Dräktiga ston 2021/2022

Dygn 299, tjock och glad :)
7AC3BF4A-0B21-4892-9EB8-BFB76CC5E5F2.webp

Tycker inte du ska bli väldigt orolig, håll koll så det inte fortsätter med en väldig fart bara.
Ser ut som ett förstagångsjuver? Inte ovanligt att de börjar sätta juver så smått ett par månader innan beräknad fölning.
Min har också börjat lite, och är rejält tjock. Hon är runt dygn 280. Men jag tittade på bilder från hennes mamma när hon väntade sitt första föl, och hon var både tjockare och satte juver tidigt så jag känner mig lite lugnare nu! 😂

Ja det är första. För oss båda 😆 Allt som ändras är obehagligt 😎.

Håller koll 🙏🏻
Naj, inte obehagligt. Det är myyyysigt att vänta föl. Glöm inte bort det alla ni som går i väntans tider. Lätt att oron över allt som kan gå fel tar över glädjen över att snart få ett föl❤️.
Försök hinna njuta lite. Att vara dräktig och få föl är naturligt och något som de allra flesta ston mår bra av.
Bra att vara medveten om risker men väl övervakade fölningar går för det allra mesta bra och slutar lyckligt för alla inblandade (om än med en viss sömnbrist som resultat hos den med två ben☺️).

Min har också börjat lite, och är rejält tjock. Hon är runt dygn 280. Men jag tittade på bilder från hennes mamma när hon väntade sitt första föl, och hon var både tjockare och satte juver tidigt så jag känner mig lite lugnare nu! 😂

Inte ovanligt att de som är beräknade sent, dvs mitten juni och framåt, fölar lite tidigt och då är det alldeles normalt att ha börjat sätta lite juver nu. Det kan stanna av och sen inte hända något alls på en vecka eller två.

Naj, inte obehagligt. Det är myyyysigt att vänta föl. Glöm inte bort det alla ni som går i väntans tider. Lätt att oron över allt som kan gå fel tar över glädjen över att snart få ett föl❤️.
Försök hinna njuta lite. Att vara dräktig och få föl är naturligt och något som de allra flesta ston mår bra av.
Bra att vara medveten om risker men väl övervakade fölningar går för det allra mesta bra och slutar lyckligt för alla inblandade (om än med en viss sömnbrist som resultat hos den med två ben☺️).
Hon krånglade från dag 1 med semineringen och det var nog en stor portion tur (och skicklig veterinär…) att hon ens blev dräktig. Känslan att det inte var meningen med något föl sitter nog kvar lite. Ska försöka njuta🙏🏻 Blir lite lugnare varje gång jag ser magen guppa iallafall ❤🥰 ser så mycket fram emot min lilla fuxbebis🤩

I veckan byggs mamma mu boxen om och hon flyttar in i stor box med kamera 😅 Måste lösa våra kamera problem i år igen, de är precis så wifi inte räcker till stallet .. Men borde gå med förstärkare! Vi får se på ett eller annat sätt löser det sig i år med ☺️ Mamma mu är tjock, tung och trött. Små söta bullar har hon med fått i Mjölkbaren. Vi får se hur mycket hon fyller på i år inför fölning, de mesta rann till efter fölning och då hade Maggan mat så hon storkna 😂 Inget fel på mjölkproduktion hos den här stolinjen.

Mina största problem just nu är:

1 - bootsen ramlar av i hagen, hagen är 1,5 ha och dels vääldigt lerig, så jag har troligen tappat 2 par boots (hittils) för alltid....
2 - ska jag våga beställa biljetter till fest nu på lördag? Det blir dygn 319 så det borde vara lugnt, men att vara drygt 1 timme från stallet och inte ens vara nykter så jag kan köra känns ändå lite väl risikgt OM något skulle hända...

@Ketrawzc mitt sto började svullna i juvret i slutet av februari. Blev väldigt orolig eftersom man får höra att de inte ska börja förrän 4-6 v innan.
Hon är beräknad till 3 juni.
Var i kontakt med veterinär och hon sa att om det inte fortsätter växa eller bildas vätska så är det förmodligen ingen fara.

Idag är det dygn 290 här. Noella är pigg och glad och tar lite galopp rejs i hagen med jämna mellanrum.
Ska ringa veterinären idag och boka in vaccination. Då får hon kolla över henne lite också så att inget verkar konstigt. 😃
Kolla över hagarna också så att staket och allt är ok tills bebis kommer.
Måste även ta någon dag och ta bort en mellanvägg till 2 boxar så att hon får en rejäl fölbox. Blir 3,5×5,5 kvadratmeter. Men vill vänta lite till innan jag gör det. Kommer tvätta hela stallet i samma veva och då får de vara ute ett par nätter tills det torkat upp ordentligt. Får hoppas att det fortsätter vara varmt och fint väder.😃

@Ketrawzc mitt sto började svullna i juvret i slutet av februari. Blev väldigt orolig eftersom man får höra att de inte ska börja förrän 4-6 v innan.
Hon är beräknad till 3 juni.
Var i kontakt med veterinär och hon sa att om det inte fortsätter växa eller bildas vätska så är det förmodligen ingen fara.

Idag är det dygn 290 här. Noella är pigg och glad och tar lite galopp rejs i hagen med jämna mellanrum.
Ska ringa veterinären idag och boka in vaccination. Då får hon kolla över henne lite också så att inget verkar konstigt. 😃
Kolla över hagarna också så att staket och allt är ok tills bebis kommer.
Måste även ta någon dag och ta bort en mellanvägg till 2 boxar så att hon får en rejäl fölbox. Blir 3,5×5,5 kvadratmeter. Men vill vänta lite till innan jag gör det. Kommer tvätta hela stallet i samma veva och då får de vara ute ett par nätter tills det torkat upp ordentligt. Får hoppas att det fortsätter vara varmt och fint väder.😃
🙌🏻 det känns lite tryggare nu. Håller extra koll så de inte drar iväg!

På tal om växande juver fick jag idag lite panik efter att Kimbis juver vuxit till sig rejält på de 4 sista dagarna. Jag var tvungen att leta reda på gamla anteckningar från hennes förra dräktighet. Då började hon fylla ungefär samma tid innan. Bilder från dess vet jag dock inte om jag har kvar. Hade varit intressant att jämföra annars. Jag hoppas att det lugnar sig nu så att hon kniper åtminstone en månad till. Dygn 293 idag ❤️

309 dygn idag och nu hade hon en kristall på ena spenen och grågrumlig vätska i den. Hon kliar även svans vilket hon brukar göra ett tag innan. Har tyckt att hon börjat släppa lite på ena sidan av svansen de sist dagarna men det kan vara inbillning.
Perfekt tajming efter några dagar med magsjuka och slutexaminationer upp över öronen. Snacka om att gå in i detta fölvak med minus på energikontot.
Fölvakten falsklarmar en till två gånger dagtid när hon kliar sig, men inget nattetid än så länge. Sambon hade planerat att jobba kväll maj månad för att kunna vara hemma dagtid men frågan är om det ens är lönt om hon börjar fylla i redan nu. Vill dock minnas att hon kan stå ett tag så här innan mjölken slår om

Igår va mjölken lite gul grumlig, otti har även ändrat bettende. Hon har blivit otti den vilda flodhästen! 😳 Hon får ryck från ingenstans. Hon som inte ens har orkat gå ut i hagen de senaste. Hon har varit väldigt lös i magen i natt också. Och spräng fullt juver, även läckt lite mjölk.
De kan väl ändå inte vara långt kvar nu.?
Dygn 333

Bifogade filer

• DSC_9603.webp
    DSC_9603.webp
    279,6 KB · Visningar: 26
309 dygn idag och nu hade hon en kristall på ena spenen och grågrumlig vätska i den. Hon kliar även svans vilket hon brukar göra ett tag innan. Har tyckt att hon börjat släppa lite på ena sidan av svansen de sist dagarna men det kan vara inbillning.
Perfekt tajming efter några dagar med magsjuka och slutexaminationer upp över öronen. Snacka om att gå in i detta fölvak med minus på energikontot.
Fölvakten falsklarmar en till två gånger dagtid när hon kliar sig, men inget nattetid än så länge. Sambon hade planerat att jobba kväll maj månad för att kunna vara hemma dagtid men frågan är om det ens är lönt om hon börjar fylla i redan nu. Vill dock minnas att hon kan stå ett tag så här innan mjölken slår om

Håller tummarna att bebis stannar kvar där inne minst en vecka till! Och att du hinner vila upp dig litegrann.

Jag njuter av de sista dagerna i egen säng på ett tag nu... men tänker iaf inte sova i bilen i år, utan kommer nog försöka campa i salrummet i stället.

Igår va mjölken lite gul grumlig, otti har även ändrat bettende. Hon har blivit otti den vilda flodhästen! 😳 Hon får ryck från ingenstans. Hon som inte ens har orkat gå ut i hagen de senaste. Hon har varit väldigt lös i magen i natt också. Och spräng fullt juver, även läckt lite mjölk.
De kan väl ändå inte vara långt kvar nu.?
Dygn 333
Den där ploppar nog ut snart :angel: Känns som hon vräker sin bebis snart :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka