Dräktiga ston 2021/2022

Gud vad jag skrattade åt mig själv häromdagen. Jag ryktade stoet och och tänkte att jag måste fortsätta tvätta mellan duttarna. De är ju små ännu så tänkte inte mer på det. Så ”pillade” jag mellan duttarna och råkade ”få tag” på en o då kom det vätska (inget vitt).
Alltså jag blev så chockad så jag slutade med allt, stängde dörren och bara tittade rakt ut. Jag tror det var då poletten trillade ner att hon är dräktig. På riktigt.
Sen började jag sådär småle o skratta för mig själv. Jag är ju korkad :rofl:

C5D6C178-13C0-4B67-A19F-72518B9AD340.webp

Vila i ligghallen idag tillsammans med tvååringen e. Vivaldon ❤️ Hon börjar bli trött nu mitt hjärta. Så vi vilar oss 🥰

Igår, på dygn 293 såg jag att ungstoet börjat fylla juvret. Om man tänker sig att det oftast dröjer någon månad till fölning då så ligger hon lite tidigt men inte oroande.
Det äldre stoet var på dygn 316 och hade inte tillstymmelse till juver. Hon har fyllt rätt snabbt tidigare år men kommer nog gå över tiden några dagar också, så jag tror fölen kommer komma rätt tätt.

Nu är Kimbi på 287 dygn och ser ut som en badboll ❤️. Tycker juvret börjar ändra sig lite smått. I helgen hoppas jag att sambon kan få upp kameran i hennes box. Inte för att det är dags att börja vaka på riktigt, men tycker det är skönt att lära känna deras mönster och vanor innan det är dags på riktigt.

Stallkompisens häst fölade inatt och allt gick jättebra ❤️. Bara önskar att jag får samma utfall när det är dags för Kimbi.

Min är på 302 dygn pch hennes juver är som en stor julsäck mellan benen... Hon har dock inte fyllt i spenarna och det är ett ödem, stenhårt och vävnaden går inte tillbaka om jag trycker in fingret. Jag tycker inte bäckenbanden är släppta men vulvan börjar se rätt svullen ut, dock med stuns kvar..Hon rullar sig och ser ut som en dammråtta verkligen och man riktigt ser hur hon väntar på att denna dräktigheten ska gå över, jag tycker synd om henne.
Inbillar mig att det kan vara ett stoföl där inne och de jag fått innan har kommit tidigare än hingstfölen men jag vet inte, hon får väl en fjärde hingst på raken...

Här drog de två dräktiga stona, med kompis, ut ur hagen igår och körde full galopp runt på gården och hälsade på alla hästar i de andra hagarna. Vi har fortfarande delvis is men de har ju sällan problem att hålla sig på benen när de rymmer... I dag ligger de och sover i höet, jag hoppas att de håller sig lugna framöver för sina mattars nerver! De har ungefär en och halv månad kvar till fölning.

IMG_20220413_143936763_HDR.webp

Skitig och fäller 😂 Men hon deppar lite efter Åringen åkte i Söndags. Inte så hon springer runt och skriker utan mer står och tittar sig omkring, tittar in i den tomma boxen varje kväll. Hoppas de ska lägga sig snart så hon kan koncentrera sig på att hon ska få en ny bebis och pyssla med ❤️ För även om åringen inte fått snutta sista två månaderna så har de stått ofta och gosat med varandra och kliat. Hon känner sig nog lite ensam men det är bara två kvar hemma och det är hennes ärkefiende som går i hagen bredvid. Fast förhoppningsvis kanske de också lugnar sig lite och att hon kan försöka acceptera honom lite.

304 dygn nu och nån vätska och kommer från juvret för det är något grått och klistrigt på benen men hon har varken kristaller eller mjölktappar även om juvret är stort. Vulvan ihopdragen och inga släppta bäckenband. Jag dubbelkollade sprangrulla och hon är faktiskt seminerad den 12e också. En klen tröst om det tog sig då men just nu är varje dygn viktigt känns det som.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka