Dräktiga ston 2021/2022

Nu är det dags. 😂🙈 Igår kväll va mjölken gul och grumlig, idag vit. Och det droppar. Gisses. Jag är inte redo.! 😂

Bifogade filer

• DSC_9608.webp
    DSC_9608.webp
    124,3 KB · Visningar: 114
Ja precis, det var det. 😊 Hon har faktiskt lugnat sig med det, hon kliade jättemycket där ett tag när vinterpälsen släppte så jag blev rätt orolig men sen har de andra också gjort det så jag tror kanske att det var fällningen. Förra fölningen kliade hon ju upp sår men det har hon inte gjort i år tack och lov.
Visst var det hon som kliade sig så mycket ett tag? Hur är det nu?

//smygläsare som gärna skulle ha föl 😁

Idag fick en granne till mig världens finaste lilla hingst!😃
Isabell med stor bläs och 3 vita ben.😍
Kan säga att min längtan blev ännu större nu, eftersom vi har varit med om varandras planering ända sedan hingstval, seminering och dräktighet. Hennes tog sig på första försöket och min på tredje, så min väntan blir ju lite längre.😉

Här har det kommit så väldigt mycket kryp/flugor som är och biter på hästarnas juver. Fick tvätta och smörja igår men vet inte riktigt vad man vågar smörja med när det närmar sig fölning?
Någon som har tips?🤔
Noellas juver var lite mer svullet idag, vet inte om det påverkar att hon blir biten av insekterna eller om hon börjar fylla upp mer.

Idag fick en granne till mig världens finaste lilla hingst!😃
Isabell med stor bläs och 3 vita ben.😍
Kan säga att min längtan blev ännu större nu, eftersom vi har varit med om varandras planering ända sedan hingstval, seminering och dräktighet. Hennes tog sig på första försöket och min på tredje, så min väntan blir ju lite längre.😉

Här har det kommit så väldigt mycket kryp/flugor som är och biter på hästarnas juver. Fick tvätta och smörja igår men vet inte riktigt vad man vågar smörja med när det närmar sig fölning?
Någon som har tips?🤔
Noellas juver var lite mer svullet idag, vet inte om det påverkar att hon blir biten av insekterna eller om hon börjar fylla upp mer.
❤️❤️❤️
Haflingerns juver var också mer svullet idag och fick klia. Hon har bitit och sparkat innan 😦 men det gick nästan helt ner efter en promenad!

20.37 gick vattnet.
20.56 föddes ett STORT sto föl. Otti hade problem att få ut henne, och jag fick hjälpa till att dra. När fölet väl kom ut ville den inte andas, så jag fick helt enkelt dra till mig fölet och sätta igång. Efter en minut (kändes som 300 minuter) kom det ett rossel. Och hon kvicknade till snabbt.
Efter det har allt gått som på räst, fem min efter att den andades stod hon. Efterbörden släppte 21.45, fölet åt 21.50 och bajsade 21.59.

Vilken upplevelse! ❤️❤️❤️ Jag är inte trött längre.

Bifogade filer

• DSC_9625.webp
    DSC_9625.webp
    233,2 KB · Visningar: 103
20.37 gick vattnet.
20.56 föddes ett STORT sto föl. Otti hade problem att få ut henne, och jag fick hjälpa till att dra. När fölet väl kom ut ville den inte andas, så jag fick helt enkelt dra till mig fölet och sätta igång. Efter en minut (kändes som 300 minuter) kom det ett rossel. Och hon kvicknade till snabbt.
Efter det har allt gått som på räst, fem min efter att den andades stod hon. Efterbörden släppte 21.45, fölet åt 21.50 och bajsade 21.59.

Vilken upplevelse! ❤️❤️❤️ Jag är inte trött längre.

Vad skönt att det gick bra! :heart Du får jättegärna berätta lite närmare hur du gjorde för att få andingen i gång, var det munn-till-nos och blåsa? (vet inte om det passar bäst här eller i föltråden)

Jesus... föllarmet ringde när jag satt i matsalen på jobbet. Ringde sambon och frågade hur hon såg ut, då hittade han henne inte först och sen sa han att hon låg utsträckt på sidan och "såg konstig ut". Hann bli duktigt nervös innan han hann ut och kunde blåsa faran över... Bad om bilder på juver och "under svansen", han fattade ingenting och jag hade inte lust att ingående beskriva den kameravinkeln högt bland folk... Min handledare skrattade gott när jag berättade.

Här jäser hon vidare och är på dygn 300 idag. Och börjat fylla upp tuttarna precis som på samma vis som förra året med små bulor i och runt spenarna. Så säger att om en sisådär tre till tre och halv vecka om hon följer samma mönster som förra året är det inte omöjligt att hon faktiskt har fölat. Den som lever får se 😄 Har beställt hem kontantkort till hennes lilla router vi körde med förra året så kameran åker upp i helgen.

Min fd galopphäst galopperar väldigt långsamt just nu… dessutom går de ju i kuperad hage, dvs lång uppförsbacke till grinden…

O så ser ni skillnaden mellan sommarpäls och vinterpäls 😂 extremt tacksam sommarpäls, folk tror jag ryktar hästen varje dag för det glänser så mycket…

Bifogade filer

• 9D933FB1-C237-4BFB-9876-C1001CA10B51.webp
    9D933FB1-C237-4BFB-9876-C1001CA10B51.webp
    258,1 KB · Visningar: 74
IMG_20220422_133817878_HDR.webp

Mamma mu hon jäser på 🤪 Nu för tiden vaggar hon när hon går. Hon orkar väl springa fem meter sen tycker hon att det får vara nog 😂 Hon äter väldigt sakta precis som på slutet förra året, det är svårt att fodra henne då hon mest pillar i höet så det blir en hel del kvar efter natten.

Idag var veterinären här och gav stelkramp vaccination. Passade på att fråga en hel del och kollade så att hon hade plasma hemma. Känns skönt att veta att det finns på nära håll.😀
Hon kollade även över Noella och hennes juver som jag oroat mig lite över, eftersom hon började fylla i så tidigt, men allt såg bra ut.

Skaffar ni egen refrektometer för att kunna kolla mjölken efter fölning?
Är kluven hur jag ska göra.🤔
Tänker ju inte skaffa fler föl, inte på flera år i alla fall, så kanske är onödigt.
Har en bekant jag kan åka till och kolla, men inget man vill göra mitt i natten kanske.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka