ska inte ta fler föl, så kostnaden var viktig.
Väldigt nöjd för 299 kr kan man säga... Väldigt bra bild i mörker också.

På tal om kamera, vad har ni alla för någon? Märke? Funkar det bra? Wifi eller simkort?
Skulle kolla den vi har hemma som har funkat bra innan, men som tyvärr inte verkar vilja ansluta till appen nu längre :down: Så känner jag behöver fixa en annan lösning i veckan nu när hon är strax över 300 dygn.

Kör på videquus, funkar jättebra

@Nelliz_Benni jag har en horse cam som jag köpte för flera år sedan. Funkar trådlöst och behöver inte wifi. Tyvärr har deras app utgått till denna modellen så kan bara se på tillhörande monitor.
Om jag måste åka iväg så tänker jag ladda ner Alfred camera och sätta min gamla telefon i stallet.😀
Får väll i sådana fall skaffa någon förstärkare till wifi där ute då.

Idag har vi monterat ner väggen mellan 2 boxar så nu är Noellas box strax över 19 kvadratmeter.
Ska bli spännande och se hur hon reagerar när hon kommer in ikväll!😁
Tänker vänta 2 v till innan vi städar ur hela stallet och tvättar det. Vill inte göra det för långt innan.

Det var ungefär det problemet jag hade med min gamla. Tillverkaren ville inte bry sig längre heller pga åldern på kameran. Det var en Dlink och jag valde att köpa en ny Dlink. Tidigare har vi kört med Wifi men eftersom det strulade lite nu så satte vi dit ett litet trådlöst 4G-modem istället. Funkar bra hittills. Älskar att sitta och titta på min häst 😍

Jag har en dLink från 2014 som jag varit mkt nöjd med, men som dels är enormt strulig att få kopplat upp pga inte kompatibel med nyare browsers, och dels behöver WiFi vilket vi inte har i stallet eller på lösdriften nu. Därför köpte jag förra året även en Reolink som går på WiFi och med batteri som kan laddas via medföljande solcellspanel. Otroligt smidigt ute på lösdriften, och enkel att flytta in i stallet. Dock lite dyr, tror den kostade 2-3.000 nånting

Tack så mycket för alla svar :up:
Vi har också en Dlink, men den är iallafall minst 6 år gammal, så kanske att det är därför den krånglade med anslutningen… Men efter mer än 3 timmar försökandes igår och x antal reset lyckades jag få det att funka, iaf hemma i lägenheten. Nu ska det bara funka även ute i stallet med svajigt wifi :p
Men ska kolla om appen Alfred kan vara ett alternativ eller TP-Link, hittade den för 399 kr på närmsta elektronikkedja här - så borde gå att lösa smidigt om det inte går med nuvarande!

IMG_20220424_081436672_HDR.webp
Fina snälla mamma mu ❤️ Hon börjar tycka det är jobbigt nu, vilket är förståeligt på dygn 303, hon ser ut som svalt en tunna 😅

Stoet står på 324 dagar, sinmjölken ändras varje dag, grågrumlig och klibbig till " jag har inte druckit vatten kissgul"och tillbaka till grågrumlig och så gul igen.
Massor av förvärkar och andra tecken på att det "snart" är dags, hoppas att det inte dröjer över tiden 😅🙈
Så skönt att snart kunna få sova en hel natt igen

Mitt sto är på dygn 347 och det har känts stendött de senaste två veckorna. Idag såg jag ngt litet stänk på benen som såg ut som torkad mjölk. Vågar jag hoppas på att det är på g nu?!?! Blir lite galen av all denna standby :crazy:
Inte omöjligt 😊 Det var Majsans ända tecken förra året förutom att hon var väldigt trött på dagen och stod inne i sitt hus och sov under dagen.

315 dygn idag och märren ser mindre och mindre klar ut för varje dag. 😅 Ödemet hon har haft har backat tillbaka rejält så när hon fyller på nästa gång är det antagligen på riktigt. Kristallerna hon haft flera morgnar är borta, säkert som en följd av det minskade trycket. Jag kan ju tycka att hon kunde låta bli att skrämma slag på matte genom att göra sig klar på 280 dygn, för att sedan dra ut på det till full tid iallafall. Det är inte lite ödem hon haft utan sprängfullt så det är inte så konstigt att jag reagerade. Nu är det betydligt mindre som sagt så jag räknar ändå med att hon går tiden ut som tidigare gånger, även om vi givetvis kikar på henne.

Ponnyn som är beräknad till midsommar har börjat få små påsar framför juvret. Där är mitt största bekymmer att hon sliter snett så in i på fötterna, hon ser gräslig ut trots att hon verkades för inte så länge sen. Jag har svårt att få till en tid med min vanliga hovis innan examen i juni så får köra en reservhovis i veckan som får ta det värsta.

Är detta kristaller eller vaxproppar? Och vad säger detta när det gäller tidsram för fölning? Stoet i fråga går i godan ro och betar och verkar inte alls sugen på fölunge😭

Bifogade filer

• 20220426_122256.webp
    20220426_122256.webp
    94,4 KB · Visningar: 76
Jag får väl också kliva in in den här tråden, antar jag...
Betäckte tre ston (shetland) förra sommaren. Alla tre testade positivt med Pregnamare, men två av dem hade väldigt svagt blå prick. Men det sägs ju att oavsett hur svag färgen är så betyder synlig prick = dräktig. (enda sättet att dräktighetskolla liten ponny i min landsände i somras, då det inte fanns någon veterinär med tillräckligt små händer/smala som dessutom har en UL-apparat...)
De två första ska föla runt månadsskiftet maj-juni och den tredje typ vid midsommar.
Men... Det är egentligen bara en av dem jag känner mig säker på är dräktig. 🙄 Den andra av de två tidiga är jag högst tveksam över. Hennes mage har förvisso antagit "v-form" undertill, men det syns verkligen ingenting på sidorna, om man tittar på henne framifrån eller bakifrån. Sen är det en ponny som har rätt bred bakdel och jag skulle tro att hon är rymlig så att ett eventuellt foster har gott om plats därinne. Så kanske kan hon bära ett foster som bara tar plats "neråt"?? Hon är 11 år och har inte fölat tidigare. (3 v gammalt foto)
1651003545865.webp

Och den sena är jag högst tveksam till om hon är dräktig. Dels för att hon var den enda av dem som brunstade om - betäcktes på tre brunster - och dels pga hennes kroppsform. Hon är 22 år och har fptt 6 föl tidigare och jag har inte upplevt henne så här slank tidigare.
Nåja, den som lever får se.

Jag skulle säga kristaller... Men det är ju inte alla ston som får vaxproppar, tror jag läst ca 50/50 någonstans...
Jag har nog också landat i kristaller. Och läst att det kan dröja med fölning :(
Hon fick vaxproppar förra gången, men då fölade hon ju också på dygn 340 så jag vet inte om man kan räkna med att ngt från förra gången stämmer.

Här är juvret stenhårt på morgnarna, för att sedan mjukna och bli mindre under dagen. Vad tror ni; är det bara att det börjar fyllas eller bör jag vara vaksam på juverinflammation? (Tycker att det har varit hyfsat jämnt mellan juverhalvorna, förutom igår då den ena var lite större.)

Idag flyttar Majsan i lyxsviten med kamera övervakning 🤪 Men hon får allt knipa i minst 15 dagar till så fölis hinner bli färdig bakad 😅 Men gissar att hon fölar runt 335-340 dygn om man ska gå på förra årets unge. Hennes mamma var som en klocka när det gällde fölningar. Ungefär samma dygn båda gångerna med en timmes skillnad.

Är detta kristaller eller vaxproppar? Och vad säger detta när det gäller tidsram för fölning? Stoet i fråga går i godan ro och betar och verkar inte alls sugen på fölunge😭

Tog en bild på ett av ”mina” ston ikväll. Redo med vit mjölk sedan 2 dygn och idag ser hon ut såhär:
Tydliga vaxproppar. Vit/Gula till färgen eftersom innehållet i juvret är råmjölk.
Kristaller bildas då ston (oftast) börjar läcka lite innan innehållet slagit om till mjölk.
Det kan också bli små kristaller om stoet ligger ner och lite innehåll från juvret trycks ut och pga av att det är klibbigt så fastnar det och en liten klump bildas.

Bifogade filer

• D9164125-8F32-4823-897C-D53D7C7F0C0E.webp
    D9164125-8F32-4823-897C-D53D7C7F0C0E.webp
    141,3 KB · Visningar: 33

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar