Exakt så! Mycket bättre beskrivning än ”stunsiga”De ser ju betydligt mer "snuttvänliga" ut
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Exakt så! Mycket bättre beskrivning än ”stunsiga”De ser ju betydligt mer "snuttvänliga" ut
Spännande förklaring. Ska försöka tänka på det när det är läge för mitt sto och se om jag kan känna någon skillnad. Vissa saker måste upplevas helt enkelt. Samma med släppta bäckenband. När man känner det vet man, men läser man bara om det känns det som man aldrig kommer veta . Den kattrasen jag föder upp har en päls som känns krispig och sträv när den är tillräckligt ren när man badar dem. Folk tycker man är en idiot tills de själva känt det. Pälsen ska nämligen torr kännas som kall silke .
Är det vanligt är det att man inte märker något på stona timmarna innan? Tycker många minutvakar sina ston väldigt lång tid. Jag hann knappt göra det med mitt sto förra gången. Kanske bara var jag som var dålig . Jag kollade några gånger per natt sista veckan kanske men kände mig rätt säker på att det inte skulle bli något föl. Den natten hon fölade hade hon ju vaxproppar och droppade lite mjölk på eftermiddagen. Då sov jag i stallet för det kändes som det var dags. Hon var orolig på kvällen och fölade några timmar senare. Jag hade ju förväntat mig att få sova i stallet minst en vecka eller två .
Frågade även den uppfödare som driver seminstationen jag använt. De använder ju ingen övervakning mer än håller koll, och hon missar typ aldrig en fölning. Hon tyckte bara att "man har det på känn" . Många års erfarenhet bakom såklart (och många vakna nätter under seminsäsong), men ändå. Jag som inte har stallet hemma hade ju aldrig klarat mig utan kamera om man inte vill campa i stallet, men jag blir lite fundersam på om det är vanligt att det kommer ett föl helt utan oroligt sto, vaxproppar eller annat som gör att man automatiskt vakar mer intensivt
Spännande förklaring. Ska försöka tänka på det när det är läge för mitt sto och se om jag kan känna någon skillnad. Vissa saker måste upplevas helt enkelt. Samma med släppta bäckenband. När man känner det vet man, men läser man bara om det känns det som man aldrig kommer veta . Den kattrasen jag föder upp har en päls som känns krispig och sträv när den är tillräckligt ren när man badar dem. Folk tycker man är en idiot tills de själva känt det. Pälsen ska nämligen torr kännas som kall silke .
Är det vanligt är det att man inte märker något på stona timmarna innan? Tycker många minutvakar sina ston väldigt lång tid. Jag hann knappt göra det med mitt sto förra gången. Kanske bara var jag som var dålig . Jag kollade några gånger per natt sista veckan kanske men kände mig rätt säker på att det inte skulle bli något föl. Den natten hon fölade hade hon ju vaxproppar och droppade lite mjölk på eftermiddagen. Då sov jag i stallet för det kändes som det var dags. Hon var orolig på kvällen och fölade några timmar senare. Jag hade ju förväntat mig att få sova i stallet minst en vecka eller två .
Frågade även den uppfödare som driver seminstationen jag använt. De använder ju ingen övervakning mer än håller koll, och hon missar typ aldrig en fölning. Hon tyckte bara att "man har det på känn" . Många års erfarenhet bakom såklart (och många vakna nätter under seminsäsong), men ändå. Jag som inte har stallet hemma hade ju aldrig klarat mig utan kamera om man inte vill campa i stallet, men jag blir lite fundersam på om det är vanligt att det kommer ett föl helt utan oroligt sto, vaxproppar eller annat som gör att man automatiskt vakar mer intensivt
Har skrivit det innan men du är verkligen en tillgång i tråden med all kunskap, det är alltid intressant att läsa dina välskrivna inlägg och iaf jag lär mig mycket och inser (ännu en gång) hur lite man kan!Som exempel så fölade ett av våra ston idag på eftermiddagen. Hon har fölat här en gång tidigare och då fyllde hon i juvret väldigt tidigt och började läcka vit mjölk 7-8 dagar innan fölning. Det fullkomligt sprutade mjölk oavbrutet sista dygnen och fölet behövde både råmjölk från frys och plasma innan den hade en godkänd foalcheck.
I år så bröjade hon fylla i för ca 10 dagar sedan. Igår hade hon en 3:a på kalciumtest vilket brukar betyda att det inte är riktigt dags ännu. Imorse när jag fodrade var juvret inte helt utfyllt och innehållet var en aning klibbigt men absolut inte så som det brukar vara när det skall slå om till mjölk inom kort, heller ej grumligt utan helt klart i färgen.
Togs in från hagen kl 15:15, stoooora vaxproppar och 15:45 var det dags för fölning.
Där kan man snacka om att inte följa sitt mönster.
Har skrivit det innan men du är verkligen en tillgång i tråden med all kunskap, det är alltid intressant att läsa dina välskrivna inlägg och iaf jag lär mig mycket och inser (ännu en gång) hur lite man kan!
Asså, fattar nada. Otti är ju på dygn 323. Hon har haft jätte fint juvet, igår va de spräng fyllt. Asså jätte stort, ser ut som om hon har en stor pung mellan benen, jag hade inga problem och testa med ph sticks. De behövdes inte ens klämmas på tutten för att få ut en droppe.
Idag, typ helt tom, å jag får inte ut något.
Jag är förvirrad
Gör dom såhär?
Okej. Då kan jag sluta nojja över att de är en amöba i magen detta är både Ottis och mitt första föl. Så jag skriver ner allt i en bok så jag vet till nästa gångDet är (till alla stoägares stora frustration) helt normalt att det går lite fram och tillbaka och upp och ner
Nu vet jag inte om ditt sto är förstagångare men för ston i allmänhet och förstisar i synnerhet så är det så sista tiden att hur mycket de rör på sig i hagen påverkar juvrets utseende väldigt mycket.
Tror jag nämnde det i nåt inlägg tidigare att den svullnad kring juvret som blir veckorna innan, till stor del är ödemliknande i vävnaden kring juvret och har inte så mycket att göra med att juvret är fullt med mjölk.
Rörelse gör att den svullnaden går ner och det kan i många fall vara så att när det väl är dags för fölning så är juvret mindre i storlek än när det var som störst under tiden innan. Jag tror att det till stor del beror på att de vandrar mycket sista dygnet/dygnen, både i hage och box.
Innehållet brukar däremot inte förändras så mycket och det brukar (kom ihåg, ingen regel utan undantag) vara så att så länge det är svårt att få ut något ur juvret så brukar inte fölningen vara precis bakom hörnet
Okej. Då kan jag sluta nojja över att de är en amöba i magen detta är både Ottis och mitt första föl. Så jag skriver ner allt i en bok så jag vet till nästa gång
Magen är mycket spetsigare nu, och otti vandrar mycket både inne och ute. Så kanske därför de är lite mindre. Ph i mjölken hade gått ner i morse. Hon har tidigare legat på 8. Men har gått ner till 7,4. Så hoppas hon håller sig där nu.
Tack så jätte mycket för all hjälp du ger oss här. Du förklarar på ett helt fantastiskt sätt. Jag är ordblind men har inga som helst problem att läsa de du skriver.
I morse när jag kom ut till stallet verkade min häst ha kolik, men det visade sig sedan att hon var på gång att föla. Hon var beräknad till 17/6, så detta var alldeles för tidigt. Fölungen var död och det blev ett besvärligt felläge. Hemmaveterinären har varit här, men det slutade med att jag fick åka in till akutdjursjukhuset. De lyckades i alla fall få ut fölet utan att såga, så det var jätteskönt. Men min häst är väldigt medtagen nu. Efterbörden har inte släppt och hon får stå kvar där några dagar.
Det var inte så här jag hade tänkt att det skulle vara...
Så himla jobbigt! Hoppas stoet mår bättre snartI morse när jag kom ut till stallet verkade min häst ha kolik, men det visade sig sedan att hon var på gång att föla. Hon var beräknad till 17/6, så detta var alldeles för tidigt. Fölungen var död och det blev ett besvärligt felläge. Hemmaveterinären har varit här, men det slutade med att jag fick åka in till akutdjursjukhuset. De lyckades i alla fall få ut fölet utan att såga, så det var jätteskönt. Men min häst är väldigt medtagen nu. Efterbörden har inte släppt och hon får stå kvar där några dagar.
Åh nej!!!I morse när jag kom ut till stallet verkade min häst ha kolik, men det visade sig sedan att hon var på gång att föla. Hon var beräknad till 17/6, så detta var alldeles för tidigt. Fölungen var död och det blev ett besvärligt felläge. Hemmaveterinären har varit här, men det slutade med att jag fick åka in till akutdjursjukhuset. De lyckades i alla fall få ut fölet utan att såga, så det var jätteskönt. Men min häst är väldigt medtagen nu. Efterbörden har inte släppt och hon får stå kvar där några dagar.
Å nej. Beklagar hoppas stoet mår bättre snart och får komma hem...I morse när jag kom ut till stallet verkade min häst ha kolik, men det visade sig sedan att hon var på gång att föla. Hon var beräknad till 17/6, så detta var alldeles för tidigt. Fölungen var död och det blev ett besvärligt felläge. Hemmaveterinären har varit här, men det slutade med att jag fick åka in till akutdjursjukhuset. De lyckades i alla fall få ut fölet utan att såga, så det var jätteskönt. Men min häst är väldigt medtagen nu. Efterbörden har inte släppt och hon får stå kvar där några dagar.
Jag tror att du ska skura nu. Det är väl bra om stoets bakterier (?) finns i boxen som hon ska föla i och inte är klinisk ren när fölis kommer..?Kanske jag har ställt frågan innan.. men äntligen har jag fått upp en provisorisk vägg o idioten i stallkamrat är skitjobbig.
Om jag flyttar stoet nu, ska jag skura boxen o fylla på spån osv nu? Eller ska jag flytta henne o sen skura närmare fölning?
Så otroligt sorgligt. Beklagar verkligenI morse när jag kom ut till stallet verkade min häst ha kolik, men det visade sig sedan att hon var på gång att föla. Hon var beräknad till 17/6, så detta var alldeles för tidigt. Fölungen var död och det blev ett besvärligt felläge. Hemmaveterinären har varit här, men det slutade med att jag fick åka in till akutdjursjukhuset. De lyckades i alla fall få ut fölet utan att såga, så det var jätteskönt. Men min häst är väldigt medtagen nu. Efterbörden har inte släppt och hon får stå kvar där några dagar.